Boxy E-commerce Mood Monitor 2024: ezt gondolják a webshop tulajdonosok a piaci kilátásokról
A Boxy fulfillment szolgáltató felmérést készített a partnerei körében azzal a céllal, hogy képet kapjon az e-kereskedelmi piacon az elmúlt hónapokban kialakult hangulatról. A nem reprezentatív kutatás az online kereskedők általános elégedettségét, a piac legfontosabb aktuális kihívásait, valamint a következő időszak kilátásait vizsgálta. A felmérésből ezek mellett az is kiderül, hogy a partner webshopok hogyan próbálnak alkalmazkodni a dinamikus gazdasági és technológiai változásokhoz.
• A Boxy által megkérdezett webshopok 54%-a negatívan, 33%-a pedig pozitívan értékeli az elmúlt 6 hónapot vállalkozásuk sikeressége szempontjából
• A válaszadók 20%-a elégedett, 60% viszont kifejezetten elégedetlen a webshopja jelenlegi teljesítményével
• Az adatok alapján a három legnagyobb kihívást jelenleg az ügyfélszerzési költségek, a növekvő verseny és a gazdasági visszaesés kezelése jelenti a vállalkozások számára
Az e-kereskedelmi statisztikák szerint 2024 első negyedévében továbbra sem látszott jelentősebb fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon*, ami mögött elsősorban az elmúlt két év tapasztalható vásárlóerő csökkenése és a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll. Az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak, ezért a Boxy, a kiszervezett raktárlogisztikai megoldások egyik vezető hazai szolgáltatója felmérést készített, amely elsősorban arra kereste a választ, hogy a webshop üzemeltetők hogyan értékelik az elmúlt időszak piaci eseményeit.
Az általános hangulat változása
A megkérdezett vállalkozások többsége (54%) az elmúlt hat hónap során valamilyen szintű negatív változást érzékelt a webshopja működése kapcsán. A válaszadók 47%-a szerint romlottak, 7% szerint pedig jelentősen romlottak üzleti kilátásai. Mindez azt mutatja, hogy a webshopok többsége a várakozásokhoz képest alulteljesített, valamint számos esetben drasztikusan csökkentek eladásaik. Ugyanakkor a válaszadók kb. egyharmada (33%) pozitív tendenciákat tapasztalt ebben az időszakban, és 13%-ra tehető azoknak az aránya, akik nem számoltak be a működésüket jelentősen befolyásoló változásokról.
Elégedettség az értékesítéssel
A felmérés alapján a webshopok mindössze egyötöde (20%) elégedett vállalkozása jelenlegi értékesítési teljesítményével. Csak egy kis csoport (7%) értékelte az eredményeket semlegesnek, ami arra utal, hogy ők nem érzékeltek különösebb problémát, de a válaszadók túlnyomó többsége (60%) elégedetlen volt a webshop eladásaival. Mindemellett 13% nagyon elégedetlen, azaz nem csak, hogy nem felelt meg az értékesítés a várakozásoknak, de komoly problémákat is okoz számukra az eladások visszaesése.
Várakozások egy éves távlatban
A válaszadók többsége (60%) pozitív várakozásokkal tekint a következő egy évre és növekedést vár az értékesítés területén. Bár ez bizakodásra adhatna okot, a további válaszokból arra lehet következtetni, hogy az optimizmus inkább mérsékeltnek tekinthető. A stagnálásra számító (26%) és a csökkenést váró (14%) vállalkozások aránya jelzi, hogy bár a többség növekedésre számít, jelentős azoknak a száma, akik aggódnak az eladások esetleges visszaesése vagy a jelenlegi helyzet fennmaradása miatt. Ez arra utal, hogy bár a webshopnak van növekedési potenciálja, a piaci bizonytalanság, vagy egyéb tényezők miatt nem mindenki érzi úgy, hogy a siker garantált lenne a következő időszakban.
A jelenlegi piaci feltételek
A válaszadók többsége általánosságban (66%) elfogadhatónak vagy jónak ítéli meg a jelenlegi piaci feltételeket, ugyanakkor 34% kedvezőtlennek tekinti ezeket (ezen belül nagyon gyengének 14%, gyengének 20%), ami arra utalhat, hogy bár vannak szegmensek, ahol nagyobbak a kihívások, de a teljes piaci környezet továbbra is lehetőséget nyújt a növekedésre. Az adatokból az is kiderül, hogy a túlnyomó többséget (73%) negatív vagy nagyon negatív hatások érték a közelmúltban, ami azt jelezheti, hogy a webshopok nagy része komoly kihívásokkal néz szembe a gazdasági visszaesés és az inflációs nyomás következtében. Ugyanakkor van egy kisebb csoport (17%), amely számára a gazdasági helyzet nem okozott problémát, vagy akár pozitív hatással volt a működésére. Az általános kép vegyes, mivel bár a legtöbb válaszadó nem látja kritikusnak a helyzetet, jelentős részük aggódik a piaci körülmények miatt.
A legnagyobb kihívások
Az adatok alapján a Boxy által megkérdezett webshopok a három legnagyobb kihívásnak az ügyfélszerzési költségek növekedését (28%), az élesedő versenyhelyzetet (28%) és a gazdasági visszaesés hatásainak kezelését (28%) tekintik. Ezek a tényezők komoly nyomást gyakorolnak rájuk, valamint együttesen alkotják a legfőbb előttük álló nehézségeket. A technológiai változások bár fontosak, jelenleg kevésbé ítélik meg kritikus problémának. A fenti adatok azt sugallják, hogy az e-kereskedelem szereplőinek főként a költséghatékonyságra, a versenytársaktól való megkülönböztetésre és a gazdasági helyzethez való alkalmazkodásra kell összpontosítaniuk a versenyképesség megőrzése érdekében.
A webshopok legfontosabb célkitűzései a következő 12 hónapban
A megkérdezettek legnagyobb része az eladások növelését tartja a legfontosabb célnak (31%), mivel a növekvő ügyfélszerzési költségek és a gazdasági bizonytalanságok miatt az eladások fellendítése kulcsfontosságú. A második leggyakoribb cél a termékkínálat bővítése (21%). Ez arra utal, hogy a webshopok igyekeznek új termékekkel vagy szolgáltatásokkal bővíteni a portfóliójukat, hogy szélesebb közönséget érjenek el és versenyelőnyt szerezzenek. A válaszadók egy jelentős része emellett az új piacokra való belépést tűzte ki célul (20%), valamint sok webshop (17%) a technológia fejlesztésére helyezi a hangsúlyt. Utóbbi a hatékonyság növelését, a vásárlói élmény javítását és az innovatív megoldások integrálását célozza, amelyek segíthetik a webshopokat versenyképességük megőrzésében.
________________
* Digitális Kereskedelmi Körkép 2024. GKID.
Kapcsolódó cikkek
- GKID: beindulnak az online előfizetéses hűségprogramok Magyarországon
- GKID-Mastercard eTOPLISTA 2023 – a legnagyobb és legismertebb webáruházak rangsora
- Ezzel a fintech újdonsággal növelik bevételüket a webáruházak
- GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép 2024/I
- Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel
- Ezt nem gondoltuk volna: még segít is a hazai webshopoknak a Temu
- Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája
- Kiszorítja-e a Temu a hazai webáruházakat?
- A CCC figyelmeztet: csak a hivatalos webáruházban vásároljunk!
- Ringbe száll az Ecommerce Hungary az át nem vett csomagok elleni harcban
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.