Üzleti reggelit szervezett az ABSL Hungary és a Colliers
Az irodaterek jövője iránt elkötelezett közel 60 szakember részvételével üzleti reggelit szervezett az ABSL Hungary és a Colliers. Az eseménynek a Fressnapf International Business Services irodája kölcsönözte a helyszínt, ahol Markus Martens ügyvezető igazgató egy vezetett irodabejárásra is meginvitálta a vendégeket.
Ezt követően Horváth Dávid, a Colliers Magyarország Workplace Advisory Services üzletágának vezetője tartott előadást a „Hogyan érzik magukat valójában a munkavállalók?” címmel készült kutatásuk eredményeiről. Végül négy kapcsolódó terület szakembereivel zajlott intenzív panelbeszélgetés a munkatér újrapozicionálását érintő sürgető kérdésekről, értékes betekintést nyújtva a modern munkahelyek világába.
A mai gyorsan változó világban a „hagyományos” iroda már nem felel meg az alkalmazottak igényeinek. Ennek eredményeként egyre inkább a rugalmasabb és innovatívabb munkahely-tervezés felé mozdulunk. De vajon milyen irányba is fejlődik (vagy milyen irányba formáljuk) az iroda jövőjét? „Miközben a munkahelyek, irodaterek szektorát vizsgáltuk, világossá vált számunkra, hogy a közösségi terek jelentősen különböznek más területektől, ahol az embereket nyílt beszélgetésekbe vonják be. Mi elkötelezettek vagyunk abban, hogy megértsük, mi a konkrét és valós igény az irodaterekkel kapcsolatban” – mondta Horváth Dávid, a Colliers Workplace Advisory Services üzletágának vezetője.
Már nem az a kérdés, hogy hibrid, vagy nem hibrid munkavégzésről beszéljünk-e. A kérdés, hogy hány napot is dolgoznak az alkalmazottak távmunkában. Itt Magyarországon a legtöbb esetben a 2 napot. Van ahol 50-50% az arány, van, ahol a 60-40%-ot tartják egészségesnek, azaz van egy kis eltolódás az iroda vagy akár a távmunka felé. Horváth Dávid azonban arra mutatott rá, hogy ha csak a mérésekre, grafikonokra támaszkodnak a döntéshozók, és pusztán ezek alapján akarják az irodaterek méretét, berendezését eldönteni, téves következtetésekre juthatnak.
A döntéshozóknak fontos megérteniük, hogy milyen akadályokba ütközhetnek vállalatukon belül, és milyen kihívásokkal néznek szembe az alkalmazottak, amikor irodát tervezünk. A tér, amit biztosítunk, személyes interakciót teremt a munkavállalók között és a pozitív élmények nélkülözhetetlenek a személyes sikerek elérésében. Ugyanakkor a tér önmagában nem elegendő ahhoz, hogy ezeket az interakciókat elősegítse. Az irodatervezés szorosan összefügg a vállalati kultúrával, a szabályokkal és a lokációval: ezek mind hozzájárulnak az élményhez és a munkatársak közötti kapcsolatokhoz.
A téma sokoldalúságát a panelbeszélgetésben résztvevők sokszínűsége is aláhúzza. A házigazda Markus Martens (ügyvezető igazgató, Fressnapf International Business Services) mellett Erdélyi Linda (ügyvezető igazgató, építész, LAB5 architects), Frankó Luca (PhD, Egyetemi docens, ELTE), Zaharia Gabriella (vezető HR üzleti partner, Flowserve Corporation) vettek részt a beszélgetésben. A panelt Horváth Dávid, a Colliers Workplace Advisory Services üzletágának vezetője moderálta.
A résztvevők olyan témákhoz szóltak hozzá, mint az iroda és home office dinamikája, a szabályozás kérdései (helyes-e, lehet-e egyéni választás, hogyan tervezzük meg ezeket a munkatereket?). Milyen irodára van szükség? Milyen funkciót vagy szerepet adunk neki? Hogyan határozhatjuk meg ezt? Hol kell lennie? Miért nem versenyzik az otthonnal? Végül azt a témát sem kerülték ki a résztvevők, hogy az irodahasználók biztosan nem egyformák, és a különböző igényeket, a különböző preferenciákat, a sokféleséget hogyan kezeljük?
Abban minden résztvevő egyetértett, hogy nem lehet a sikeres megoldásokat automatikusan adaptálni. Fontos, hogy minden szervezet, vállalat maga gondolja át ezeket a kérdéseket, és határozza meg, mit jelent számára, illetve a munkatársai számára egy jó munkahely, akár fizikai, akár pszichológiai vonatkozásban.
Szakértői vélemények
„A hagyományos munkahely egyértelműen már a múlté, de irodára szükség van! Jó ha az iroda és a home office egyaránt be van építve a kollégák életébe. Nem szabad elfelejteni, hogy az ember alapvetően szociális lény!” – Markus Martens (ügyvezető igazgató, Fressnapf International Business Services)
„Egyetlen szervezet sem utánozhat gépiesen megoldásokat. Fontos a dinamikus belső kommunikáció. Sajnos nagyon sok félresikerült változásmenedzsmenttel lehet találkozni. Ha feltesszük például azt az egyszerű kérdést, hogy az otthon lehet-e a profi munkavégzés helyszíne, általánosságban nem is tudunk rá választ adni. Hányan laknak otthon, mekkora és milyen beosztású az otthon, hányan tartózkodnak otthon nap közben? Milyen a kolléga számára a kívánatos munkakörnyezet? A jó design mindenképpen fontos!” – Erdélyi Linda (ügyvezető igazgató, építész, LAB5 architects)
„Azt a flexibilitást preferálom, amit ma a Fressnapf irodájában is láttam. Az idő és az irodatér tekintetében is flexibilisnek kell lennünk. Beszélnünk, gondolkodnunk kell róla, hogyan, mire használjuk a fizikai teret, épületeinket a jelenben, és majd évek múlva. A távmunka technikailag már régóta lehetséges, de lehetnek jogi vagy biztonsági akadályai, és nem utolsó kérdés, hogy a munkáltató mennyi kockázatot kész bevállalni.” – Zaharia Gabriella (vezető HR üzleti partner, Flowserve Corporation)
„Lehet-e az otthon munkahely? Ha nem lett volna Covid járvány, nem is beszélnénk talán ma erről! Azt viszont nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy ahány otthon van, annyiféle home office. A hatékonyság és a bizalom nagyon fontos témák: fontos mennyire kötődik ez a szervezet, a vezetők szemszögéből az irodai jelenléthez. A bizalomépítés egy „biokémiai folyamat”, a személyes együttlét, a találkozás fontos részt játszik ebben, és nem épülhet pusztán a virtuális térre.” – Frankó Luca (PhD, egyetemi docens, ELTE)
Kapcsolódó cikkek
- Ők most Magyarország 10 legjobb munkáltatója az alkalmazottak véleménye alapján
- A technológia és az energiahatékonyság új lehetőségeket teremt az öregedő épületek számára
- Ezeket a szakmákat nem váltja ki a mesterséges intelligencia
- A Colliers és a WiredScore készek megosztani szakértelmüket a magyar ingatlanpiaccal
- Szerdán kezdődik a Corvinus kétnapos őszi állásbörzéje
- Újabb magyar cég állhat át a négynapos munkahétre
- Nem lépett a home office az irodák helyébe
- Változnak a hangsúlyok az irodapiacon
- Így fest az ipari és logisztikai ingatlanpiac a CEE-12 országaiban
- Protechtor podcast: A munkavállalók kétharmada félti állását a mesterséges intelligenciától
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Elindult a nevezés az idei Marketing Diamond Awardsra
A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) idén immár tizedik alkalommal hirdeti meg a kisebb költségvetésből megvalósuló marketingaktivitások számára a Marketing Diamond Awards pályázatot, amelyre egészen 2025. január 15-ig nyújthatják be a szervezetek a pályázati anyagaikat. A díj szakmai elismeréseinek átadására 2025. február 11-én az Etele Cinemaban megrendezésre kerülő Digital Marketing Forumon kerül majd sor.
A vivo, a világ egyik legdinamikusabban növekvő okostelefon-márkája, most Magyarországra is megérkezett
A magyar piacra lépést a Dunán, a különleges atmoszférát biztosító River Diva rendezvényhajón ünnepelte meg a vivo, ahol a márka hazai partnerei és a vivo európai vezetői, köztük Changjun Li, a vivo európai vezérigazgatója, Daizhong Tian, a vivo ausztriai és magyarországi ügyvezetője, valamint Martin Wallner a vivo ausztriai és magyarországi alelnök, egyedülálló élmény keretében ismertették a vivo új terveit Magyarországon.
MediaMarkt: Rekordköltés várható Black Friday alatt
A Black Friday Magyarországon is az egyik legkiemeltebb vásárlási alkalmak egyike, de a MediaMarkt megbízásából készített legfrissebb kutatás szerint a korábbi évekhez képest átalakult az emberek hozzáállása. A felmérés – amelyet a Publicis Group Hungary finanszírozásával és a PwC kivitelezésével készített a vállalat-, azt mutatja, hogy az akciós árak kereslete továbbra is kiemelkedő, azonban maga a „fekete péntek” már egyre kevésbé bír különleges jelentőséggel.
A Seco Machine Library azonnali forgácsolási adatokat ajánl a felhasználóknak
A Seco bemutatott egy innovatív webalapú eszközt, amely termékspecifikus, azonnali, kiváló minőségű forgácsolási adatokat ajánl az ügyfeleknek a gépadataik alapján. A Seco Machine Library leegyszerűsíti az adott gépekhez megfelelő szerszámok azonosítási, beszerzési és optimalizálási folyamatát.
Januártól a 4iG Csoport 'One' márka alatt egyesíti távközlési kereskedelmi szolgáltatásait
Utolsó szakaszához érkezik a 4iG Csoport távközlési portfóliójának teljes megújítása, illetve egységesítése. A cégcsoport sajtóeseményen jelentette be, hogy 2025. január 1-jétől kivezeti a magyarországi piacról a Vodafone, a DIGI, az Antenna Hungária és az Invitech márkákat, és a társaságok ezt követően egységesen One márkanév alatt nyújtják lakossági és vállalati távközlési szolgáltatásaikat.