Öt tipp, hogy az autós nyaralás ne váljon rémálommá
Itt az augusztus, és vele tetőpontjára érnek a nyaralások. Mielőtt azonban autóba pattannánk a családdal, és útnak indulnánk valamely közeli vagy távolabbi vízpart felé, érdemes átgondoltan felkészíteni a járművet a nagy kalandra.
Ezen a nyáron a szokásosnál is több horrortörténetet hallani a légi közlekedéssel kapcsolatban, ami egyben azt is jelenti, hogy várhatóan az átlagosnál is többen indulnak majd autóval nyaralni. Ahhoz azonban, hogy a vezetés ne váljon teherré, a tengerpart helyett pedig ne a leállósávban (vagy éppen a kórházban) érjen véget az utazás, érdemes betartani néhány szabályt. A feladatok között a Chery Group szakemberei segítenek eligazodni.
1. Az autó is elbágyad
Forróság, sok csomag, pihenő nélküli, folyamatosan üzemelő klíma, hosszú szakaszok, és akkor az esetleges hegymenetekről nem is beszéltünk: a nyári közlekedés extra terhet ró az autóra. A szokásosnál intenzívebb terhelés miatt különösen fontos a megfelelő műszaki felkészítés. Ellenőriztessük a fékeket, a hűtőrendszert, szükség esetén töltsük fel vagy cseréljük le a motorolajat, nézessük át a klímaberendezést – ezen feladatok egy része otthon is elvégezhető, ám ha már szakemberhez visszük az autót, az a legegyszerűbb, ha mindent átnézetünk. Kopott, sérült abroncsokkal ne induljunk útnak, ügyeljünk a megfelelő keréknyomásra, és bár a nyár közepén talán már felesleges erről szót ejteni: a téli abroncsok nem véletlenül kapták a nevüket. A hidegre optimalizált gumikeverék szó szerint megsülhet a forró aszfalton, végérvényesen elveszítve tapadását.
2. Papírok rendben?
Hosszabb útra indulva kétszer is ellenőrizzük, hogy hiánytalanul megvannak-e az iratok és dokumentumok, különösen, ha átlépjük az országhatárt. Lejárt érvényességű okmányokkal bajba sodorhatjuk magunkat. Ne feledkezzünk meg a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás befizetését külföldön is igazoló, nemzetközi zöldkártyáról, ha pedig más autójával indulunk útnak – ez lehet rokontól, ismerőstől kölcsönkért kocsi, magánhasználatú céges autó, de a lízingelt jármű is ilyen –, feltétlenül kérjünk írásos engedélyt a tulajdonostól (banktól, flottakezelőtől), hogy egy esetleges ellenőrzés esetén elkerüljük a kínos helyzeteket. Kössünk biztosítást az utasokra, és fontoljuk meg az országúti autómentést biztosító asszisztencia szolgáltatás igénylését: ez olyankor segít, ha baleset vagy meghibásodás miatt mozgásképtelenné válik az autónk.
3. Forró, mint a sütő
A tűző napon intenzíven felhevül az utastér – erre talán senkinek nem kell felhívni a figyelmét. Arra azonban már kevesen gondolnak, hogy ez pontosan mivel is jár. Az álló autóban semmi olyan tárgyat, élelmiszert, folyadékot vagy egyéb anyagot ne hagyjunk, amelyben kárt tehet a meleg – vagy ami talán még rosszabb: amely a forróság hatására kárt tehet az autóban. Különösen ügyeljünk a szénsav tartalmú italokra, amelyek szerencsétlen esetben bombaként robbanhatnak fel, akárcsak a hajtógázas dezodorok, szúnyogirtók, naptejek. A túlmelegedő lítium-ion akkumulátorok kigyulladhatnak, ezért mobiltelefon, powerbank vagy hordozható számítógép soha ne maradjon az autóban. Az öngyújtót pedig talán mondanunk sem kell…
4. Alulra, középre, felülre, hátulra
A tessék-lássék bedobált csomagok több helyet foglalnak, és még veszélyesek is lehetnek. Törekedjünk arra, hogy a nagyobb táskák, ásványvizes palackok, és általában minden, ami nehéz, az autó tömegközéppontjához a lehető legközelebb (a csomagtartó legaljára, a hátsó üléshez minél közelebb) kerüljön, így nem fogja bizonytalanná tenni az autó vezethetőségét. A kalaptartóra helyezett tárgyak hirtelen fékezéskor előre repülhetnek; akár egy könyv vagy búvárszemüveg is fájdalmas sérülést okozhat. Ha kevés a hely az autóban, és tetődobozt szerelünk fel, azt pontosan az autó középvonalába, minél hátrébb rögzítsük: így növeli a legkevésbé a légellenállást és az oldalszél-érzékenységet. Ha kerékpárokat szállítunk, a vonóhorogra erősített tartó áramvonalasabb, ezért a fogyasztást és a szélzajt egyaránt kisebb mértékben növeli, mint ha a tetőn rögzítenénk a bicikliket.
5. Másoknak is nyár van
A közlekedésben hajlamosak vagyunk csak magunkra és saját járművünkre gondolni, pedig a többi résztvevővel is számolnunk kell. Ahogy bennünket ingerlékennyé tesznek a torlódások, izgatottá a ránk váró pihenés, és bágyadttá a hőség, várhatóan a többi autós türelme, koncentrációs képessége és reakcióideje sem lesz a csúcson. Induljunk ki abból, hogy nem számíthatunk mások figyelmességére, ügyességére: közlekedjünk előrelátóan, hagyjunk biztonságos követési távolságot, tudatosan ügyeljünk a sebességre, és vállaljunk a lehető legkevesebb kockázatot a manőverek során.
Kapcsolódó cikkek
- Kizárólag Continental gumiabroncsokkal szerelik fel a Brabus két tuningautóját
- Így használják az autójukat a magyarok
- Felével növelte forgalmát az első félévben az Omoda gyártója, a Chery Group
- A Maserati új szupersportkocsijának világpremierjére készül
- Maratonfutó és öttusázó – ilyennek látják autóikat a magyarok
- A magyar férfi autósok negyede vezetett már 700 kilométernél is többet egyszerre
- Az olaszoknál folytatta európai terjeszkedését a hozzánk ősszel érkező Omoda
- Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?
- Így vásárolunk autót – az ár mellett a márka és a műszaki paraméterek számítanak leginkább
- A legdinamikusabban fejlődő autógyártók között a Chery Group
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Környezetbarát és csendes – ezek az e-autó legnagyobb előnyei a magyarok szerint
A magyarok ötöde vezetett már elektromos autót, és legtöbben a környezetbarát és csendes működést emelték ki – többek között ez derült ki az OMODA5 és az OMODA5 EV autók gyártója, a Chery Group megbízásából készült felmérésből.
Budapesten tanítják vezetni a jövő autóit a Bosch mérnökei
A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában számtalan jövőbemutató autóipari fejlesztés zajlik, melyek a vezetés biztonságát és kényelmét szolgálják. Az egyik leghasznosabb extrát jelentik a parkolást segítő rendszerek, a Bosch szakemberei pedig már olyan járműveket fejlesztenek Budapesten, amelyek emberi beavatkozás nélkül képesek parkolni. Ehhez minden részletre kiterjedő tesztelésre, az autók szigorú „oktatására” van szükség. A jövő autóinak titkait tárja fel a Bosch Magyarország Podcast aktuális adása, melyben a parkolási megoldások fejlesztésének legaktuálisabb és legizgalmasabb kérdései kerülnek reflektorfénybe.
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte
Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.