Az ügyfélélmény hajtja a metaverzum elterjedését – de kérdés, hogyan vágnak bele a vállalatok

forrás: Prím Online, 2024. július 4. 14:37

A valóságot és a virtuális valóságot ötvöző interaktív élmények mára elérhetőek, és egyre inkább mindennapjaink és üzletmenetünk részévé válnak. Bár az iparági elfogadása még folyamatban van, a technológiai óriások már milliárdokat fektettek be a metaverzumba, ami garantálja, hogy a közeljövőben kiemelt szerepet kapjon a technológia – áll a legfrissebb Deloitte Quality Engineering Trends Report-ban. A hangsúly a tesztelésen van, állapítja meg a jelentés.

A Deloitte felmérése szerint a vezetők 61%-a gondolja úgy, hogy a felhasználói élmény új termékekkel és szolgáltatásokkal történő átalakítása a következő szintre emelheti az alkalmazottak és az ügyfelek élményét egyaránt. Továbbá, 24% mondta, hogy mindez hordozható és fizikai eszközökkel, 14% szerint pedig AR/VR (augmented reality és virtual reality) képességekkel történhet. Mivel a minőségi élmény kialakítása ilyen módon történő kialakítása egyre fontosabb, kérdés, hogy milyen módon és milyen gyorsan képesek piacképessé tenni a valós és virtuális világ összekapcsolását.

 

Bakó Béla

„Az egyértelműen látszik, hogy a metaverzum – vagy annak egyes elemei, definíciótól függően – mind személyes életünkben, mind szakmai szempontból hatással van ránk: a jó minőségű interaktív élmény egyre fontosabbá válik vállalati ügyfél-elégedettség és ügyfél-hűség szempontjából. Ennek már most használatos eszközei AR/VR-kiegészítők, az 5G, az IoT eszközök és érzékelők, a blockchain, a kriptovaluta, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás” – mondta Bakó Béla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

 

Az ügyfélélmény következő szintje a teljesen személyre szabott termék, amelynek kialakítását ösztönzi az átalakuló digitális környezet és a legújabb interakciós módszerek. Ahhoz azonban, hogy a metaverzum ilyen módon valósuljon meg, szükséges a tesztelési készségeket fejleszteni, munkaerő továbbképzésbe és innovatív tesztelési módszerekbe fektetni.

 

A gépi tanulás alapú tesztelési modell, és a káosztechnika segíthetnek az immerzív ügyfélutak szimulálásában, a rendszer sebezhetőségének kiszámíthatatlan körülmények közötti azonosításában, valamint ezek kezelésében, mielőtt tényleges problémává nőnének. A botokat be lehet tanítani a vizuális elemek felismerésére és a velük való interakcióra, a mesterséges intelligencia validálhatja a digitális avatárokat, a káosztechnika pedig azonosíthatja a rendszerhibákat. Ezekkel az eszközökkel és módszerekkel a cégek ki tudják terjeszteni a tesztelést, hogy több automatizálást és digitalizálást alkalmazzanak.

 

„A metaverzum teljes körű megvalósulása – széles körű felhasználói elfogadással és kialakult gazdasággal – egy évtizedet vagy annál is többet vehet igénybe. Ezért arra számítunk, hogy a felhasználókért és a szövetségesekért folyó verseny intenzív lesz a metaverzum vezető szerepéért versengő vállalatok között. A tesztelés egyik leghatékonyabb megközelítése az ügyfélközpontú gondolkodásmód: az ügyfelek igényeinek, viselkedésének és érzelmeinek megértéséhez a cégeknek tanulmányozniuk kell a használati eseteket, ki kell használniuk a mesterséges intelligencia és gépi tanulás kínálta lehetőségeket, és adatelemzés segítségével tesztelési modelleket kell kidolgozniuk” – mondta Bakó Béla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

 

Freepik

 

Bár az elemei már mindenütt jelen vannak körülöttünk, még hosszú út áll előttünk, amíg a metaverzum eléri a teljes potenciálját. A metaverzumban történő teszteléshez szükséges automatizálási eszközök és technológiák rendelkezésre állnak, ezek azonban egyelőre kiforratlanok és drágák. Ráadásul, a teszteléshez szükséges készségek és tapasztalatok miatt nehezebb tapasztalt munkaerőt alkalmazni és képezni is, hogy naprakész maradjon.

 

A Deloitte kutatása szerint miközben a metaverzum számos kockázatot és kihívást rejt, a vállalatoknak a legfontosabb tesztelési lehetőségekre kell összpontosítaniuk figyelmüket:

 

Személyes adatvédelem és biztonsági kérdések: A metaverzum a személyre szabásról szól: a személyazonosság-lopás veszélye miatt a virtuális világokban hitelesítési problémák merülhetnek fel. Az adatvédelem és a biztonságot érintő következmények fényében a személyazonosság-kezelés létfontosságú szerepet játszik az avatárok szempontjából. Ezért a tesztelés során a biztonsági és adatvédelmi megfelelőségi ellenőrzések kulcsfontosságúak.

 

Interaktív és immerzív tesztelési igények: Az interaktív tesztelés iránti igény a metaverzumban növekedni fog, ezért több emberre lesz szükség az ügyfélélmények vizsgálatához. Ezen túlmenően a rendszer stabilitása a kiszámíthatatlan körülményekkel szemben erős káosztesztelési stratégia végrehajtását teszi szükségessé. A szervezetek számára elengedhetetlen, hogy mesterséges intelligencia és gépi tanulás alapú teszt-automatizálási eszközökre támaszkodjanak, és stratégiai tesztmodelleket dolgozzanak ki.

 

Szász Beáta

„Egy átfogó metaverzum-tesztelési stratégiának figyelembe kell vennie a teljesítményt, a használhatóságot, az audió- és videóminőséget, a hardvert, az immerzív élményt, a biztonságot és a hozzáférhetőséget, valamint a káosztechnikát. Ez segíthet annak validálásában, hogy egy megoldás hibátlanul működik különböző eszközökön és platformokon. A stratégiának emellett tartalmaznia kell egy adatgyűjtési tervet is a hatékony prediktív tesztelési modellek kialakításához, hogy gazdagítsa az ügyfélélményt, függetlenül attól, hogy a termék vagy rendszer az ügyfélút mely szakaszán helyezkedik el.” – mondta Szász Beáta, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior tanácsadója.

 

Bár a metaverzum jövője még ismeretlen, a Deloitte szakértői szerint elterjedése több kulcsfontosságú kérdéstől is függ:

– Milyen mértékű szabványosításra van szükség?

– Hogyan válhat a felhasználói felület intuitívvá és zökkenőmentessé?

– Milyen fogyasztói és kereskedelmi felhasználási eseteket lehet kiszolgálni?

– Hogyan lesz szabályozva a metaverzum?

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá az SAP Hungary és a Gábor Dénes Egyetem

Hosszú távra szóló stratégiai együttműködési megállapodást kötött a hazai üzleti informatikai szektor vezető szereplője, az SAP Hungary, és a sokrétű IT és gazdasági képzési portfólióval rendelkező, innovációban élen járó Gábor Dénes Egyetem. Az együttműködési szerződést az egyetem tanévnyitó ünnepségén írta alá Pintér Szabolcs, az SAP Hungary ügyvezető igazgatója és Dr. Dietz Ferenc, a Gábor Dénes Egyetem elnöke.

2024. szeptember 16. 11:43

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Techóriások özönlöttek a Városligetbe

2024. szeptember 13. 17:00

Belföldön az elmúlt 2 évben megduplázódott a nyári adatforgalom

2024. szeptember 9. 13:10

Megújult fizetési felülettel erősíti tovább pozícióját az online fizetési piacon a Barion

2024. augusztus 25. 15:34

Indul az Azonnali Fizetési Rendszer 2.0

2024. augusztus 14. 10:27