Sokan bíznak a mesterséges intelligenciában, de érdemes figyelni a buktatókra!

forrás: Prím Online, 2024. március 15. 12:06

Az elmúlt hónapokban-években egyre elterjedtebb lett a mesterséges intelligenciával ellátott eszközök használata és a felfutásnak még messze nincs vége. A legtöbb vállalatvezető jelenleg is az AI-megoldásokban látja a jövőt, azonban érdemes figyelmet fordítani a megbízhatóságra is – emeli ki Dr. Barta Gergő a Deloitte vezető Mesterséges Intelligencia szakértője.

Sokáig komoly újítónak számítottak azok a cégek, melyek mesterséges intelligenciát használnak, mára azonban a nyilvánosság előtt is elérhetővé váltak a különböző technológiák. Aki még nem vezetett be ilyen megoldást, az is gondolkodik azon, hol tudnák megkönnyíteni az új AI-vezérelt eszközök a munkáját, és nyitott annak alkalmazására. 

 

Ahogy haladunk előre az időben, úgy egyre több szempontnak kell megfelelni a mesterséges intelligencia-rendszereknek ahhoz, hogy megbízzunk bennük – emelte ki Rusznyák András, a Deloitte Data és AI csapatának vezetője. Szerinte egy egyszerű modell esetében ma a két legfontosabb szempont a kiszámíthatóság és az átláthatóság, tehát a felhasználók egyrészt szeretnék tudni, hogy melyek a rendszer korlátai, és azokon belül egyébként kiszámíthatóan és következetesen viselkedik-e. Ha nem csak egy modellt vizsgálunk, hanem egy teljes rendszert, akkor bejön a képbe a biztonság és a hozzáférhetőség is. 

 

Szerintem a mesterséges intelligencia használata közben az egyik legnagyobb nehézséget a tesztelhetőség jelenti – mondta Schin Lotár, az OTP Mesterséges Intelligencia Kompetencia Központjának vezetője. Szerinte nem a megbízhatóságot kell maximálni, inkább az elvárásokat kell a realitások talajára hozni. „Tehát, ha tudom, hogy egy rendszer nem száz százalékosan megbízható, akkor ne hozzam olyan helyzetbe, ahol százszázalékos megbízhatóság az elvárás” – emelte ki. 

 

 

Adatminőség mindenek felett

 

Rusznyák András szerint a mesterséges intelligenciát használó rendszerek legnagyobb kihívása az adatminőség biztosítása, ezekből az adatokból lehet ugyanis tanítani a rendszereket. Ezektől függ az, hogy mennyire lesz pontos, és mennyire lesz elfogult, alapvetően ezeken az adatokon keresztül tudjuk ezt befolyásolni a végső modellnél, hogy mennyire jól teljesíti a megbízhatósági feltételeket. A Deloitte szakembere szerint gyakran futnak bele abba, hogy nem elég tiszták vagy hiányosak az adatok, ezért először azokat kell rendbe tenni, mielőtt modellt kezdenének építeni. 

 

Mi egy erősen szabályozott környezetben működünk, a megbízhatóságnak van egy ilyen olyan aspektusa is, hogy az ügyfelek megbíznak-e benne, hogy nem használjuk fel úgy az adataikat például, hogy nem járultak hozzá – tette hozzá Schin Lotár. 

 

Amikor nekiállunk a fejlesztésnek, vagy akár modellválasztásnak, akkor nagyon tudatosnak kell lennünk az elején. Látjuk például, hogy az általános GPT modellek nem annyira vannak kihegyezve a magyar nyelvre – hangsúlyozta Rusznyák András.  

 

A nemrég megjelent magyar mesterséges intelligencia körképben is az etikai kockázatok voltak az egyik legnagyobb olyan terület, ahol a szervezetek azt vallották, hogy kevésbé vannak a felmerült kockázatokra felkészülve. 

 

Ha a megbízható mesterséges intelligenciáról beszélgetünk, az elszámoltathatóság és a felelősségvállalás kérdése is gyakran megjelenik. A Deloitte szakembere szerint ebben a tekintetben nagyon nagy szerepe lesz a szabályozói környezetnek, amely kötelezővé teszi, hogy minden egyes modell tulajdonosa felel a döntéseiért. Minél előrébb haladunk az automatizálási skálán, minél nagyobb autonómiát adunk ezeknek a modelleknek, annál inkább szükség lesz arra, hogy automatikusan hoznak döntéseket, ennek ellenére maradjon egy ember a háttérben, aki felelősséget is vállal ezekért a döntésekért – tette hozzá. 

 

www2.deloitte.com

 

Amit ma várhatunk a mesterséges intelligenciától

 

Jelenleg nagy különbségek vannak a cégek elvárásai között. Ahol még nem használnak mesterséges intelligenciát vagy nem jutott el a szervezet széles rétegéhez, ott sokaknál a tapasztalatból kiindulva eleve alacsonyak az elvárások. Vannak ezzel szemben olyanok, akik csak a hírekből tájékozódnak, és egészen irreális elvárásokkal keresik meg a szakembereket, melyeket aztán vissza kell vinni a realitások talajára – mondja Rusznyák András. Éppen ezért szerinte fontos az emberek oktatása, hogy megmutassák nekik, mi ma a mesterséges intelligencia, milyen problémákra tud választ adni és milyen elvárások reálisak vele szemben. 

 

Az AI-megoldások használatával kapcsolatban még az őszinteséget emelte ki Schin Lotár. Szerinte nem szabad elbagatellizálni a probléma komplexitását, sokan úgy beszélnek erről a területről, hogy csak fognak egy modellt, és az működik, de ez nem így van. Tapasztalatai szerint a komplexitás egyre növekszik, egyre nagyobb kihívás egy megbízható, jó rendszert lefejleszteni és élesíteni. 

 

A szakemberek szerint egy új mesterséges intelligencia-rendszer bevezetésekor fontos, hogy az ne kényszer legyen, érdemes többször alaposan végiggondolni, hogy az adott szervezeten belül milyen területeken, milyen feladatokra lehet használni a modern technológiát. 

 

A témával bővebben foglalkozik a Deloitte RISK? RESPOND! podcastjának legfrissebb epizódja. 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01