Mit tesz a lakásberuházások visszaesése a hazai elektronikai piaccal?
A nagy háztartásigép-piacon 15 százalékos, a tévépiacon 10 százalékos visszaesésre számítanak Magyarországon az előző évhez képest a GFK adatai szerint. Várhatóan idén is mosógépből és hűtőszekrényből adták el a legtöbbet a gyártók, tavaly mintegy 600 ezer darabot vásároltak belőlük. A szakértő úgy látja, az energiahelyzet körüli szorongás érezhetően enyhült és más tényezők is mozgatják az elektronikai piacot: az újépítésű lakásberuházások visszaesése, valamint a fiatalabb generációk fogyasztói szokásai nagy hatással lesznek a kereslet alakulására.
Tavaly minden az energiahatékonyságról szólt a háztartásokban
2022-ben körülbelül 1,3 millió nagy háztartási gépet vettek a magyarok és 30 milliárd forinttal többet, összesen 180 milliárdot költöttek rájuk, mint egy évvel korábban.
Évek óta a mosógépekből és a hűtőkből fogy a legtöbb, tavaly 300-300 ezer darabot adtak el. A fogyasztásban változást hozott a kormány augusztus eleji bejelentése is az átlagár feletti áram- és gázárakról: a felhasználók a legmagasabb energiaosztályú gépeket keresték és lemondtak például az olyan jóléti készülékről, mint a szárítógép: tavaly augusztus és december között 30 százalékkal kevesebb szárító fogyott. Nagyobb változást lehetett látni a nagy energiaigényű fogyasztók – a hűtők, a fagyasztók és a bojlerek esetében – ezeket a készülékeket szinte azonnal lecserélték.
„Idén azt látjuk, hogy sok háztartás már belefér az éves gázkvótába és az energiahelyzet körüli szorongás is enyhült. A nagy háztartási gépeknél kb. 20 százalékos áremelkedést látunk az infláció hatására, a családok a magasabb rezsiköltségek és a növekvő élelmiszerárak miatt ebben a szegmensben is a jó ár-érték arányú gépeket preferálják” – nyilatkozta Füle Norbert, a Gorenje-Hisense ügyvezetője.
Hozzátette, az elmúlt évek nehézségei folyamatosan felülírták az elemzők fogyasztásra vonatkozó előrejelzéseit és befolyásolták az elektronikai készülékek iránti keresletet, de a funkciójukból adódóan mindig lesz rájuk igény a piacon. Ennek mentén született meg a döntés, hogy ősszel bevezetik a Hisense márka okos háztartási gépeit a magyar piacra is.
Meghatározó a lakásberuházások visszaesése
A háztartási gépek piacán ötször kevesebb készülék fogyott az év első kilenc hónapjában, mint az EU többi országában: Magyarországon 25,5 százalékos darabszám szerinti visszaesést mértek, míg a 26 európai uniós ország átlaga 5,5 százalék körül alakult. Habár az infláció miatt a készülékek ára emelkedett, ez a visszaesés az árbevételben is érezhető, közel 15 százalékos árbevétel-csökkenést mértek itthon, ezzel szemben az EU-ban ez mindössze 5 százalék volt.
Füle Norbert szerint a visszaesésre magyarázatul szolgálhat a magas kamatkörnyezet, ugyanis ezeket a készülékeket a magyarok általában hitelre veszik, illetve már idén is érezhető az ingatlanpiac stagnálása. Az újépítésű lakások visszaesése és a felújítások elmaradása a jövőben még inkább befolyásolhatja a kereslet alakulását. Az új lakásokba jellemzően beépíthető készülékeket preferálnak a vevők, viszont a beruházások elmaradása miatt a beépíthető gépek szegmense esett a legnagyobbat, mintegy 40 százalékot.
A tévé köti majd össze a készülékeket
A háztartási gépek mellett a tévépiacon is látványos a kereslet csökkenése. 2019-ben még körülbelül 600 ezer tévét adtak el a gyártók a magyar piacon, 2022-ben már csak 520 ezer készülék talált gazdára, idén pedig ezt a tendenciát követve egy jelentős, 10 százalékos visszaesésre számítanak a gyártók.
„Az infláció a tévépiacra is nagy hatást gyakorol, de más szempontok is alakítják a fogyasztást. Egyrészt a klasszikus lineáris tévénézés hanyatlik, másrészt a fiatalabb generációk fogyasztási szokásai megváltoztak, már nemcsak a tévékészülékeken néznek tartalmakat, hanem sokszor mobilon vagy tableten követik a kedvenc műsorukat. A fogyasztók leginkább akkor cserélnek készüléket, ha nagyobb vagy szebb képernyőt szeretnének, a technológia miatt talán kevesebb a váltás. Ez a negatív trend, a visszaesés mértéke az EU más országaiban is ugyanígy megfigyelhető.” – jegyezte meg Füle Norbert.
Azt is elmondta, a jövőben egyértelműen az on demand alapú tartalomfogyasztás lesz a meghatározó a tévék esetében, vagyis az, hogy a felhasználók eldönthessék, hogy mit és mikor szeretnének megnézni. Úgy látják, hogy a készülékek kijelzőként fognak funkcionálni, amelyre mobilról vagy tabletről vetíthetnek tartalmakat és akár egy ház kamerarendszerét is rá lehet majd csatlakoztatni. Az is várható, hogy a háztartási, a biztonsági és a szórakoztató készülékek egy platformon működnek, amelynek az alapját, a központját, a tévék jelentik. Ebben azok a gyártók tudnak egyedi megoldásokat adni, akik saját operációs rendszert biztosítanak, mert így egyedileg lehet programozni a működési megoldásokat.
Kapcsolódó cikkek
- A világ első hűtőszekrénye 70 százalékban újrahasznosított műanyag belsővel
- Termékkiegészítők fogyatékkal élőknek
- Jelentős forgalomnövekedés a Candy Hoover Hungary-nél
- Rangos elismerést nyert el az LG ultramodern amerikai háztartásigép-gyára
- Az LG világszerte bevezeti a frissíthető ThinQ UP háztartási gépeket
- Az LG a CES-en mutatja be luxuskategóriás termékcsaládjának második generációját
- Az LG a 2023-as CES-en mutatja be új, minimalista formatervezésű háztartási készülékeit
- Továbbfejlesztett ételkészítési és mosogatási technológiák
- Így csökkenthetjük a konyhai és a háztartási gépek energiafelhasználását
- Egészséges ételkészítés kellemetlen szagok és sütőolaj nélkül
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.