Formatervezésiminta-oltalom védi a Széchenyi István Egyetem világrekorder autóját
A győri Széchenyi István Egyetem kiemelt figyelmet fordít szellemi vagyonának védelmére: az intézmény kutatóinak és hallgatóinak munkáit bejegyzett szabadalmak, mintaoltalmak és védjegyek sora óvja. Ezúttal a SZEnergy Team háromszoros világbajnok autójának alakját helyezték formatervezésiminta-oltalom alá, amely jogilag is garantálja, hogy a hallgatói mérnökcsapat nyerő karosszériája a jövőben is utánozhatatlan maradjon.
„Célunk az egyetemi szellemi vagyon oltalmazása és hasznosítása. Egy adott prototípust, találmányt, terméket a jog területén nagyon jól körbe lehet bástyázni. Ha a beltartalma jelentős feltalálói lépést hordoz, akkor szabadalmi bejelentést teszünk, vagy szerkezeti kialakítására használatiminta-oltalmat kérünk. A termék külső megjelenését, formáját formatervezésiminta-oltalommal tudjuk védeni, a saját brandjeinkre, mint akár a hallgatói csapataink logójára és egyéb arculati elemeire védjegyet jegyeztetünk be” – foglalta össze tevékenységüket Vági Kornél, a Széchenyi István Egyetem Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központjának operatív vezetője, az egyetem százszázalékos tulajdonában lévő Uni-Inno Kft. cégvezetője.
A szakember elárulta, az elmúlt években egyre gyakrabban keresik fel őket az intézmény munkatársai, hogy jogi védelmet kérjenek kutatásaikhoz, fejlesztéseikhez. Hozzátette, törekednek a saját brandek támogatására is, amelyekkel akár bevételt is szerezhetnek az egyetem számára. Ebbe a sorba illeszkedik a hallgatói versenycsapatok szellemi tulajdonának megőrzése is: legutóbb a nemrégiben harmadszor is világrekorddal győztes SZEnergy Team sikerautójának alakját helyezték formatervezésiminta-oltalom alá.
Pusztai Zoltán és Vági Kornél a formatervezésiminta-oltalom alá helyezett SZEnergy Team világrekorder járművével. (Fotó: Horváth Márton)
„A külső konstrukciót, lényegében az autó karosszériájának egyedi formáját védjük ezzel. Az engedélyezéshez csatolnunk kellett a 3D modelleket, valamint rengeteg fényképet a járműről minden létező szögből fotózva. A bíráló bizottság ezeket helyben hagyta, és a bejelentéstől számított három hónapon belül sikerrel le is zárult a folyamat” – ecsetelte a cégvezető.
Mint ismert, a szóban forgó karosszériának is köszönhetően a SZEnergy Team csapata idén májusban címvédőként ismét diadalmaskodott Európa legnagyobb energiahatékonysági hallgatói járműversenyén, a Shell Eco-marathonon – zsinórban harmadszor világrekorddal. A bajnok jármű 2019-ben debütált, majd hosszú évek fejlesztéseit követően 2022-ben ért fel a csúcsra, ahol azóta magabiztosan őrzi a pozícióját. Portálunk az autó tervezése idején regnáló korábbi csapatvezetőt, Pusztai Zoltánt, az egyetem Járműipari Kutatóközpontjának munkatársát kérdezte a forma titkáról.
„A Shell Eco-marathon mezőnyében a cél minél kevesebb energiával teljesíteni a pályát, így a járművek áramvonalas karosszériája kulcsfontosságú. Amikor az autónkat 2019-ben terveztük, mi is a népszerű csepp formából indultunk ki, amely egy hatékony, természet inspirálta megközelítés. Sok autónak van hasonló alakja, de az ördög a részletekben rejlik, sok olyan apróságot találtunk el, amivel a riválisok fölé tudtunk magasodni” – fogalmazott a fiatal mérnök.
Természetesen önmagában egy jó karosszéria még kevés a győzelemhez – az is számít, mi van a karosszéria alatt. A SZEnergy Team 2019-ben ugyanezzel a formával hatodik lett, 2022-ben pedig (és azóta kétszer is) világrekordot ért el. A különbség rengeteg fejlesztés, finomhangolás, azaz sok-sok ember temérdek munkája – világított rá Pusztai Zoltán.
„Annak idején a formát sokat teszteltük áramlástani szimulációkban, majd a legyártott karosszériát szélcsatornás vizsgálat alá is vetettük az ulmi főiskolán. Mint azt az eredmények mutatják, a forma kiállta az idők próbáját, emiatt sem változtatott rajta a csapat az elmúlt években. Természetesen eljöhet az idő, hogy módosítják, de azt gondolom, sokat nem lehet rajta javítani. Vannak előnyei és hátrányai, például a burkolt kerekek miatt alacsonyabb a légellenállásunk, cserébe a kerekek dőlésszögét hátul nem tudjuk állítani és a futóművet is ehhez kell igazítanunk. Mégis azt gondolom, megéri megfizetni ezt az árat, ha világrekord a vége” – zárta szavait az egykori csapatvezető.
Kapcsolódó cikkek
- Út a felsőoktatásba: a jövő mérnökei versenyeztek a Széchenyi-egyetemen
- Két versenyautóhoz szállít motort és hibrid hajtást is fejleszt a Széchenyi-egyetem hallgatói csapata
- A Széchenyi-egyetem megerősítette helyét a legjobbak között a QS világranglistáján
- Sebészeti robot segíti a Széchenyi-egyetem kutatásait és a győri kórház gyógyító munkáját
- Harmadszor is világcsúcs: a Széchenyi-egyetem hallgatói csapata nyerte Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyét
- Fókuszban a világűr: a Széchenyi-egyetemen tartották a távközlési világnap országos konferenciáját
- Tökéletesre csiszolt autóval döntené meg világrekordját a Széchenyi-egyetem hallgatói csapata
- A világ 600 legjobb fiatal egyeteme közé került a Széchenyi-egyetem
- Kreditbeszámítással érkezhetnek az Audi Hungaria Iskolaközpont tanulói a Széchenyi-egyetemre
- Az Audi Development Camp idén nyáron is várja a jövő mérnökeit a Széchenyi István Egyetemen
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte
Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.
Kávét rendel majd az LG autós asszisztense, ha fáradt a sofőr
Az LG Electronics (LG) bemutatta a fejlett autóipari technológiai koncepciókat felvonultató Mobility Labworks sorozat legújabb tagját, a jövő önvezető autóiba szánt Digital Cockpit gamma elnevezésű megoldást. Az alfa és beta modellek tavalyi debütálása után ez a harmadik az innovatív digitális interfészek sorozatában, amelyek izgalmas bepillantást nyújtanak a mobilitás jövőjébe.
Rangos szabadalmi díjat nyert az LG innovatív megoldása
Valószínűleg minden autóvezető találkozott már azzal a szituációval, amikor egy komplex csomópontban, bonyolult kereszteződésnél, ismeretlen útvonalon a megszokottnál nagyobb kihívást jelent a tájékozódás, a továbbhaladáshoz szükséges távolságok vagy az irányok azonosítása. Az LG Electronics (LG) által kifejlesztett kiterjesztettvalóság-technológia (AR) éppen erre kínál megoldást, mégpedig úgy, hogy az autóba épített kijelzőn egyértelmű, az irányokat mutató, könnyen értelmezhető utasításokat, illetve különböző vezetési forgatókönyveket jelenít meg 3D-s grafikák generálásával.