Médiaszolgáltatókat bírságolt a Médiatanács
Újfent megsértette a műsorszámok korhatári kategóriába sorolására és sugárzási időpontjára vonatkozó törvényi előírásokat a Rádió 1 a május 13-án sugárzott Balázsék című műsorszám közzétételével – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa augusztus 27-i ülésén. A testület ezért a médiaszolgáltatóra 7 150 000 forint, annak ügyvezetőjére pedig a jogsértés ismételtségére tekintettel 175 000 forint bírságot szabott ki.
A testület még június 18-án indított hivatalból, állampolgári bejelentés alapján közigazgatási hatósági eljárást a médiaszolgáltatóval szemben. A III. korhatári kategóriába sorolt műsorszámot reggel 6 óra 13 perces kezdettel sugározta a Rádió 1, azonban az a Médiatanács szerint a közzétett témák és azok feldolgozásmódja alapján, a szexuális utalásokra, valamint az obszcén és trágár nyelvhasználatra tekintettel a IV. korhatári kategóriába tartozónak minősül, és kizárólag a késő esti műsorsávban, 21 óra után lett volna sugározható. A transzplantációval tréfálkozó adásban a műsorvezetők a szervátültetésből is gúnyt űztek, holott a III. korhatári kategóriában általában is kerülendő lenne a műtéti beavatkozások részletezése, mivel az túlzott félelmet kelthet a gyermekekben.
A Rádió 1 hálózatos médiaszolgáltatás, ezért a jogsértéskor hatályban lévő hatósági szerződés alapján 30 hálózatba kapcsolódó médiaszolgáltatás közvetítette a jogsértő műsorszámot. A bírság megfizetésén túl a Médiatanács a Rádió 1-et a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte.
A testület gyűlöletkeltőnek ítélte a Bayer show egyik adását, amelyet a HírTV március 31-én 21 óra 10 perces kezdettel adott közre, majd április 1-jén három alkalommal megismételt. Ugyanezt az adást a Karc Média Kft. által üzemeltetett Hír FM rádió április 1-jén 11 óra 19 perces kezdettel tűzte műsorára, majd ugyanaznap egyszer, másnap pedig kétszer megismételte.
A videóbejátszásokkal tarkított szegmensben a műsorvezető az Európába érkező bevándorlók teljes közösségét kivétel nélkül, túlzó általánosítással az európai társadalomba beilleszkedni képtelen, arra veszélyt jelentő, erőszakos bűncselekmények elkövetésére hajlamos csoportként nevezte meg. A Médiatanács megállapította, hogy az adás közzétételével a médiaszolgáltatók átlépték a véleményszabadság határát. Mivel a médiaszolgáltatók a műsorszám közzétételével négy-négy esetben megsértették a gyűlöletkeltés tilalmára vonatkozó törvényi rendelkezéseket, a Médiatanács a HírTV Zrt.-re 400 000 forint bírságot, a Karc FM Média Kft.-re pedig – mivel nem először követte el e jogsértést – 600 000 forint bírságot rótt ki, emellett a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte a médiumokat.
Az NMHH politikai reklámok közzétételének jogszerűségét is vizsgálta állampolgári bejelentések alapján. A Médiatanács megállapította, hogy a június 9-i önkormányzati és európai parlamenti választásokhoz kapcsolódó, politikai reklámnak minősülő tartalmat az M1 az április 27-én és 28-án 19 óra 30 perckor sugárzott Híradó című műsorszámokba szerkesztetten, azaz a politikai reklám megkülönböztetésére szolgáló optikai és akusztikus figyelemfelhívás nélkül tette közzé, ami megtévesztő lehetett a közönség számára, és így két alkalommal is megsértette a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény vonatkozó rendelkezéseit. Emiatt a Médiatanács figyelmeztetés jogkövetkezményt alkalmazott a médiaszolgáltatóval, a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt.-vel szemben, és kötelezte a jövőbeni jogsértésektől való tartózkodásra, illetve a jogszerű magatartás tanúsítására is.
Politikai reklámot csak választási kampányidőszakban lehet közzétenni. Tekintettel arra, hogy az önkormányzati és európai parlamenti választás kampányidőszaka április 20-tól június 9-én 19 óráig tartott, a TV2 az április 6-án 18 órakor sugárzott, Tények című hírműsorszámban közreadott, politikai reklámnak minősülő tartalom közzétételével szintén megsértette a médiatörvény rendelkezéseit. Emiatt a testület figyelmeztetés jogkövetkezményt alkalmazott a TV2 Zrt. médiaszolgáltatóval szemben is, és szintén kötelezte a jövőbeni jogsértésektől való tartózkodásra, illetve a jogszerű magatartás tanúsítására.
A Médiatanács közigazgatási hatósági eljárás indításáról is döntött a HírTV Zrt.-vel szemben a HírTV június 14–20. között sugárzott műsorával összefüggésben, a tematikus műsorszámok napi arányára vonatkozó kötelezettség vélelmezett megsértése miatt, ugyanis a vizsgált időszakban a HírTV által közreadott tematikus tartalom napi aránya vélelmezhetően nem érte el az elvárt napi 80 százalékos arányt.
A Médiatanács heti üléseinek teljes napirendje megtalálható a testület honlapján, ahogy az ülésekről készült jegyzőkönyvek, illetve valamennyi határozat is – a legfrissebbek a szükséges hitelesítési és adminisztrációs átfutási idő után lesznek nyilvánosak.
Kapcsolódó cikkek
- Szerződéses vállalás megsértése és reklámriport miatt bírságolt a Médiatanács
- Tévéműsorok készítését támogatja a Médiatanács
- Bújtatott reklám miatt intézkedett a Médiatanács
- Pályázati támogatásokról is döntött a Médiatanács
- Médiatanács: hatósági eljárások indultak az RTL médiaszolgáltatója ellen
- Újabb eljárást indít a Médiatanács a Rádió 1 szolgáltatójával szemben
- A Médiatanács jelzésére intézkedett a holland társhatóság
- Médiatanács: a Tények Plusz több riportja miatt is eljárás indul
- A Viasat 3, az AXN és egy érdi rádió műsorait is vizsgálta a Médiatanács
- Szeretet, Isten, pénz, bébi: slágerek szövegeit elemezte az NMHH
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.
A gyermekeket is megszólította az Internet Hotline őszi kampánya
Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az intenzív médiajelenlétnek köszönhetően októberben jelentősen megnövekedett a hotline-hoz fordulók száma, minden jel szerint célba ért tehát a kampány fő üzenete: merj segítséget kérni, van hová fordulni online bántalmazás esetén.