Késleltetéssel és támogatással védené az EU az elektromos autóipart
Az Európai Bizottság azt javasolja, hogy hosszabbítsák meg három évvel az elektromos járművekre vonatkozó új Brexit-vámok bevezetését, továbbá egyidejűleg hozzanak létre egy hárommillió eurós támogatási csomagot az Európai Unió akkumulátoriparáért.
A javaslat benyújtásáról a Bizottság alelnöke, Maroš Šefčovič számolt be. Hangsúlyozta továbbá, hogy a döntés az európai ipari érdekek védelméből született, elutasítva azt az elképzelést, miszerint a változtatás a briteknek szóló szívesség lenne. A tervezett hároméves késleltetést a brit és az európai autóipar is sürgeti, mivel a Brexit utáni kereskedelmi megállapodás értelmében 2024. január 1-jétől 10 százalékos vámok lépnének életbe az angol csatornán keresztüli kereskedelem során az elektromos járművek esetében. Habár a Szabadkereskedelmi és Együttműködési Megállapodás vámmentes kereskedelmet ír elő az Egyesült Királyság és az EU között, a vámmentesség kizárólag az ezen országokban előállított árukra vonatkozik.
Az elektromos járművek származási szabályai azt jelentik, hogy a változtatás nélkül a kínai gyártmányú akkumulátorral szerelt elektromos járműveket vámok terhelték volna. A hároméves haladék lehetőséget ad az EU és az Egyesült Királyság akkumulátoriparának termelésfokozására, továbbá az európai autóipar versenyképességének megőrzésére a világpiacon. Az elektromos járművek akkumulátorainak globális piacát jelenleg a kínai gyártmányú termékek uralják, a lítium-ion akkumulátorok előállításának mintegy 70 százalékátért felel az ázsiai ország. A Bizottság azzal is tervez, hogy bevezet egy „zárolási mechanizmust”, amely megakadályozza a Szabadkereskedelmi és Együttműködési Megállapodást érintő további késleltetések bevezetését 2032 előtt.
A helyi gyártású akkumulátorok kulcsfontosságú szerepe
A hároméves haladékot szorgalmazó brit és európai autóipar közös célja, hogy helyben gyártott akkumulátorokat használjanak a jövőben, és a késleltetés időt ad az EU és az Egyesült Királyság akkumulátoriparának a termelésnövelésére.
A brit kormány egyetért a Bizottság javaslatával, hangsúlyozva a közös törekvést a hazai elektromos járműgyártás és akkumulátor-beszállító láncok növelése iránt. Az elektromos járműipar szereplői, köztük az Autógyártók és Kereskedők Társasága (SMMT) és az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) is támogatja a javaslatot, felismerve annak létfontosságát az iparág versenyképessége és az európai akkumulátor-értéklánc jóléte szempontjából.
A MAGE a hazai járműipari szereplők érdekeit képviseli
A Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) üdvözli és teljes mértékig támogatja az Európai Bizottság javaslatát. A szervezet a hazai autógyártók és beszállítók érdekeit is szem előtt tartva, már régóta szorgalmazza a szigorúbb származási szabályok 2026. december 31-ig, három évvel történő egyszeri elhalasztását. A sikeres elektromos átállás érdekében a MAGE a kormányzattal is rendszeresen kommunikál, hogy az megfelelő támogatást biztosítson a vállalatoknak az átmenetben. Amennyiben az Európai Tanács elfogadja a bizottsági javaslatot, az nem csupán a MAGE és tagvállalatai, de az egész európai autóipar számára egy jelentős mérföldkőnek számít az elektromos mobilitás fejlesztésében a kontinensen.
Kapcsolódó cikkek
- Allianz: 10-ből 6 elektromos autó céges
- Európában az autóipar jövője az elektromobilitás
- E-versenyautókkal és a norelem támogatásával ügyesednek a fiatal tervezők
- Hatmilliónál is több e-autót adtak el az első félévben – de mi lesz a töltéssel?
- Az OMV 28 ultragyors e-autós töltőpontból álló hálózat kiépítésébe kezdett Magyarországon
- Kezdődik a 800.000 akkumulátor szakember európai képzése
- A hazai autóipar megkerülhetetlen tényezőjévé válna a MAGE
- Elektromos autókra is optimalizálta teljes gumiabroncs-termékpalettáját a Continental
- Megéri-e az elektromos autózás?
- Fidelity: Nyernek az elektromos autók?
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Környezetbarát és csendes – ezek az e-autó legnagyobb előnyei a magyarok szerint
A magyarok ötöde vezetett már elektromos autót, és legtöbben a környezetbarát és csendes működést emelték ki – többek között ez derült ki az OMODA5 és az OMODA5 EV autók gyártója, a Chery Group megbízásából készült felmérésből.
Budapesten tanítják vezetni a jövő autóit a Bosch mérnökei
A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában számtalan jövőbemutató autóipari fejlesztés zajlik, melyek a vezetés biztonságát és kényelmét szolgálják. Az egyik leghasznosabb extrát jelentik a parkolást segítő rendszerek, a Bosch szakemberei pedig már olyan járműveket fejlesztenek Budapesten, amelyek emberi beavatkozás nélkül képesek parkolni. Ehhez minden részletre kiterjedő tesztelésre, az autók szigorú „oktatására” van szükség. A jövő autóinak titkait tárja fel a Bosch Magyarország Podcast aktuális adása, melyben a parkolási megoldások fejlesztésének legaktuálisabb és legizgalmasabb kérdései kerülnek reflektorfénybe.
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte
Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.