Az ügyfélélmény hajtja a metaverzum elterjedését – de kérdés, hogyan vágnak bele a vállalatok
A valóságot és a virtuális valóságot ötvöző interaktív élmények mára elérhetőek, és egyre inkább mindennapjaink és üzletmenetünk részévé válnak. Bár az iparági elfogadása még folyamatban van, a technológiai óriások már milliárdokat fektettek be a metaverzumba, ami garantálja, hogy a közeljövőben kiemelt szerepet kapjon a technológia – áll a legfrissebb Deloitte Quality Engineering Trends Report-ban. A hangsúly a tesztelésen van, állapítja meg a jelentés.
A Deloitte felmérése szerint a vezetők 61%-a gondolja úgy, hogy a felhasználói élmény új termékekkel és szolgáltatásokkal történő átalakítása a következő szintre emelheti az alkalmazottak és az ügyfelek élményét egyaránt. Továbbá, 24% mondta, hogy mindez hordozható és fizikai eszközökkel, 14% szerint pedig AR/VR (augmented reality és virtual reality) képességekkel történhet. Mivel a minőségi élmény kialakítása ilyen módon történő kialakítása egyre fontosabb, kérdés, hogy milyen módon és milyen gyorsan képesek piacképessé tenni a valós és virtuális világ összekapcsolását.
„Az egyértelműen látszik, hogy a metaverzum – vagy annak egyes elemei, definíciótól függően – mind személyes életünkben, mind szakmai szempontból hatással van ránk: a jó minőségű interaktív élmény egyre fontosabbá válik vállalati ügyfél-elégedettség és ügyfél-hűség szempontjából. Ennek már most használatos eszközei AR/VR-kiegészítők, az 5G, az IoT eszközök és érzékelők, a blockchain, a kriptovaluta, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás” – mondta Bakó Béla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
Az ügyfélélmény következő szintje a teljesen személyre szabott termék, amelynek kialakítását ösztönzi az átalakuló digitális környezet és a legújabb interakciós módszerek. Ahhoz azonban, hogy a metaverzum ilyen módon valósuljon meg, szükséges a tesztelési készségeket fejleszteni, munkaerő továbbképzésbe és innovatív tesztelési módszerekbe fektetni.
A gépi tanulás alapú tesztelési modell, és a káosztechnika segíthetnek az immerzív ügyfélutak szimulálásában, a rendszer sebezhetőségének kiszámíthatatlan körülmények közötti azonosításában, valamint ezek kezelésében, mielőtt tényleges problémává nőnének. A botokat be lehet tanítani a vizuális elemek felismerésére és a velük való interakcióra, a mesterséges intelligencia validálhatja a digitális avatárokat, a káosztechnika pedig azonosíthatja a rendszerhibákat. Ezekkel az eszközökkel és módszerekkel a cégek ki tudják terjeszteni a tesztelést, hogy több automatizálást és digitalizálást alkalmazzanak.
„A metaverzum teljes körű megvalósulása – széles körű felhasználói elfogadással és kialakult gazdasággal – egy évtizedet vagy annál is többet vehet igénybe. Ezért arra számítunk, hogy a felhasználókért és a szövetségesekért folyó verseny intenzív lesz a metaverzum vezető szerepéért versengő vállalatok között. A tesztelés egyik leghatékonyabb megközelítése az ügyfélközpontú gondolkodásmód: az ügyfelek igényeinek, viselkedésének és érzelmeinek megértéséhez a cégeknek tanulmányozniuk kell a használati eseteket, ki kell használniuk a mesterséges intelligencia és gépi tanulás kínálta lehetőségeket, és adatelemzés segítségével tesztelési modelleket kell kidolgozniuk” – mondta Bakó Béla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
Bár az elemei már mindenütt jelen vannak körülöttünk, még hosszú út áll előttünk, amíg a metaverzum eléri a teljes potenciálját. A metaverzumban történő teszteléshez szükséges automatizálási eszközök és technológiák rendelkezésre állnak, ezek azonban egyelőre kiforratlanok és drágák. Ráadásul, a teszteléshez szükséges készségek és tapasztalatok miatt nehezebb tapasztalt munkaerőt alkalmazni és képezni is, hogy naprakész maradjon.
A Deloitte kutatása szerint miközben a metaverzum számos kockázatot és kihívást rejt, a vállalatoknak a legfontosabb tesztelési lehetőségekre kell összpontosítaniuk figyelmüket:
Személyes adatvédelem és biztonsági kérdések: A metaverzum a személyre szabásról szól: a személyazonosság-lopás veszélye miatt a virtuális világokban hitelesítési problémák merülhetnek fel. Az adatvédelem és a biztonságot érintő következmények fényében a személyazonosság-kezelés létfontosságú szerepet játszik az avatárok szempontjából. Ezért a tesztelés során a biztonsági és adatvédelmi megfelelőségi ellenőrzések kulcsfontosságúak.
Interaktív és immerzív tesztelési igények: Az interaktív tesztelés iránti igény a metaverzumban növekedni fog, ezért több emberre lesz szükség az ügyfélélmények vizsgálatához. Ezen túlmenően a rendszer stabilitása a kiszámíthatatlan körülményekkel szemben erős káosztesztelési stratégia végrehajtását teszi szükségessé. A szervezetek számára elengedhetetlen, hogy mesterséges intelligencia és gépi tanulás alapú teszt-automatizálási eszközökre támaszkodjanak, és stratégiai tesztmodelleket dolgozzanak ki.
„Egy átfogó metaverzum-tesztelési stratégiának figyelembe kell vennie a teljesítményt, a használhatóságot, az audió- és videóminőséget, a hardvert, az immerzív élményt, a biztonságot és a hozzáférhetőséget, valamint a káosztechnikát. Ez segíthet annak validálásában, hogy egy megoldás hibátlanul működik különböző eszközökön és platformokon. A stratégiának emellett tartalmaznia kell egy adatgyűjtési tervet is a hatékony prediktív tesztelési modellek kialakításához, hogy gazdagítsa az ügyfélélményt, függetlenül attól, hogy a termék vagy rendszer az ügyfélút mely szakaszán helyezkedik el.” – mondta Szász Beáta, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior tanácsadója.
Bár a metaverzum jövője még ismeretlen, a Deloitte szakértői szerint elterjedése több kulcsfontosságú kérdéstől is függ:
– Milyen mértékű szabványosításra van szükség?
– Hogyan válhat a felhasználói felület intuitívvá és zökkenőmentessé?
– Milyen fogyasztói és kereskedelmi felhasználási eseteket lehet kiszolgálni?
– Hogyan lesz szabályozva a metaverzum?
Kapcsolódó cikkek
- A CIO perspektíva: backstage-ből a nagyszínpadra
- A mesterséges intelligencia bevezetésekor a vezérigazgatóknak kell az élen járni
- Gyorsan halad az AI elfogadása, de a szervezeti változás kulcsfontosságú a skálázáshoz
- Mesterséges intelligencia a pénzügyeinkben: 2024-ben fordulópont következhet
- Globális jelentőségű mérföldkőhöz ért a mesterséges intelligencia szabályozása
- A pénzügyi bűnözés jövője: miért kulcsfontosságú az információ-vezérelt kockázatkezelés?
- A régiós pénzügyi vezetők harmada már teszteli a generatív AI megoldásokat
- Stratégiai összefogás az AWS és a Deloitte közt
- Mesterséges intelligencia a luxusiparban
- Sokan bíznak a mesterséges intelligenciában, de érdemes figyelni a buktatókra!
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.