CES világpremier – a Bosch egyetlen chipben egyesíti az infotainment- és a vezetéstámogató funkciókat
A szoftveralapú mobilitás irányába mutató trendek kéz a kézben járnak a központosított jármű- és elektromos/elektronikai (E/E) architektúrával. Míg napjainkban jellemzően számos önálló elektronikus vezérlőegység irányítja az autók különböző funkcióit, a jövőben mindössze néhány központi járműszámítógép egyesíti az eddig különálló területek több funkcióját. Ehhez olyan új számítógépekre van szükség, amelyek nagyteljesítményű processzorral, úgynevezett egylapkás rendszerrel (System on Chip; SoC) működnek.
Innovációs és technológiai vezetőként a Bosch élen jár ezen a területen, és a 2024-es CES kiállításon (Consumer Electronics Show, Las Vegas, Amerikai Egyesült Államok) a világ első autóipari beszállítójaként mutatja be az infotainment- és a vezetéstámogató funkciók egy szoftverintenzív központi számítógép egylapkás rendszeren (SoC) megvalósított egyesítését. „A célunk, hogy csökkentsük az autókban lévő elektronikai rendszerek összetettségét, miközben a lehető legbiztonságosabbá is tegyük azokat. Új járműszámítógép-platformunkkal pontosan ebbe az irányba teszünk újabb jelentős lépést. Középtávú célunk, hogy a gépjárművek kis-, kompakt- és középkategóriájában is még több automatizált menetfunkciót kínálhassunk” – emelte ki Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának tagja, egyben a Bosch Mobilitás üzleti szektor elnöke.
A Bosch új, Cockpit & ADAS Integration Platform járműszámítógép központi eleme az egylapkás rendszer (SoC), amely egyszerre dolgozza fel az infotainment- és a vezetéstámogató rendszerek számos funkcióját. Például az automatizált parkolást és a sávfelismerést, amelyhez intelligens és személyre szabott navigáció, illetve hangasszisztens is tartozik. A beépítéséhez szükséges kisebb hely és kábelezés előny a járműgyártók számára, hiszen ezzel a költségek alacsonyabbak. „A központi számítógép a szoftveralapú autó szíve. A jövőben ezek vezérlik a modern járművek összes tartományát, jelentősen csökkentve az önálló vezérlőegységek magas számát” – fejtette ki Heyn. Összességében a Bosch már ma is kedvező üzleti lehetőségeket lát a járműszámítógépek piacán, hiszen csak az infotainment- és a vezetéstámogató rendszerekhez gyártott számítógépek területén 2026-ig mintegy hárommilliárd euró árbevételre számít.
Moduláris rendszer a maximális skálázhatóság érdekében
A Bosch a központi járműszámítógépek esetében moduláris rendszerkoncepciót alkalmaz. A járműgyártók így egyedi megoldásaikat az önálló szoftvermegoldásokat – például a környezet / térfigyeléshez szükséges videóérzékeléssel együtt – a megfelelő hardverelemekkel kombinálva, modulárisan és skálázhatóan állíthatják össze. A szoftverintenzív központi számítógépek döntő szerepet játszanak ebben, mivel a gyártók számára lehetővé teszik a menet- és asszisztensfunkciók alkalmazását. Mindeközben a szoftverintegrációra is nagy igény mutatkozik, a Bosch pedig olyan integrációs szakértelemmel rendelkezik, amely a különböző forrásokból származó szoftverkomponensek kombinálását is lehetővé teszi.
A Bosch szakértelme és tapasztalata minden járműipari területen versenyelőnyt jelent
Csaknem minden járműgyártó intenzív beruházásokat hajt végre a szoftveralapú járműveket illetően világszerte. A Bosch várakozásai szerint 2030-ra az autószoftverek piaca mintegy 200 milliárd eurós volument érhet el, míg az infotainment- és a vezetéstámogató rendszerekhez használt járműszámítógépek területén mintegy 32 milliárd eurós piaci volumenre számít. A Bosch előnye, hogy minden járműipari területen széles körű ismeretekkel rendelkezik. A vállalat így nemcsak a szoftverek, hanem a hardverek szakértője is, hiszen nem csupán fejleszti, de gyártja is a modern járművek kulcsfontosságú komponenseit, mint például a hajtásrendszerek, a fékberendezések, a kormányzás, az infotainment és az automatizált vezetéshez szükséges alkatrészeket.
A Bosch megközelítése maximális rugalmasságot tesz lehetővé
A Bosch az úgynevezett multi-SoC megközelítést követi, azaz a vállalatcsoport úgy alakítja ki új járműszámítógépeit, hogy az ahhoz szükséges egylapkás rendszerek (SoC) különböző gyártóktól is származhatnak. Ezért a Bosch mindig pontosan az ügyféligényeknek megfelelő egylapkás rendszert alkalmazhatja. „Szoftverünk különböző gyártók chipjein is fut, mely lehetővé teszi a szoftver és a hardver egymástól történő szétválasztását” – mutatott rá Heyn. A Bosch azon kevés vállalatok egyike, amelyek a központosított elektronikus architektúra teljes fejlesztésére, illetve az autóelektronika, a szoftver és a felhő együttműködésének megfelelő kialakítására is képesek. Az új, például a vezetéstámogatáshoz szükséges funkciók gyorsan és egyszerűen, távoli (Over the Air) szoftverfrissítéseken keresztül küldhetők, melynek köszönhetően a járművezetők személyre szabott digitális vezetési élményt kapnak – még jóval a gépkocsijuk megvásárlása után is.
Kapcsolódó cikkek
- Új AI PC-élményeket kínál a Lenovo
- Az autóiparban is úttörő technológiát villant a Hisense
- Az LG életmód-megoldásai a MI segítségével javítják a felhasználói élményt
- Európában az autóipar jövője az elektromobilitás
- Rekordmennyiségű innovációs díjat nyert el az LG a közelgő 2024-es CES-en
- Egymillió mesterséges intelligenciára épülő munkahely 2030-ig
- Innovációs Díjakkal ismerték el a Samsungot a jövő újragondolásáért
- Kognitív mobilitás: új tudományterület forradalmasíthatja a közlekedést
- Kvantumtechnológia: a Bosch célja, hogy a szenzorok segítségével vezető pozíciót töltsön be
- 22 év volt az átlagéletkor a Code #LikeABosch ötletversenyen
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.