Országos sikert aratott a Széchenyi-egyetem hallgatói csapata a távközlési versenyen
Első helyezést ért el a győri Széchenyi István Egyetemet és annak SZESAT Interdiszciplinális Szakkollégiumát képviselő hallgatói csapat, a SZEppelin a Nagy Lajos egyetemi távközlési konstrukciós emlékversenyen. A fiatalok a mobiltávközlési cégek méréseinek modernizálását és költséghatékonyságnak növelését elősegítő karbonsemleges mérőléghajót terveztek.
A Metalcom Távközlési és Rendszerintegrációs Zrt. első alkalommal hirdette meg országos egyetemi konstrukciós megmérettetését, a Nagy Lajos emlékversenyt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Villamosmérnöki és Informatikai Kar Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszékével karöltve.
A két-három fős csapatok számára kiírt kétfordulós verseny egy pályamunka kidolgozásával kezdődött. Ennek témája olyan hardver, illetve szoftver készítése volt, amely alkalmas egy aktuális kihívás megoldására, vagy létrehoz valamilyen jövőbe mutató, hiánypótló megoldást távközlési technológiák felhasználásával. A pályamunkában szereplő találmányt a döntőre meg is kellett valósítania a csapatoknak, és bemutatniuk a zsűri előtt. A Széchenyi István Egyetem távközlési és műszaki hagyományainak megfelelően a győri SZEppelin olyan innovatív megoldást valósított meg, amellyel a legjobbnak bizonyult, és megszerezte az első helyet.
A csapat tagjai, Béres Péter, Csonták Kornélia és Magyar Martin a beltéri léghajóval. (Fotó: Jankovics Dóra)
„A csapatoknak az ötlettől a megvalósításig kellett eljutniuk a verseny ideje alatt. Mi a mobiltávközlési cégek méréseinek modernizálását és költséghatékonyságnak növelését tűztük ki célul. Ehhez egy karbonsemleges mérőléghajót alkottunk, először beltéren, de a verseny döntőjére összeállt az új, kültéri, 24 köbméteres léghajónk lézervágással készült gondolája is. Ezzel a megépítendő léghajóval mezőgazdasági területek, illetve az országhatár mentén lehet a jel erősségét mérni – nemcsak a mobilhálózatok lefedettségét, hanem akár a légszennyezettséget is” – mondta el Béres Péter, a Széchenyi István Egyetem SZESAT szakkollégiuma léghajóépítő szekciójának vezetője.
A februári, a BME-n megtartott fináléban rakétatechnológiáról, drónelhárításról, zivatarok és villámok előrejelzéséről tartott előadást a többi döntős csapat. A Széchenyi-egyetem hallgatói utolsóként álltak a zsűri elé, és nemcsak mindenre kiterjedő előadásukkal nyűgözték le a bírálókat, hanem magát a léghajót is bemutatták.
„Nagyon örülünk az eredménynek, és rendkívül büszkék vagyunk a csapat szereplésére. Ez nem csak hármunk munkájának gyümölcse, hanem minden egyes SZESAT-os társunké, aki beletette energiáját és szaktudását a fejlesztésbe. A zsűri nagyon sokat kérdezett a léghajó gazdasági hasznosságról és megtérüléséről, illetve az ide vonatkozó jogi szabályokról is. Ezért is jó, hogy interdiszciplináris szakkollégium vagyunk, mert egy-egy projekten nemcsak villamos-, jármű- és gépészmérnökök dolgoznak együtt, hanem jogászok, logisztikusok és kommunikációs szakemberek is” – fogalmazott Csonták Kornélia, a SZESAT junior igazgatója.
A SZEppelin tervei között szerepel, hogy 2025-ben már rendszeres méréseket végez a léghajóval, a SZESAT pedig idén Földünk termoszféráját is célba veszi a sztratoszféra mellett.
Kapcsolódó cikkek
- Mesterséges intelligenciát alkalmaz a Széchenyi-egyetemen fejlesztett mezőgazdasági robot
- A Széchenyi István Egyetem kutatómérnökei segítik az intézmény bajnokesélyes raliversenyzőjét
- Nagy sikerű pénzügyi esettanulmányi versenyt rendezett a Széchenyi István Egyetem
- Jelentős támogatást nyújt a Rheinmetall a győri Formula Student hallgatói csapatnak
- Az aszfaltcsíkon születő bajnokokat segíti versenymérnökként a Széchenyi-egyetem volt hallgatója
- Az országban elsőként indított ESG környezeti, társadalmi és vállalatirányítási mesterképzést a Széchenyi-egyetem
- Keresztféléves felvételi 2024: jelentősen nőtt a felvettek száma a Széchenyi-egyetemen
- A magyar autósport nemzetközi sikereihez járulnak hozzá a Széchenyi-egyetem mérnökei
- Kiberbiztonsági mesterszakot indít a Széchenyi István Egyetem
- A világ élvonalában: vállalatirányítási verseny dobogójára kerültek a Széchenyi-egyetem hallgatói
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Telefonunk biztonsága a személyes biztonságunk
Az okostelefonok óriási segítséget jelentenek a hétköznapokban, és a munkától kezdve a szórakozáson át a pénzügyekig mindent intézhetünk rajtuk. Ezzel együtt azonban komoly veszélynek is kitehetjük magunkat – már ha nem figyelünk arra, hogy óvjuk a személyes adatainkat, és illetéktelenek ne férhessenek hozzá készülékünkhöz. Az alábbiak figyelembevételével nemcsak eszközünktől, hanem személyes adatainktól is távol tarthatunk másokat.
A Rakuten Viber visszatér a Formula E-be
A Rakuten Viber, a privát és biztonságos üzenetküldés és hívások globális vezetője örömmel jelenti be, hogy az ERT Formula E csapattal kötött új partnerség révén visszatér az ABB FIA Formula E World Championshipbe.
Copilot for Microsoft 365 már magyarul is
A Microsoft bejelentése szerint 16 újabb nyelvvel gyarapodott azon nyelvek száma, amelyeket a vállalat generatív mesterséges intelligenciára alapuló alkalmazása, a Copilot for Microsoft 365 támogat mind az üzleti, mind pedig az egyéni felhasználók esetében. A magyar is ezek között van.
Ilyen lesz az első, személyzet nélkül is működő magyar bolt
A tervek szerint már idén nyáron elindulnak az első távfelügyelt boltok Magyarországon. A technológia révén a hagyományos üzletek átalakítást követően személyzet jelenléte nélkül is nyitva tarthatnak, akár 24/7-es üzemmódban.
A régiós pénzügyi vezetők harmada már teszteli a generatív AI megoldásokat
Közép-Európában már minden harmadik szervezetnek közvetlen tapasztalata van a generatív mesterséges intelligenciával, és mindössze a vállalatok négy százaléka várja passzívan, hogy a versenytársak tegyék meg az első lépést. A régióban négyből három pénzügyi vezető (73%) véli úgy, hogy az AI fontos a vállalatuk stratégiája szempontjából. A Deloitte legfrissebb CFO felmérése szerint a megkérdezett pénzügyi vezetők fele költségcsökkentést vár a mesterséges intelligencia bevezetésétől.