Fellendülő elektromobilitás: A Drees & Sommer támogatást nyújt az autógyártóknak
A napi mintegy 1000 járművet gyártó és közel 7000 alkalmazottat foglalkoztató történelmi müncheni fő telephely a BMW globális termelési hálózatának nélkülözhetetlen része. A kizárólag elektromos meghajtást használó új járműarchitektúra, a New Class gyártása 2026-tól itt fog megkezdődni. Az autógyártó 650 millió eurót fektet be az új jármű-összeszerelő üzembe a logisztikai területeket és a karosszériagyártást is beleértve.
A nagyszabású átalakítási munkálatokat a termelés fenntartása mellett végzik. A Drees & Sommer SE szakterülete az építőipari és ingatlan-tanácsadás. A vállalat interdiszciplináris csapata a projektirányítás, az építésirányítás és az épületinformációs modellezés (BIM) területén szerzett szakértelmével támogatja a nagyszabású projektet. A Drees & Sommer a BMW Group, a PORR AG és a PDE vállalatokkal karöltve egy újszerű együttműködési módszerre helyezi a hangsúlyt.
Idézet Maximilian Lammel-től, a Drees & Sommer szenior csoportvezetőjétől: „A kivitelezés szempontjából a legnagyobb nehézség a feszített ütemterv. A bontási munkálatokat 2023 áprilisában kezdtük el – az első új járműnek 2026 novemberében kell legördülnie a gyártósorról. Ez alatt az időszak alatt az építési munkálatok nem akadályozhatják a folyamatban lévő járműgyártást. Ez csak hatékony építési munkafolyamat mellett működhet. Ezért szükséges, hogy a projektben részt vevők összefogjanak és hatékonyan kommunikáljanak egymással.”
Az új beszállítói modell a partnerségen alapul
Ezért a projekt a „partneri fővállalkozásként” is ismert partneri megvalósítási módszert alkalmazza. Az ügyfél, a tervező cég és a kivitelező cég már a kezdetektől fogva partnerként működik együtt. Konkrétan ez azt jelenti, hogy a BMW Group, a PORR AG és a Drees & Sommer SE csapatai mindegyik építési szakaszban együtt dolgoznak, és kölcsönösen támogatják egymást a projekt minden fázisában.
„A kölcsönös és közös felelősségvállalás javítja az érdekelt felek közötti kommunikációt és javítja az építési projektek minőségét” – mondja Maximilian Lammel. „A hagyományos beszállítói módszerekben a felelősség sok részterület között oszlik meg, és sokféle kapcsolódási ponton keresztül zajlik a kapcsolattartás. Ez gyakran vezet félreértésekhez és akadályozza az információáramlást, különösen a nagyszabású projektekben. A következmények katasztrofálisak lehetnek. Partneri modellünknek köszönhetően átlátható és együttműködő munkakörnyezetet tudunk teremteni. Az ebben a projektben alkalmazott együttműködési forma előmozdítja a kölcsönös megértést és a közös felelősséget a projekt sikeréért” – folytatja.
Az autóktól az építkezésig: Lean alapelvek gyorsítják az építési folyamatot
Annak biztosítására, hogy az építési projektet az előírt határidőn belül befejezzék, Maximilian Lammel és csapata a lean menedzsment elveit alkalmazza. A módszer az autóiparból származik: az autógyártók pontosan tudják, hogy melyik jármű milyen felszereltséggel mikor gördül le a gyártósorról. Ha a precízen időzített gyártási folyamatban bármilyen hiba lép fel, azonnal reagálnak. Amilyen gyorsan csak lehet, azonosítják és kijavítják a hiba okát. A hagyományos építkezéseken ezzel szemben a hibák gyakran hosszú ideig észrevétlenek maradnak – néha olyan sokáig, hogy egy bizonyos ponton minden munka leáll. „Az általunk kifejlesztett lean építésmenedzsment módszer az autóipari megközelítést ülteti át építési projektekre. A tervezési és kivitelezési folyamatot a lehető leghatékonyabban és a legapróbb részletekig kidolgozzuk, hogy minden szakág a lehető legcélszerűbb módon működjön együtt.”
Az első lépés tehát a kommunikáció megindítása volt az érintettek között. A hangsúly az építkezés ütemezésének és a teljes folyamatnak az optimalizálásán volt, következetes megvalósítási tervre törekedve. A tervezés végére egyértelmű meghatározásra került, hogy mikor, melyik alkalmazottra, gépre és építőanyagra mikor és melyik helyen van szükség – anélkül, hogy anyaghiány, tervhiány miatt üresjáratok vagy késések keletkeznének, és anélkül, hogy a különböző szakágak egymás útjában lennének a munka során. Ennek eredményeként mindössze tíz nap alatt elkészült az új szerelőcsarnok héjszerkezetének a tervezési rácsa.
A digitális ikerpár tervezés biztosítja a maximális tervezési biztonságot
Ezeket a minimális időkeretek nemcsak a hatékony építési munka tette lehetővé. „Hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket az építkezésen, virtuális tervezést alkalmazunk” – mondja Simon Rogalski, a Drees & Sommer szenior csoportvezetője, és elmagyarázza: „Először minden releváns adatot összegyűjtve digitális ikerpár formájában tervezzük meg az épületeket. Ennél a módszernél az építéstervezők nem csak az új csarnokok geometriáját írják le. A modell a felhasznált anyagokra, azok költségére és élettartamára, valamint a hangszigetelési és tűzvédelmi tulajdonságokra vonatkozó különböző adatokkal bővíthető.” Az ilyen részletességű tervezés ugyan kezdetben több munkát igényel, de a projekt során megtérül. A tervezésben és kivitelezésben részt vevő valamennyi fél ugyanazt a modellt használja. Tehát minden információ azonnal elérhető. Ha például a tervek már nem egyeznek, a konfliktus azonnal látható a digitális ikerpárban. A hibák nem maradnak észrevétlenül az építési folyamatig, amikor már drága késésekhez vezetnének. A virtuális tervezés tehát maximális tervezési biztonságot és az összes érdekelt fél szoros együttműködését biztosítja.
Az új csarnokoknak két éven belül teljesen el kell készülniük. Az autógyártás ezután teljes gőzzel beindul a müncheni fő telephelyen. Egy évvel később a müncheni üzem lesz a BMW Group első olyan gyártóhelye a világon, amely kizárólag teljesen elektromos járműveket gyárt.
Fénykép: © BMW AG
Kapcsolódó cikkek
- Összefogtak a jövőért az ipar, a tudomány és a művészetek képviselői
- 71 futballpálya méretű napelempark kerül kialakításra a BMW debreceni gyáránál
- A Robert Bosch-sztori: egy autóipari legenda nyomában
- Hackerbiztos tanúsítványt kapott az LG Volkswagen számára kifejlesztett adó-vevő modulja
- Drees & Sommer Trend Radar az ingatlan és építőipar részére
- Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?
- A legdinamikusabban fejlődő autógyártók között a Chery Group
- A Continental élesben teszteli szuperszámítógépét
- Július 7-től nagy változás jön az újautópiacon
- Bosch Tech Day 2024 – Szoftverekkel is elérhetők lesznek a Bosch „életre tervezett” technológiái
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Sikertörténet: a Széchenyi-egyetem exitált drónfejlesztő startup cégéből
A győri Széchenyi István Egyetem jelentős hozzáadott értékkel vállalt szerepet a három éve egy szakmai partnerrel és egy tőkebefektetővel létrehozott ABZ Innovation Kft. eredményeiben, amelynek visszaigazolását a piaci siker jelenti. Az intézmény november végén értékesítette a drónfejlesztéssel és -gyártással foglalkozó startup cégben meglévő tulajdoni hányada jelentős részét.
Gyorsítósávban az AutoWallis
Sikeresen lezárta eddigi történetének legnagyobb felvásárlását az AutoWallis Csoport, ezzel tovább erősítve cseh autókiskereskedelmi pozícióját és meghatározó régiós szerepét. A magyar tőzsde autós vállalata egy lépésben szerezte meg a cseh piacon működő, tavaly közel 50 milliárd forintnak megfelelő árbevételt elérő MILAN KRÁL GROUP 100 százalékát, melynek köszönhetően újabb márkákat (Mercedes-Benz, Ford) és új tevékenységet (Mercedes-Benz Truck nagyhaszongépjárművek értékesítése, szervizelése) is bevont portfóliójába.