Kén-hexafluorid betiltása – Nem gáz többé!
Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése az egész világon hatalmas feladat, és e küldetés része a kén-hexafluorid (SF6) gáz teljes körű betiltása is. Ez különösen a villamosenergia-iparban jelent komoly változást, hiszen a kapcsolóberendezések szigeteléséhez eddig rendszerint ezt az anyagot használták.
Az SF6 egy rendkívül veszélyes, üvegházhatású gáz, amely több ezer évig megmarad a légkörben, egyetlen kilogrammja pedig olyan káros hatású, mint 25 200 kilogramm szén-dioxidlé. Fehér Tamás, az Eaton Magyarország munkatársa összefoglalta az SF6 használatára vonatkozó szabályozás változásait és mindazt, amit a fokozatos kivezetéssel kapcsolatban tudni érdemes.
Új F-gáz-rendelet
Az Európai Unió a meglévő jogszabályok szigorításával kívánja visszaszorítani a fluortartalmú gázok (F-gázok), így többek között az SF6 használatát annak érdekében, hogy csökkentse a légkörbe kerülő károsanyagok mennyiségét. Ez a szigorítási folyamat 2024. január 29-én zárult le, amikor az EU Tanácsa bejelentette, hogy zöld utat ad az F-gázok fokozatos kivezetését célzó új szabályozásnak, hogy – az éghajlatváltozásról szóló Párizsi Megállapodás célkitűzéseinek eleget téve – hozzájáruljon a globális felmelegedés lelassításához. Az SF6 gáz használatára vonatkozó szabályozás szigorítása már érett egy ideje, de csak 2023 végén született meg az Európai Tanács és az Európai Parlament átmeneti megállapodása, melynek értelmében 2026-tól fokozatosan kivezetik, majd betiltják kén-hexafluorid gázt használó középfeszültségű kapcsolóberendezéseket. Az elkövetkező hónapokban egyre nyilvánvalóbbá válik majd, hogy milyen konkrét feladatokat ró a szigorúbb szabályozás az egyes tagállamokra és hálózatüzemeltetőkre.
Az új szabályok megismerése
A tagállamokban kötelező érvényű új uniós rendeletek hamarosan hatályba lépnek. Ezután a tagállamok feladata lesz a rendeletek nemzeti szintű végrehajtása. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a villamosenergia-iparnak két év áll rendelkezésére, hogy felkészüljön a vonatkozó jogszabály végrehajtására, mivel 2026 januárjától törvény tiltja majd az új SF6-ra épülő középfeszültségű kapcsolóberendezések használatát a 24 kV-os és az ez alatti kategóriákban. Hasonló tilalmak bevezetését tervezik a nagyobb feszültségű SF6-alapú kapcsolóberendezésekre is. Az új F-gázrendelet hivatalos elfogadásával a hálózatüzemeltetőknek érdemes elkezdeniük a meglévő SF6 kapcsolóberendezéseik felmérését. Ha látják, hogy egy berendezés hamarosan csereérett – például mert eléri az élettartama végét –, érdemes már most egy SF6-mentes alternatívát választani. A jövőre nézve pedig felül kell vizsgálni azokat az új kapcsolóberendezések beszerzésére vonatkozó szerződéseket, amelyek teljesítése 2026 januárját követően esedékes, mivel ezen időpont után már nem lehetséges SF6-ra épülő új kapcsolóberendezést beszerezni.
Ütemterv
A meglévő, SF6-szigetelésű kapcsolóberendezések felmérését és a lecserélendő berendezések azonosítását követően a műszaki és gazdasági szempontok figyelembe vételével meg kell vizsgálni a rendelkezésre álló alternatívákat, majd a beruházási költségek (CAPEX), az üzemeltetési költségek (OPEX), illetve a teljes bekerülési és üzemeltetési költség (TCO) ismeretében szükséges kialakítani a további stratégiát.
„Ez pedig egy átállási terv kidolgozásából és végrehajtásából áll, ami kiemelten kezeli a szivárgó és az élettartamuk végéhez közeledő berendezéseket. A stratégia célja hosszú távon nemcsak a jogszabályi megfelelőség biztosítását, hanem az SF6-mentes kapcsolóberendezésekre való áttérés üzleti előnyeinek a kiakanázását is jelenti. Az SF6-alapú kapcsolóberendezések megfelelő kezelése és ártalmatlanítása az életciklusuk végén tovább minimalizálja a környezeti hatásokat, és ezt a szempontot sem szabad figyelmen kívül hagyni” – mondta Fehér Tamás, az Eaton Magyarország szakértője.
Környezeti megfontolások
Az kén-hexafluorid-mentes megoldásokra való áttérés nemcsak azt biztosítja, hogy a vállalatok megfeleljenek az európai jogszabályokban előírt kötelezettségeiknek, hanem azt is, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátásának jelentős csökkentésével hozzájáruljanak a környezeti fenntarthatósági célok eléréséhez. Az átállás segíti a vállalatokat abban, hogy kivegyék a részüket a körforgásos gazdaságból és nagyobb mértekben hozzájáruljanak az EU Green Deal és a Párizsi éghajlatvédelmi egyezmény célkitűzéseinek eléréséhez. A vállalat hivatkozhat az áttérésre a társadalmi felelősségvállalási (CSR) üzeneteiben, hangsúlyozva a fenntarthatóság és az innováció iránti elkötelezettségét. Az SF6 kivezetése különösen fontos az olyan, megújuló technológiákat támogató elektromos infrastruktúrában, mint például a naperőművek, hiszen a megújuló energiaforrások használata elsődlegesen a mindennemű kibocsátás csökkentését szolgálja. Éppen ezért különös figyelmet kell fordítani az ilyen típusú technológiához választott kapcsolóberendezésekre is.
Lépjünk tovább
Az SF6-mentes kapcsolóberendezésekre való áttérés Európában létfontosságú lépés a fokozott környezeti felelősségvállalás felé vezető úton, és ebben a lépésben kulcsfontosságú szerep jut a hálózatüzemeltetőknek.
„Egy, a kén-hexafluoridtól mentes kapcsolóberendezések fokozatos bevezetésére irányuló stratégia kialakítása és megvalósítása nemcsak szükségszerűség, de egyben lehetőség is az európai elosztórendszer-üzemeltetők számára, hogy a kapcsolóberendezések innovációjának átvételével üzleti haszonra tegyenek szert, és közben – és ez döntő fontosságú – csökkentsék működésük környezeti hatását” – összegezte Fehér Tamás.
Kapcsolódó cikkek
- Az AI és a fenntarthatóság területén nő az igény leginkább a munkavállalókra
- Az LG OLED evo televíziók már a negyedik egymást követő évben kapják meg a környezetbarát minősítést
- Különleges installációval ünnepli a Föld napját a Prologis
- A magyar vásárlók közül választják a legtöbben környezettudatosságból a felújított mobilt
- 2023-ban harmadjára ért el platina minősítést a Bridgestone
- Mit tehet a vasút a fenntarthatóbb turizmusért?
- Továbbra is a Schneider Electric a párizsi maraton névadó szponzora
- A Zyxel Group bekerült az S&P Global 2024-es fenntarthatósági évkönyvébe
- Száműzik az SF6 gázt a villamossági berendezésekből is az Európai Unióban
- Fényes jövő vár idén az adatközponti szektorra
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Kávét rendel majd az LG autós asszisztense, ha fáradt a sofőr
Az LG Electronics (LG) bemutatta a fejlett autóipari technológiai koncepciókat felvonultató Mobility Labworks sorozat legújabb tagját, a jövő önvezető autóiba szánt Digital Cockpit gamma elnevezésű megoldást. Az alfa és beta modellek tavalyi debütálása után ez a harmadik az innovatív digitális interfészek sorozatában, amelyek izgalmas bepillantást nyújtanak a mobilitás jövőjébe.
Új verzióval jelentkezik a Siemens fejlesztői környezete
Erős tartalmi bővítéssel érkezik a piacra a TIA Portal legújabb, 20-as verziója. Az iparvállalatok által használt Siemens fejlesztői platform olyan képeségekkel segíti a mérnökök munkáját, mint a mesterséges intelligencia, az integrált tesztelés, valamint a felhőalapú képességek. Segítségével még hatékonyabbá válhat például az ipari vezérlők (PLC-k) és kijelzők (HMI-k) programozása.
Brüsszelig jutott a magyar diákok ötlete
Haladnak a megvalósítás felé a hazai orvosegyetemek és egészségipari vállalkozások által felkarolt hallgatói fejlesztési ötletek. A diákok projektjei több hazai és külföldi konferenciát megjártak, a legjobbak pedig már a saját vállalkozásukat készítik elő.
Az ABB továbbfejlesztett hajtása új életre kelti a NASA szélcsatornáját
Az ABB Motion OneCare szerviz-megállapodás részeként az ABB az Amerikai Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal (NASA) számára korszerűsítette a változtatható sebességű hajtást (VSD), amivel legalább 10 évvel meghosszabbítja a hamptoni (Virginia állam) Langley Kutatóközpontban található National Transonic Facility (NTF) elnevezésű szélcsatorna élettartamát. A nagy magasságú és a hangsebességhez közeli repülési körülmények közötti szimulálására alkalmas szélcsatornát a repülőgépek teljesítményének és üzemanyag-fogyasztásának optimalizálására használják. Ezt a szélcsatornát használták korábban a Boeing 777-es, az űrsikló és gyorsítórakétájának tesztelésére is.