Médiaszolgáltatókat bírságolt a Médiatanács
Újfent megsértette a műsorszámok korhatári kategóriába sorolására és sugárzási időpontjára vonatkozó törvényi előírásokat a Rádió 1 a május 13-án sugárzott Balázsék című műsorszám közzétételével – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa augusztus 27-i ülésén. A testület ezért a médiaszolgáltatóra 7 150 000 forint, annak ügyvezetőjére pedig a jogsértés ismételtségére tekintettel 175 000 forint bírságot szabott ki.
A testület még június 18-án indított hivatalból, állampolgári bejelentés alapján közigazgatási hatósági eljárást a médiaszolgáltatóval szemben. A III. korhatári kategóriába sorolt műsorszámot reggel 6 óra 13 perces kezdettel sugározta a Rádió 1, azonban az a Médiatanács szerint a közzétett témák és azok feldolgozásmódja alapján, a szexuális utalásokra, valamint az obszcén és trágár nyelvhasználatra tekintettel a IV. korhatári kategóriába tartozónak minősül, és kizárólag a késő esti műsorsávban, 21 óra után lett volna sugározható. A transzplantációval tréfálkozó adásban a műsorvezetők a szervátültetésből is gúnyt űztek, holott a III. korhatári kategóriában általában is kerülendő lenne a műtéti beavatkozások részletezése, mivel az túlzott félelmet kelthet a gyermekekben.
A Rádió 1 hálózatos médiaszolgáltatás, ezért a jogsértéskor hatályban lévő hatósági szerződés alapján 30 hálózatba kapcsolódó médiaszolgáltatás közvetítette a jogsértő műsorszámot. A bírság megfizetésén túl a Médiatanács a Rádió 1-et a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte.
A testület gyűlöletkeltőnek ítélte a Bayer show egyik adását, amelyet a HírTV március 31-én 21 óra 10 perces kezdettel adott közre, majd április 1-jén három alkalommal megismételt. Ugyanezt az adást a Karc Média Kft. által üzemeltetett Hír FM rádió április 1-jén 11 óra 19 perces kezdettel tűzte műsorára, majd ugyanaznap egyszer, másnap pedig kétszer megismételte.
A videóbejátszásokkal tarkított szegmensben a műsorvezető az Európába érkező bevándorlók teljes közösségét kivétel nélkül, túlzó általánosítással az európai társadalomba beilleszkedni képtelen, arra veszélyt jelentő, erőszakos bűncselekmények elkövetésére hajlamos csoportként nevezte meg. A Médiatanács megállapította, hogy az adás közzétételével a médiaszolgáltatók átlépték a véleményszabadság határát. Mivel a médiaszolgáltatók a műsorszám közzétételével négy-négy esetben megsértették a gyűlöletkeltés tilalmára vonatkozó törvényi rendelkezéseket, a Médiatanács a HírTV Zrt.-re 400 000 forint bírságot, a Karc FM Média Kft.-re pedig – mivel nem először követte el e jogsértést – 600 000 forint bírságot rótt ki, emellett a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte a médiumokat.
Az NMHH politikai reklámok közzétételének jogszerűségét is vizsgálta állampolgári bejelentések alapján. A Médiatanács megállapította, hogy a június 9-i önkormányzati és európai parlamenti választásokhoz kapcsolódó, politikai reklámnak minősülő tartalmat az M1 az április 27-én és 28-án 19 óra 30 perckor sugárzott Híradó című műsorszámokba szerkesztetten, azaz a politikai reklám megkülönböztetésére szolgáló optikai és akusztikus figyelemfelhívás nélkül tette közzé, ami megtévesztő lehetett a közönség számára, és így két alkalommal is megsértette a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény vonatkozó rendelkezéseit. Emiatt a Médiatanács figyelmeztetés jogkövetkezményt alkalmazott a médiaszolgáltatóval, a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt.-vel szemben, és kötelezte a jövőbeni jogsértésektől való tartózkodásra, illetve a jogszerű magatartás tanúsítására is.
Politikai reklámot csak választási kampányidőszakban lehet közzétenni. Tekintettel arra, hogy az önkormányzati és európai parlamenti választás kampányidőszaka április 20-tól június 9-én 19 óráig tartott, a TV2 az április 6-án 18 órakor sugárzott, Tények című hírműsorszámban közreadott, politikai reklámnak minősülő tartalom közzétételével szintén megsértette a médiatörvény rendelkezéseit. Emiatt a testület figyelmeztetés jogkövetkezményt alkalmazott a TV2 Zrt. médiaszolgáltatóval szemben is, és szintén kötelezte a jövőbeni jogsértésektől való tartózkodásra, illetve a jogszerű magatartás tanúsítására.
A Médiatanács közigazgatási hatósági eljárás indításáról is döntött a HírTV Zrt.-vel szemben a HírTV június 14–20. között sugárzott műsorával összefüggésben, a tematikus műsorszámok napi arányára vonatkozó kötelezettség vélelmezett megsértése miatt, ugyanis a vizsgált időszakban a HírTV által közreadott tematikus tartalom napi aránya vélelmezhetően nem érte el az elvárt napi 80 százalékos arányt.
A Médiatanács heti üléseinek teljes napirendje megtalálható a testület honlapján, ahogy az ülésekről készült jegyzőkönyvek, illetve valamennyi határozat is – a legfrissebbek a szükséges hitelesítési és adminisztrációs átfutási idő után lesznek nyilvánosak.
Kapcsolódó cikkek
- Szerződéses vállalás megsértése és reklámriport miatt bírságolt a Médiatanács
- Tévéműsorok készítését támogatja a Médiatanács
- Bújtatott reklám miatt intézkedett a Médiatanács
- Pályázati támogatásokról is döntött a Médiatanács
- Médiatanács: hatósági eljárások indultak az RTL médiaszolgáltatója ellen
- Újabb eljárást indít a Médiatanács a Rádió 1 szolgáltatójával szemben
- A Médiatanács jelzésére intézkedett a holland társhatóság
- Médiatanács: a Tények Plusz több riportja miatt is eljárás indul
- A Viasat 3, az AXN és egy érdi rádió műsorait is vizsgálta a Médiatanács
- Szeretet, Isten, pénz, bébi: slágerek szövegeit elemezte az NMHH
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Az autósportok szerelmeseit szólítják meg a legújabb Edifice karórák
A japán óramárka együttműködése már messzire nyúlik a TOM versenycsapattal. A Casio különleges módon, egy limitált szériás változattal kíván tisztelegni a TOM félévszázados fennállása előtt. „Ez a különleges kiadású karóra ötvözi a nagy teljesítményt, az elegáns dizájnt és a motorsport iránti szenvedélyt” – emelte ki Nagy Sándor, a Casio termékmenedzsere.
Mától Magyarországon is Ayvens néven működik a legnagyobb hazai flottakezelő
Ayvens márkanév alatt folytatja tevékenységét hazánk legnagyobb flottakezelője és mobilitási szolgáltatója, az ALD Automotive | LeasePlan. Az új márka létrejöttének előzménye, hogy 2023 májusában a Societe Generale csoporthoz tartozó ALD Automotive felvásárolta a LeasePlant, az integráció egyik fontos lépéseként pedig immáron Magyarországon is Ayvens néven folytatja működését a vállalat. Az Ayvens világszerte 42 országban 3,4 milliós flottát üzemeltet, melyből több mint 550 000 elektromos meghajtású. Magyarországon az Ayvens közel 3000 ügyfele részére nyújt mobilitási megoldásokat, és összesen mintegy 33000 járműből álló flottát kezel.
A Michigani Egyetem szerint pontosak a Galaxy Watch okosórák mérési adatai
A Michigani Egyetem Emberi Teljesítmény és Sporttudományi Központjának (HPSSC – Human Performance & Sport Science Center) – amely híres az integrált és átfogó sport-, edzés- és emberi teljesítményhez kapcsolódó kutatásairól és magas szintű oktatásáról – vizsgálata igazolta a Samsung Galaxy Watch okosórák egészségügyi, mérési adatainak pontosságát.
Internethasználat: az első tíz között Magyarország az Európai Unióban
Az elmúlt évtizedben gyorsabban nőtt az internethasználók aránya Magyarországon, mint más uniós országokban, így hazánk a webhasználat terén nagyot lépett előre – egyebek között ez derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss tanulmányából, amely huszonöt uniós ország 2023-as internethasználati statisztikáit elemezte.
K&H: az óvatosság már kevés a csalókkal szemben, többre van szükség
A mesterséges intelligencia megjelenése a pénzügyi csalók eszköztárában odavezetett, hogy a laikusok már nem bízhatnak abban, amit látnak vagy hallanak, mert hamis lehet. A K&H Bank segít, hogy egyszerű módszerekkel felismerhesd a támadásokat.