Ma nézzünk rádiót!

www.danubius.hu, www.slagerradio.hu

Gréczi Emőke, 2001. március 13. 23:59
Ha egy rádió honlapjának más haszna nincs is, mint hogy az adás a világ minden részén hallgatható az internet segítségével, már az is éppen elég. Persze csak úgy miért hallgatná valaki, mondjuk Indiában, a TNT együttes legújabb felvételét vagy a Gemini feledhetetlen slágereit? Hát azért, mert sehol máshol nem hallhatná, és ez már elég húzós érv lehet. Az alábbiakban tehát a két országos kereskedelmi rádió (Danubius, Sláger) honlapjait vizslatjuk.
Nem könnyű oldalt kreálni egy rádióhoz, mert annyi minden belefér, mégis kevés az, ami valóban szükséges és hasznos lehet a hallgató számára. A kollektívát mutassa be, szórakoztasson, vagy maradjon meg zenei hírsite-nak? Szolgáljon bővebb információval az adásban tett felhívásokról, játékokról, programokról, vagy sztárolja a munkatársakat, különös tekintettel a műsorvezetőkre?

Jáksó mint embléma

A Danubius (www.danubius.hu) egyértelműen sárga címlapján rögtön látjuk, hogy ki a sztár. Jáksó László - még mielőtt kétségek merülnének fel az olvasóban. Hogy mennyire volt az a televíziós megjelenése előtt, arról lehetne beszélni, de nem itt. (Tényleg, lehet egy rádiónak "arca" egyáltalán, vagy csak hangja lehet?) Kapunk rögtön egy kis színest, sportot, zenét, szervezeti ügyeket az indexoldalon, és persze vendégkönyvet, ami kevésbé dinamikus megoldás, mint ha fórumot indítottak volna. Talán nem győzték moderátorral? Amennyiben az oldalsó felosztást választjuk, talán könnyebben sikerül végigfutnunk a site teljes kínálatán. Már az elején essünk túl a tartalom tudományos részén. Ilyen a célcsoport-meghatározás: az elsődleges a 25 és 34 év közötti korosztály, a másodlagosba a 20 évesnél idősebbek és a 44 évesnél fiatalabbak tartoznak, persze nem árt, ha legalább középiskolai végzettséggel rendelkeznek, és lehetőleg városban laknak. Ha valaki minden feltételnek megfelel, az maga az álom-Danubius-hallgató. Rögtön itt láthatjuk egy grafikon körvonalait, sajnos ennél sokkal többet nem. Néhány rádió hallgatottságát hasonlítja össze, de hogy milyen felosztásban, azt internetező legyen a talpán, aki felismeri.

Számos helyen találunk "munkatársakat", szinte minden belső oldalon felbukkan néhány név. Vannak a műsorvezetők, az értékesítés, de még néhány újabb csoport is előkerül. Ha tudni szeretnénk, ki kicsoda a Danubiusban, akkor egyenként mindet meg kellene nyitni.

Danubius a történelemben

A Multi Média Múzeum cím (később csak MMM) elég varázslatosan hangzik, főleg mivel a "multimédia" kifejezés nagyon újnak tűnik, a "múzeumokban" pedig általában régiségekkel találkozunk. Na, mégis mit rejthet a titokzatos elnevezés? Hát például a Danubius rádió történetét, kicsit tudományosan. DR a rendszerváltás idején, DR a koncessziós pályázatok előtt és után - ehhez hasonló hasznosságok olvashatók az alfejezetek alatt. De ugyanebből a rovatból tölthetünk le MP3-as formátumban mindenféle zenéket és humorokat a "Danubius Idegesítő Szolgálat" tevékenységéről. Kérdés, hogy ezt a nevet maguk találták-e ki, vagy a rosszmájú közönség. Mert nem mindegy! A Videót kinyitva nem nyílik ki semmi, így maradnak a fotók és az újságcikkek.

A hírszolgálat újabb adag munkatársat kínál fel, valamint a szokásos híreket, tőzsdét, politikát, időjárás-jelentést. Feltehetően kevesen vannak, akik hírolvasás céljából a DR honlapjának egyik belső oldalát lapoznák fel, így ezt az energiát valami exkluzív dologra is fel lehetett volna használni. A Zene alatt egy interjút olvashatunk, csakúgy, mint az Érdekességeknél, majd még újabbakat. (Tegyük hozzá: ezek a rádióban leadott beszélgetések írott változatai.)

Orsi, a team

A Kedvenceink rovat egy kicsit önelégültnek tűnik, szerencsésebb lett volna Ajánlónak nevezni ezt az egységet. Kinek a kedvencei: a műsorvezetőknek, a rádió vezetőségének vagy a honlap szerkesztőinek? És ez miért lehet érdekes nekünk, az olvasóknak, a hallgatóknak? A rejtély tovább folytatódik, mert a Zene alrovatban a Danubius Team "tagjai" gyanánt egyedül Orsi bukkan fel. Nem lehet erős az a team, amely egy vékonydongájú, ámbátor remek hangú énekesnőből áll. Persze ha valaki kedvence, ráadásul egyetlen választottja, akkor mindjárt más. Egyébként magánügy.

A Slágerek a legtöbbet játszott dalok sorrendjét közli, nemcsak itt, hanem futó szövegben a címlapon is. Ez egyébként érdekes és hasznos, mert a játszott dalok határozzák meg a legerősebben, még a műsorvezetőknél is karakteresebben egy rádió arculatát. Első blikkre az online áruház kínálatában DR-pólót és -bögrét, Búza Sándor-zoknit és egyebet feltételeznénk, de az áruknak alig van közük a rádióhoz. A Fiúknak szekció egyébként külön is felkeltheti a figyelmet, mivel Lányoknak nem létezik. A rejtély hamar megoldódik, ugyanis katonákat, matchboxokat és Star Wars-ereklyéket lehet itt rendelni, nem pedig felfújható babákat és egyéb nagyfiús portékákat.

Honlap a honlapban a Danubonus (www.danubonus.hu), amely félig egy pontgyűjtő akció reklámsite-ja, félig zenei hírmagazin. A Tétséker és a Zenetőzsde rovat első oldalai sajnos nem adnak bővebb felvilágosítást értelmükről. Talán ezzel büntetik azokat, akik nem tartoznak a törzshallgatóság közé, szenvedjenek meg az információért! A Tétséker talán egy letöltendő program, de nem biztos. Játékokból kettő is akad: a kvíz mindössze egy kérdést takar, a puzzle pedig nem szeret megnyílni.

Csak komótosan

Több ízben megpróbáltunk felkapaszkodni a Sláger rádió oldalára (www.slagerradio.hu), de egyik napszakban sem volt gyorsabb a csigánál. Mindez egy kicsit összecseng azzal, hogy minden oldalon az úgynevezett "nagy generáció" muzsikusainak fotóival találkozhatunk, csak mintegy illusztráció gyanánt. Magyarul az SR hadjáratot indított a dinamizmus és a techno-feeling ellen, vegyünk vissza a tempóból, és nézzük, ahogy hull az elsárgult levél. Néha az az ember érzése, mintha a honlap készítői nem feltételeznék, hogy a rádió célcsoportja fedi az internetezők szubkultúráját. Lehet, hogy közel állnak az igazsághoz, de ennek a Boros-Bochkor duó biztosan nem örül.

Az indexoldalról nyitható Hátterünk maga az indexoldal, tehát hangsúlyos szerepet kap a site életében. A célcsoport itt is a 30-50 éves korosztály. Több ízben szerepel, hogy a 60-as, 70-es évek slágerei hallhatók itt, de ha valaki figyeli a rádiót, akkor szép számban találkozhat a 80-as évek slágereivel is. Nem mintha baj lenne, sőt. Itt egyébként a Queen és David Bowie az illusztráció, nem pedig a műsorvezetők. És innen lehet hallgatni az adást is. Talán nem járunk messze a valóságtól, ha úgy érezzük, hogy a 60-as, 70-es évek magyar dalai komoly hallgatottságra számíthatnak a határainkon túli magyarok körében.

Összenő, ami összetartozik

Optikai csalódás, hogy a Munkatársak oldalon a Bergendy fivérek jellegzetes fizimiskájával, illetve Benkő László és Szigeti Ferenc mosolygós portréjával találkozhatunk. Ők nem munkatársak, csak részei az állandóan visszatérő, már említett nagy generációs illusztrációnak. A legtöbben biztosan a közelmúltban is díjazott Bochkor Gábor nevére kattintanak először, de itt váratlanul egy Boros Lajos-interjú olvasható. Azt tudjuk, hogy összenőttek, de hogy ennyire! Ráadásul innen lehet átszáguldani Komjáthy György kívánságműsorára. Mi lesz így Bochkor rajongóival? Ha elég türelmesek vagyunk, kiderül, hogy ez egy másik rovat/alrovat, a Műsorok/Bumeráng oldala. Nem biztos, hogy mindenki lepörget egy ménkű hosszú oldal alsó egyharmadára, ahol végre megtalálható a Bochkor-interjú is. De ha fenn jeleznék, hogy lejjebb Gáborról is bővebben... Amúgy szerencsésebb lett volna, ha a munkatársak nevei megnyitása után csak a személyre szóló interjú lenne olvasható, hiszen ezért kattintanak a névre.

Ugyanilyen félelmetes duó a Komjáthy György-Cseke László páros, miután a Komjáthy név alatt Cseke portréja is olvasható. A megfejtés: a vasárnapi kívánságműsor gazdája az előbbi, vendég műsorvezetője az utóbbi úriember. Kínálnak egy kis történelemórát az aczéli három T-ről, a zöldhatáron való átlépésről, a besúgókról, a keserves évtizedekről és a rendszerváltást követő nagy találkozásról. Magyarul: két üldözött, meghurcolt és sokat látott ember szórakoztatja szüleinket vasárnaponként.

Egyébként pedig le a kalappal az SR munkatársai előtt, akik már a kilátástalan téli hónapokban pontosan tudják, hogy nyár végén, augusztus 19-én kik és hol lépnek fel a rádió harmadik fesztiválján. Bővebb információ a fenti címen.

Kulcsszavak: onlineszolg website rádió

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01