Átadták az idei Zöld Nyomda díjat
Idén november 9-én, összességében 13. alkalommal adták át Az Év Zöld Nyomdája díjakat. A rangos szakmai elismerést minden évben négy kategóriában ítélik oda, így a nyomdák mellett külön indulhatnak a papírkereskedők, a csomagolóanyag-gyártók és a papírgyártók is. Idén a díjat összesen 12 nyomda érdemelte ki, ezzel elismerve, hogy ezek a vállalkozások tették a szakmában a legtöbbet a környezetért, az egyébként is „zöld” ágazaton belül ők csökkentették a leghatékonyabban tevékenységük ökológiai lábnyomát.
A szakma képviselői eltérő mértékben elhivatottak a környezetvédelem iránt ‒ ezért is érdemes a díjjal elismerni az élen járókat. Ugyanakkor ennek a díjnak nincs egyetlen nyertese. A megmérettetés célja a papír-, nyomda- és csomagolóipar területén végzett kiemelkedő, környezetközpontú vállalatirányítási tevékenység, környezetkímélő technológiák alkalmazásának elismerése, a környezettudatosság fejlesztéséért végzett tudatformáló, valamint kiemelkedő CSR tevékenység példaként állítása ‒ hívta fel a figyelmet a díj kapcsán Tóth Gábor, a díj egyik fővédnökeként is érintett Nyomda- és Papíripari Szövetség ügyvezetője. A szakember hozzátette: az esemény egyben alkalom arra is, hogy szót emeljünk a közvéleményben még mindig mélyen gyökerező, a nyomda- és papíriparral kapcsolatos sztereotípiák ellen
Évtizedekkel korábbi, szűklátókörű gondolati panel például, hogy a papírgyártás miatt „fákat vágnak ki”. Azok a fák, amiből korunk papírja készül, a karácsonyfákhoz hasonlóan kifejezetten erre a célra, ültetvényeken termelt növények, tehát a mondat nagyjából annyit jelent, mintha azt mondanánk, hogy az élelmiszergyártás miatt búzát, vagy kukoricát vágnak ki. Így lehetséges például, hogy Európában folyamatosan és régóta nő az erdővel borított területek aránya, miközben a papírfelhasználás is növekszik. A környezetvédelméért is irigyelt Finnország évente és fejenként 380 kg papírt használ, ami több mint négyszerese a magyarországi értéknek.
Miközben például az irodák papírfelhasználása világszerte csökken, a csomagolóipar lendületesen igyekszik átállni a papír használatára, nem véletlenül. Az ipar ‒ helyesen ‒ folyamatos nyomás alatt van a politikai döntéshozók és a közvélemény részéről, hogy minél zöldebb, környezetbarátabb eszközöket hozzon létre. Ez nagyon gyakran abban nyilvánul meg, hogy papír alapanyagra állnak át ott, ahol korábban műanyagot vagy fémet használtak ‒ mutatott rá Tóth Gábor. A papír 100%-ban lebomlik, európai újrahasznosítási aránya pedig 70% körüli, ami semmilyen más csomagolóanyagról nem mondható el. Érdemes továbbá megfigyelni egy-egy termék teljes életciklusát. A digitális eszközök összetevőinek jelentős részét nem lehet gazdaságosan újrahasznosítani, miközben például a mobiltelefonok 85%-a még ötéves sincs.
Az év zöld nyomdája és a másik három ágazati díj tehát arra is minden évben felhívja a figyelmet, hogy a természetes alapanyagokból álló papír „az erdők gyilkosa” titulust évtizedekkel korábban levetkőzve egyre inkább kezd a „föld megmentője” lenni. Ideje tehát másképp gondolkodni erről az ősi anyagról még akkor is, ha nyilvánvalóan mindennek, amit teszünk ezen a világon, van valamekkora ökológiai lábnyoma ‒ zárta szavait a szakember.
Kapcsolódó cikkek
- Az LG a 2023-as IFA-n mutatja be legújabb energiahatékonysági innovációit
- A bajnokok ligájában a Schneider Electric
- A világ első hűtőszekrénye 70 százalékban újrahasznosított műanyag belsővel
- 40%-kal estek vissza a klímatechnológiai beruházások 2023-ban
- Energiahatékonysági kihívásokkal küzd a mobil távközlés és az IKT szektor
- Így csökkentheti az ipar a globális szén-dioxid-kibocsátást
- Siemens-kutatás: egyre jövőtudatosabbak a magyar vállalatok
- Kevésbé aggódnak a magyarok a klímaválságon, mint a globális átlag
- Planet Budapest: a Széchenyi István Egyetem bemutatta a fenntarthatóságért végzett tevékenységét
- A Continental gumiabroncsa nyerte el a Swiss Automotive Show 2023-as innovációs díját
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.