Mesterséges intelligencia segítségével csökkenti az ételhulladék mennyiségét a KLM
A legújabb technológiát is beveti a KLM annak érdekében, hogy csökkentse a járatkiszolgálási folyamatban keletkező ételhulladék mennyiségét. Mesterséges intelligencia segítségével a holland királyi légitársaság szakemberei pontosabb előrejelzést kaphatnak a várható fogyasztásról, az első eredmények 63 százalékos csökkenést mutatnak az ételhulladék mennyiségében.
A légitársaság külön a catering szolgáltatás számára kifejlesztett algoritmus segítségével igyekszik pontos becsléseket készíteni arról, hogy egy-egy járatra mennyi ételt kell elkészíteni és a fedélzetre vinni. Ez az utasszámtól függ, tehát az öntanuló algoritmus ebből az adatból készít becsléseket. Nem minden foglalással rendelkező utas érkezik ugyanis meg a járathoz, utazási osztálytó függően 3-5 százalék közötti azok aránya, akik valamilyen ok miatt nem jelennek meg az beszállításnál.
A „Meals On Board System” nevű rendszer utazási osztályra lebontva kapja meg a várható utasszámot minden egyes járatra, az adatokat az indulás előtti 20. percig folyamatosan frissítik, így rendkívül pontos becslés adható arról, hogy mennyi utasra lehet számítani és a kiszolgálásukra mennyi étel alapanyagát kell beszerezni, majd ezekből a fogásokat elkészíteni és a fedélzetre szállítani.
Az első három hónap adatai szerint a cateringhez fűződő tevékenység során 63 százalékkal kevesebb ételhulladék keletkezett. A leginkább szembetűnő változás az interkontinentális járatokon látszik, ahol 2,5 adaggal kevesebb ételhulladék keletkezik járatonként. Ez éves szintre és a teljes járathálózatra vetítve 111 tonnát jelent, ennyi étel elkészítése és hulladékká válása spórolható meg.
A KLM már dolgozik azon, hogy a catering szolgáltatások mellett a járatüzemeltetés és gépkarbantartás területén is szélesebb körben alkalmazzon mesterséges intelligenciát.
Marjan Rintel, a KLM vezérigazgatója az mondta, a digitális technológiába való befektetés kiemelt fontosságú a KLM számára, a mesterséges intelligencia segítségével a járatüzemeltetés a mainál sokkal hatékonyabb és fenntarthatóbb lehet. Erre jó példa az ételpazarlás csökkentésében elért eredmény is.
Kapcsolódó cikkek
- Digitális átállás: néha nem árt egyet hátra lépni
- Fantáziadús vezetőket keresünk: Új lehetőségek a mesterséges intelligenciától
- Mesterséges intelligencia tökéletes magyarsággal?
- Magyarországon is megérkezik a boltokba a Samsung Galaxy S24 széria
- Kyndryl: Itt az ideje az átfogó digitalizációnak az egészségügyben
- Elkészült az MI-készségek fejlesztésére fókuszáló európai stratégia
- Ha megismerjük az AI-t, kevésbé tartunk tőle
- Már szinte minden bevásárlásnál használjuk az AI-t – de lehet, nem is tudunk róla
- Egészségügyi siker: A világ legjobbjai közé került a magyar MI műhely
- A Kingston Technology és iparági partner szakértőinek előrejelzései az idei évre
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Mobilitás és környezet: a jövőbe mutató járműiparról tartott konferenciát a Széchenyi-egyetem
Újabb állomásához érkezett a tizenegyedik éve megrendezett Felsőoktatási Társadalmi és Gazdasági Együttműködések Konferencia a győri Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszéke, valamint Járműipari Kutatóközpontja szervezésében. A „Mobilitás és környezet” címet viselő kétnapos tudományos esemény idén a jövőformáló járműipari kutatásokra fókuszált.
Óriási sikerrel zárult a budapesti ISSEP 2024 nemzetközi konferencia
Az ELTE Informatikai Kar és a Neumann János Társaság közös szervezésében az informatikaoktatás jövőjéről Lágymányoson rendezték meg a 17. ISSEP Konferenciát.