Kiszorítja-e a Temu a hazai webáruházakat?
Bár a kínai e-kereskedő Temu csupán néhány hónapja jelent meg a hazai piacon, rendkívül agresszív hirdetési politikával kombinált árverseny révén máris a hazai e-kereskedelmi piac egyik domináns szereplőjévé vált. A hazai webáruházak 83 százaléka tekinti komoly versenytársnak az új kínai versenytársat, melynek megjelenése miatt 52 százalékuk érzékel kisebb-nagyobb visszaesést a forgalmában – derül ki az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál felmérésében részt vevő közel 300 hazai internetes áruház válaszaiból.
Az elmúlt időszakban jó eséllyel minden hazai felhasználó rendszeresen találkozhatott a közösségimédia-felületeken, illetve a Google szolgáltatásán keresztül megjelenő reklámokban a Temu által hirdetett termékekkel. A hazai mértékhez viszonyítva szinte korlátlan marketing-költségvetéssel megtámogatott piacszerző stratégia rövid időn belül felforgatta a hazai e-kereskedelmi piacot, immár a fogyasztók egyre szélesebb köre költ a kínai webáruház rendkívül alacsony árréssel kínált termékeire. A GKID januári felmérése szerint a külföldről is rendelő ügyfeleknek szeptemberben még csupán 0,5 százaléka vette igénybe a Temu szolgáltatását, az elmúlt hónapban viszont ez az arány már elérte a 29 százalékot.
Az Olcsóbbat.hu felmérése is azt mutatja, hogy az új versenytárs megjelenését komolyan megérezték a hazai e-kereskedők, akiknek 52 százaléka számolt be az új konkurens miatt bekövetkező árbevétel-csökkenésről, csaknem negyedük (24%) esetében a visszaesés mértéke meghaladta a 25 százalékot.
A kínai PDD Holdings által üzemeltetett Temu saját adatai szerint több mint 25 millió terméket kínál, így nem meglepő, hogy a magyar webáruházak 28 százaléka jelezte azt, hogy termékkörének több mint fele esetében tekinthető a Temu közvetlen versenytársnak.
Az e-kereskedelmi cégek 83 százaléka tekint a Temura veszélyt jelentő ellenfélként. Az éles verseny időtartamára vonatkozóan azonban igen eltérőek a várakozások.
„A masszívan veszteséges kampányt hosszú távon ilyen intenzitással igen nehéz fenntartani, ezért a válaszadóknak 29 százaléka arra számít, hogy az első félév végére, további 54 százalékuk pedig arra, hogy az idei év végére jelentősen csökken majd a Temu agresszív jelenléte a hirdetési felületeken – mondta Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője. – Csupán 17 százalékuk érzi úgy, hogy ez az intenzív piaci nyomulás akár több éven keresztül is fenntartható marad. Kérdés azonban, hogy közben hány hazai webáruház szűnik meg az öldöklő verseny hatására.”
Kapcsolódó cikkek
- Ringbe száll az Ecommerce Hungary az át nem vett csomagok elleni harcban
- Az e-kereskedelmi cégek 41 százaléka a tavalyinál kisebb karácsonyi forgalomra számít
- Itt a legnagyobb webáruházak rangsora
- Marad vagy múlik az online kereskedelem térhódítása?
- GLAMI: a 12-26 éves korosztály diktál az online divatkereskedelemben
- Hogyan és mit rendelnek a nők az eMAG-ról?
- Az e-kereskedelmet is átalakította tavaly a visszafogott lakossági fogyasztás
- GLAMI.hu: sikeres évet zártak a divatcikk kereskedelemmel foglalkozó webáruházak
- A jó árú élelmiszereket és gépeket keresték a vásárlók 2022-ben
- Az online vásárlásra inkább a fiatalok szavaznak, a környezettudatosság kortól független
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Szigorodik az ellenőrzés a webáruházak felett
A fogyasztóvédelmi hatóság már 2024-ben is kiemelten vizsgálta a webáruházakat és a nemzetgazdasági miniszter legutóbbi bejelentése alapján ezek a vizsgálatok csak szaporodni fognak a jövő évtől. Ráadásul, 2025-től egy fogyasztóvédelmi csúcshatóság is létrejön, amelynek kiemelt célja lesz a fogyasztók védelmének biztosítása az online térben. Webáruház üzemeltetőjeként nem árt ezért felkészülni arra, hogy mik is azok a főbb gyakorlatok és hiányosságok, amikre ugrik a hatóság. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője segítségével ismertetjük a részleteket.