Lejárt a felkészülési idő, ideje megfelelni a DSA-nak
Az Európai Bizottság 2023. április 25-én azonosította az online óriásplatformokat és a nagyon népszerű online keresőprogramokat, amelyeknek augusztus végéig kellett megfelelniük a DSA őket terhelő új kötelezettségeinek. A 19 óriás között kapott helyet a magyar felhasználók körében is nagy népszerűségnek örvendő két közösségimédia-platform, a Facebook és a TikTok is. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) azokat a fontosabb módosításokat emelte ki, amelyek hatással lehetnek az európai – így a magyar – emberek online életterére is.
2020-ban az Európai Digitális Stratégia részeként az Európai Bizottság bejelentette a digitális szolgáltatásokról szóló rendeletcsomag megalkotását, amelynek legfőbb célja többek között a versenyképesség fenntartása és a digitális piacok egységesítése. A csomag két, 2022 októberében kihirdetett rendeletből, a digitális szolgáltatásokról (Digital Services Act: DSA) és a digitális piacokról (Digital Markets Act: DMA) szóló rendeletből áll.
A DSA-t megelőző kiindulópont az, hogy a Facebook és a TikTok is alkalmaz ajánlórendszereket, profilozza felhasználóit, azaz rengeteg adatot összegyűjtenek rólunk, amelyeket alaposan ki is elemeznek és értékesítenek. Ennek nyomán hírcsatornáink, felületeink az algoritmusok által voltak eddig személyre szabva, azonban mostantól ennek nem feltétlen kell így lennie.
„Az új szabályozás által lehetőség nyílik számunkra profilalkotás-mentes opciókat választani, hiszen leiratkozhatunk a tartalmak személyre szabásáról. A leiratkozással már nem személyes érdeklődési körünkön alapuló tartalmakat fogunk látni a TikTokon a Neked és Élő hírcsatornákon, hanem helyi érdeklődésű vagy globálisan népszerű videókat fog javasolni a TikTok” – mondta dr. Fáczán Gábor, az NMHH Online Platformok Főosztályának vezetője.
A Facebook a korábbról már ismert „Miért látom ezt?” funkcióra építve, 22 rendszerkártyával nyújt tájékoztatást arról, hogy a mesterségesintelligencia-rendszereik miként befolyásolják, hogyan rangsorolják a tartalmakat, és már a Facebookon is kikapcsolható a profilalkotáson alapuló tartalomajánlás.
„Újdonság a Facebookon továbbá, hogy el tudjuk érni, hogy a hírfolyamunk ne az alapértelmezett feed-algoritmus szerint, hanem időrendi sorrendben mutassa meg az általunk követett ismerősök és oldalak tartalmait, melyek között a Facebook-hírfolyamok fül alatt külön navigálni is tudunk: például ha a Friends fülre kattintunk, ismerőseink bejegyzéseit láthatjuk, de immáron kronológiai sorrendben. Sőt, a Favorites fül alatt akár 30 személyt vagy oldalt is hozzáadhatunk a Kedvencekhez, ezzel aktívan hozzájárulva az algoritmus betanításához, a Hírfolyam testre szabásához” – tette hozzá az NMHH szakembere, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy az illegális tartalom bejelentése is változik.
„A TikTokon további jelentéstételi lehetőségek közül válaszhatunk már (pl. gyűlöletbeszéd), jelenthetjük az olyan tartalmat, melyről úgy véljük, hogy illegális az EGT területén. Ha a TikTok is illegálisnak tartja azt, globálisan eltávolításra kerül a tartalom. Amennyiben nem ért velünk egyet, egy külön jogi szakértőkből és moderátorokból álló csapat vizsgálja meg, hogy a tartalom sérti-e a helyi jogszabályokat, szükség esetén az adott országban korlátozásra fog kerülni a tartalom. A DSA-val összhangban, a tartalommoderálási döntésről és annak indokolásáról, valamint a jogorvoslati lehetőségekről is tájékoztatva lesz mind a tartalom közzétevője, mind a bejelentő, sőt, a TikTokon még arról is tájékoztatást kapunk majd, hogy algoritmus vagy egy moderátor távolította el az adott tartalmat” – mondta dr. Fáczán Gábor.
További változás: a Facebookon már február óta, a TikTokon július óta biztosított, hogy a 13–17 év közötti kiskorúak ne lássanak személyre szabott hirdetéseket a platformokon. Hirdetéskönyvtáraikban pedig elsőként a Facebook, majd a TikTok is lehetővé teszi valamennyi olyan hirdetés megjelenítését, amely az EU-ban élő embereket célozza meg, a célzáshoz használt hirdetési metaadatokkal (pl. életkor, nem) együtt.
De ne feledkezzünk meg a Google-ről sem. Az óriásvállalat nagymértékű beruházást végzett annak érdekében, hogy a Google minden tekintetben megfeleljen a DSA által lefektetett szabályoknak. Például a youtuberek számára is újdonságokat vezetett be: a tartalomgyártóknak is lehetőségük lesz arra, hogy fellebbezést nyújtsanak be a platformnak, ha a tartalmukat eltávolítják vagy a fiókjukat korlátozzák. A DSA reklámokat és kiskorúakat érintő rendelkezései kapcsán a Google a 18 év alatti felhasználókra nézve – egyeztetve szülőkkel, pedagógusokkal, illetve adatvédelmi és gyermekbiztonsági szakértőkkel – letiltotta azt a lehetőséget, hogy személyre szabott reklámokat kapjanak a Google-felületeken. Így már ezen a felületen is nagyobb biztonságban lehetnek a kiskorúak.
Kapcsolódó cikkek
- Az NMHH Internet Hotline-ja megjelenik az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága kiadványaiban
- A Médiatanács jelzésére intézkedett a holland társhatóság
- A média jövőjéről és a mesterséges intelligencia hatásairól szólt a legutóbbi Médiamítoszok-beszélgetés
- Megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása, erősödik a streaming
- Médiatanács: a Tények Plusz több riportja miatt is eljárás indul
- Dicstelen hírnév, avagy miként lett hívószó a médiában az OnlyFans?
- Átadták Európa egyik legkorszerűbb hírközléstechnikai mérőkomplexumát
- Az NMHH az elégséges internetről végzett piackutatást
- A Viasat 3, az AXN és egy érdi rádió műsorait is vizsgálta a Médiatanács
- Jön a reklám! Te elkapcsolsz?
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.