Formatervezésiminta-oltalom védi a Széchenyi István Egyetem világrekorder autóját

forrás: Prím Online, 2024. június 21. 11:36

A győri Széchenyi István Egyetem kiemelt figyelmet fordít szellemi vagyonának védelmére: az intézmény kutatóinak és hallgatóinak munkáit bejegyzett szabadalmak, mintaoltalmak és védjegyek sora óvja. Ezúttal a SZEnergy Team háromszoros világbajnok autójának alakját helyezték formatervezésiminta-oltalom alá, amely jogilag is garantálja, hogy a hallgatói mérnökcsapat nyerő karosszériája a jövőben is utánozhatatlan maradjon.

„Célunk az egyetemi szellemi vagyon oltalmazása és hasznosítása. Egy adott prototípust, találmányt, terméket a jog területén nagyon jól körbe lehet bástyázni. Ha a beltartalma jelentős feltalálói lépést hordoz, akkor szabadalmi bejelentést teszünk, vagy szerkezeti kialakítására használatiminta-oltalmat kérünk. A termék külső megjelenését, formáját formatervezésiminta-oltalommal tudjuk védeni, a saját brandjeinkre, mint akár a hallgatói csapataink logójára és egyéb arculati elemeire védjegyet jegyeztetünk be” – foglalta össze tevékenységüket Vági Kornél, a Széchenyi István Egyetem Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központjának operatív vezetője, az egyetem százszázalékos tulajdonában lévő Uni-Inno Kft. cégvezetője.

 

A szakember elárulta, az elmúlt években egyre gyakrabban keresik fel őket az intézmény munkatársai, hogy jogi védelmet kérjenek kutatásaikhoz, fejlesztéseikhez. Hozzátette, törekednek a saját brandek támogatására is, amelyekkel akár bevételt is szerezhetnek az egyetem számára. Ebbe a sorba illeszkedik a hallgatói versenycsapatok szellemi tulajdonának megőrzése is: legutóbb a nemrégiben harmadszor is világrekorddal győztes SZEnergy Team sikerautójának alakját helyezték formatervezésiminta-oltalom alá.

 

Pusztai Zoltán és Vági Kornél a formatervezésiminta-oltalom alá helyezett SZEnergy Team világrekorder járművével. (Fotó: Horváth Márton)

 

„A külső konstrukciót, lényegében az autó karosszériájának egyedi formáját védjük ezzel. Az engedélyezéshez csatolnunk kellett a 3D modelleket, valamint rengeteg fényképet a járműről minden létező szögből fotózva. A bíráló bizottság ezeket helyben hagyta, és a bejelentéstől számított három hónapon belül sikerrel le is zárult a folyamat” – ecsetelte a cégvezető.

 

Mint ismert, a szóban forgó karosszériának is köszönhetően a SZEnergy Team csapata idén májusban címvédőként ismét diadalmaskodott Európa legnagyobb energiahatékonysági hallgatói járműversenyén, a Shell Eco-marathonon – zsinórban harmadszor világrekorddal. A bajnok jármű 2019-ben debütált, majd hosszú évek fejlesztéseit követően 2022-ben ért fel a csúcsra, ahol azóta magabiztosan őrzi a pozícióját. Portálunk az autó tervezése idején regnáló korábbi csapatvezetőt, Pusztai Zoltánt, az egyetem Járműipari Kutatóközpontjának munkatársát kérdezte a forma titkáról.

 

„A Shell Eco-marathon mezőnyében a cél minél kevesebb energiával teljesíteni a pályát, így a járművek áramvonalas karosszériája kulcsfontosságú. Amikor az autónkat 2019-ben terveztük, mi is a népszerű csepp formából indultunk ki, amely egy hatékony, természet inspirálta megközelítés. Sok autónak van hasonló alakja, de az ördög a részletekben rejlik, sok olyan apróságot találtunk el, amivel a riválisok fölé tudtunk magasodni” – fogalmazott a fiatal mérnök.

 

Természetesen önmagában egy jó karosszéria még kevés a győzelemhez – az is számít, mi van a karosszéria alatt. A SZEnergy Team 2019-ben ugyanezzel a formával hatodik lett, 2022-ben pedig (és azóta kétszer is) világrekordot ért el. A különbség rengeteg fejlesztés, finomhangolás, azaz sok-sok ember temérdek munkája – világított rá Pusztai Zoltán.

 

„Annak idején a formát sokat teszteltük áramlástani szimulációkban, majd a legyártott karosszériát szélcsatornás vizsgálat alá is vetettük az ulmi főiskolán. Mint azt az eredmények mutatják, a forma kiállta az idők próbáját, emiatt sem változtatott rajta a csapat az elmúlt években. Természetesen eljöhet az idő, hogy módosítják, de azt gondolom, sokat nem lehet rajta javítani. Vannak előnyei és hátrányai, például a burkolt kerekek miatt alacsonyabb a légellenállásunk, cserébe a kerekek dőlésszögét hátul nem tudjuk állítani és a futóművet is ehhez kell igazítanunk. Mégis azt gondolom, megéri megfizetni ezt az árat, ha világrekord a vége” – zárta szavait az egykori csapatvezető.

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A legdinamikusabban fejlődő autógyártók között a Chery Group

A nemzetközi autóipari trendekre rácáfolva, kiugróan jó értékesítési eredményeket ért el az év első négy hónapjában a Chery Holdings Group. A kínai gyártó éves összevetésben több mint felével növelte értékesítését a január-április közötti időszakban, az elektromos és plug-in hibrid járműveknél pedig több mint kétszeres fejlődést ért el. A társaság Omoda 5 modellje szeptembertől Magyarországon is elérhető lesz, novemberben pedig várhatóan az autó elektromos verziója is megérkezik hozzánk!

2024. július 3. 19:32

Az új Mercedes-AMG G63 gyári, első szereléssel kizárólagosan General Tire gumiabroncsaival érhető el

A General Tire biztosítja a gyári gumiabroncsokat az új Mercedes-AMG G63 modellhez, mely a Mercedes-Benz G-osztályának sportváltozata. Az AMG tuningműhelyéből származó ultranagy teljesítményű SUV-ot gyárilag kizárólag a 20 colos General Tire Grabber HTS60 nyári gumikkal látják el. Az abroncsot úgy tervezték, hogy maximális biztonságot nyújtson közúton és terepen egyaránt.

2024. július 2. 10:12

Bemutatta autóját az ART: magabiztosan várja a versenyeket a Széchenyi-egyetem csapata

Kisebb tömeg, nagyobb megbízhatóság – így jellemezhető a fennállásának tizedik évét ünneplő Arrabona Racing Team (ART) idei autója. A győri Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapata rollout rendezvényén mutatta be új járművét, amellyel a tavalyi szezon tapasztalatait hasznosítva ismét az élmezőnybe kerülhet.

2024. július 1. 11:28

Büntetővámok bevezetését tervezi az EU a kínai elektromos autók importjára

Jelentősen drágulhatnak a kínai elektromos autók, ugyanis az Európai Bizottság bejelentette, hogy büntetővámokat vetne ki a Kínában gyártott és az Európai Unió piacára behozni szándékozott akkumulátoros elektromos gépjárművekre.

2024. június 30. 13:40

Itt a Bridgestone új négyévszakos defekttűrő gumiabroncsa

A Bridgestone továbbfejlesztette a prémiumkategóriás négyévszakos túraautó-abroncsát az egyedülálló DriveGuard Run-Flat (RFT) defekttűrő technológia beépítésével. Ezen újításnak köszönhetően a járművezetők egy defekt esetén még további 80 kilométert is megtehetnek akár 80 km/órás sebességgel, így biztosítva számukra a teljes biztonságot, kényelmet és nyugalmat. Az elektromos járművekre is alkalmas Turanza All Season 6 ENLITEN a DriveGuard RFT-vel felszerelve kiváló fékteljesítményt nyújt bármely évszakban, különösképp hó- és futásteljesítményt tekintve.

2024. június 25. 13:49

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

ESET kiberfenyegetettségi jelentés: egyre gyakoribb a mesterséges intelligencia és a deepfake a támadásokban

2024. július 5. 09:55

A Schneider Electric a világ legfenntarthatóbb vállalata a TIME szerint

2024. július 4. 19:09

A legmodernebb digitális oktatási rendszert valósította meg a Delta Systems a Corvinus Egyetemen

2024. július 1. 12:59

Befektetőre talált a Megoldások a holnapért korábbi díjazottja

2024. június 25. 19:01