Azt raksz ki, amit csak akarsz...

Szolgáltatások mint építőkockák

Széll András, 2001. április 24. 11:50
Február 13-án San Franciscóba hívta a sajtó képviselőit a Hewlett-Packard, hogy egynapos kurzus keretében szoftvermegoldásainak olyan új generációit mutassa be, amelyek révén a webes szolgáltatások gyorsabbá s nem utolsósorban jövedelmezőbbé tehetők. A bejelentések sorában a legnagyobb érdeklődést - nem véletlenül - az e-speak megoldás váltotta ki, amely a szolgáltatások építőkockákként történő használatát ígéri, sőt még ennél is többet.
A HP Netaction és a HP OpenView szoftvercsalád legfrissebb változatai 25 új szoftvermegoldást tartalmaznak, amelyek együttesen - mondják a HP szakemberei - olyan ökoszisztémát hoznak létre, ahol az üzlet minden formája megél és virágzik. Minderre máris olyan vásárlók jelentkeztek, mint a Samsung és a Delphi Automitive Systems, s úgy tűnik, hogy a vállalat stratégiai elmozdulása a “do it yourself” modelltől a “do it for me” felé sikeres lesz. A stratégia lényege, hogy nem csak a megoldásokat, hanem a hozzájuk tartozó szolgáltatásokat is szállítja a HP. Ahogy a cég vezetői állítják, ezek a megoldások hidat képezhetnek a Sun Java alapú alkalmazásai és a Microsoft .Net világa között. Hogy a számokról is szót ejtsünk, a szoftverportfólió jelenleg évi 2 milliárd dolláros bevételt képez a HP számláján (a cég részvényei e bejelentés hatására 60 centet mozdultak felfelé a New York-i tőzsdén).

A közönségnek először bemutatott HP Netaction szoftvercsalád lehetővé teszi a felhasználók számára elektronikus szolgáltatások gyors kifejlesztését, integrálását és alkalmazását. Ezzel egyidejűleg az internetes és az elektronikus szolgáltatások felügyeletében jól ismert HP OpenView is kibővül. Bill Russell, a HP alelnöke ezzel kapcsolatban így fogalmazott: “A HP csaknem két évvel ezelőtt megjósolta, hogy az intelligens elektronikus szolgáltatások jelentik majd az üzleti fejlődés következő nagy lépcsőjét. Ahogy ez a tény realizálódik a világ gazdasági életében, mindenkinek szüksége lesz egy erős, rugalmas szoftvercégre, amely megoldásaival lehetővé teszi a változást, a növekedést és a versenyzést. Ma a HP megfelel ezen igényeknek, mivel nyitott forráskódú, minden operációs rendszert támogató megoldásokkal szolgál a vállalatok és internetszolgáltatók részére.”

Kommunikáló szolgáltatások

Visszatérve az igazi újdonságra, a HP Netaction egyik igen érdekes eleme az e-speak, “az elektronikus szolgáltatások kommunikációs nyelve”, amelynek segítségével a különböző megoldások képessé válnak az interakcióra. Az e-speak jelenéről és jövőjéről Rajiv Gupta, a HP E-Speak Operations Internet Business Unit vezérigazgatója lapunknak a következőket mondta: “Szerintem az e-speak ugyanolyan nagyságú áttörést jelent, mint annak idején az ipari forradalom. Az ipari forradalom lényege az volt, hogy a gépekre hagytuk a munka apró részleteit, és mi a fő egységekre tudtunk koncentrálni. Az e-speak lényege, hogy a szolgáltatások kialakítását automatikussá teszi, így mi a szolgáltatások láncának logikájára tudunk összpontosítani. Lehetővé teszi, hogy egy ötletből két óra alatt szolgáltatást valósítsunk meg. A következő lépésben az így kialakított rendszerek előre meg tudják majd jósolni, hogy a jövőben milyen szolgáltatásokra lesz szükségünk. Az e-speaket mint kereskedelmi rendszert használjuk például a HP egyes vevőivel kialakított, internet alapú B2B-megoldásokban. A megoldáson világszerte körülbelül 20 ezer fejlesztő dolgozik nap mint nap, de ennél még fontosabbnak tartom, hogy már 17 egyetemen képezi a tananyag részét.”

Az internet forgatókönyve

Gupta az e-speak bemutatása kapcsán az internet fejlődésére vonatkozóan is érdekes előrejelzést adott: “Szerintünk az internet már második szakaszában van. Az első fejezetben az egyéni felhasználó és a böngésző képezte a rendszer alapját. A böngésző kommunikált a szerverekkel, és a forgalom egyéni fájlok cseréjéből állt. A második fejezetben kialakítunk olyan tereket, e-szolgáltatásvárosokat, ahol nagyon sok site kommunikál egymással. Ha kitalál valaki egy szolgáltatást, akkor biztosnak kell lennie abban, hogy annak elvét nem utánozhatják le mások. Az e-szolgáltatásvárosokban automatikusan csak egyedi, új megoldásokat lehet regisztrálni. Az internet harmadik fejezete az lesz, ha létre tudunk hozni olyan rendszereket, amelyek más rendszerek kommunikációját figyelve irányt mutatnak azoknak, segítik őket - természetesen addig még sok dolgunk van. Figyelembe kell venni, hogy a nyílt kódok elterjedése hogyan befolyásolja az internetet. Ha a fejlesztőket el akarjuk érni, akkor tisztán nyílt kódokat kell használnunk. A lényeg a gyorsaság. Egy szolgáltatás elvének kidolgozása nem tart annyi ideig, mint maga a programozás. Az e-speak lehetővé teszi, hogy már meglévő alapegységeket importáljak a szolgáltatásomba, mert nem a kódok állnak védelem alatt, hanem a szolgáltatások elvei. Hagy mondjak egy példát: ha valaki egy idegen városba látogat, sokszor nem ismeri a megfelelő útirányokat. Nem tudja, hogy merre vannak a hotelek, a múzeumok stb. Legyen az én ötletem, hogy létrehozok egy szolgáltatást, amely közvetíti az útirányokat voice mailben a mobiltelefonon. Nekem is szükségem lenne egy ilyen szolgáltatásra, és mások számára is értéket képviselne.”

Hasznos összeköttetések

“Ha a hagyományos módon gondolkodunk - mondja Gupta -, akkor az ötlettől a megvalósításig csak nagyon sok lépcsőben, sok türelemmel jutunk el. Az e-speak viszont lehetővé teszi, hogy elérjem valaki más GPS-szolgáltatását, megint más voice to textjét és egy harmadik vállalat térképszolgáltatását. Ezt a hármat csak össze kell kötnöm parancsokkal, így rövid időt vesz igénybe egy új szolgáltatás beindítása. Közben mindenki megkapja a maga százalékát az új tevékenységből, amelyet elérhetővé teszek a teljes e-város számára. Az internet harmadik fejezetében már automatikus segítséget kapok, hogy milyen szolgáltatásokat és honnan érdemes igénybe vennem.”

Szolgáltatók egy online világban

A HP által kínált megoldások listáján szép számmal találhatók olyanok, amelyek ahhoz segíthetik hozzá a távközlési és internetszolgáltatókat, hogy versenyképességüket megőrizzék. A konferencia alkalmával Greg Michels, a HP Service Providers Software Solutions Organization vezérigazgatója és Frank Lawrence, a HP Telecom Infrastructure Division Project Center vezetője ezeken kívül pár tanáccsal is ellátta a szolgáltatókat.

Business Online: - Magyarországon hamarosan sor kerül a távközlési piac liberalizációjára. Milyen feladataik vannak ilyen esetben a szolgáltatóknak?

Frank Lawrence: - Általában nem kell új infrastruktúrát kialakítani, mert már elegendő sávszélesség áll rendelkezésre. Az új szolgáltatók először a nagyobb városok kiemelt ügyfeleit próbálják meg elcsábítani, vagyis azokat, akik pluszösszegeket hajlandóak kifizetni az értéknövelt extraszolgáltatásokért. Ez nagy fenyegetést jelent az addig monopolhelyzetben lévő számára, hiszen a legtöbbet fizető ügyfelek hozzák a nyereség legnagyobb részét. Ezeknek az ügyfeleknek a megtartása nem az ár, hanem a kínálati verseny megnyerésén keresztül lehetséges, azaz a szolgáltatásoknak kell a legjobbaknak lenniük. A megoldandó probléma tehát mindig az, hogy milyen újdonságokat kínáljunk a kiemelt ügyfelek számára ahhoz, hogy a hűségüket megőrizzük.

Greg Michels: - Ezenkívül mindig fontos, hogy ki birtokolja a kábelek utolsó métereit az ügyfél felé, és kinek van kapcsolata a fogyasztóval. Ez meghatározza a piac nagy részét, mert a kettő nem választható el egymástól. A folyamat lényege, hogy azok a vállalatok, amelyek már kapcsolatban állnak a fogyasztóval, és azok, amelyeknek birtokában van a hálózat, együttesen értéknövelt szolgáltatásokat tudnak ajánlani. Például egy bank kínálhat internet-hozzáférést, hogy az online folyószámla-kezelést népszerűsítse. Azután elkezdi másra is használni a kapcsolatát, más szolgáltatásokat kínál ügyfeleinek, például utazási kedvezményeket. Svédországban egy áramszolgáltató, amelynek hagyományosan elektromosságot kellene biztosítania a lakosság részére, ma banki, tőzsdei, utazási szolgáltatásokat kínál, mert rendelkezett a megfelelő üzleti kapcsolatokkal, és azokat ki tudta használni. Mi pedig biztosítjuk azt a megfelelő informatikai és technikai keretet, amely lehetővé teszi az ilyen és ehhez hasonló vállalatok számára, hogy nagyon gyorsan újdonságokat tudjanak felkínálni, mert csak ez teszi őket versenyképessé.

B. O.: - Az új mobillicencekkel, például az UMTS-szolgáltatásokkal kapcsolatban milyen feladatai vannak a HP-nek?

G. M.: - A mobilitás lesz az internetszolgáltatás jövőjének kulcsa. Nem csak az egyéni ügyfelek, de a vállalatok is egyre mobilabbá válnak. Nekünk Svédországban a teljes irodai infrastruktúránk egy mobiltelefon volt, senki nem használt desktopot. Svédországban akárhol is legyél, bárhová elszörfözhetsz egy telefonnal - így senki nem tudta megmondani, hogy éppen a golfpályán vagyok. Komolyra fordítva a szót, a mobilitás már a vállalati szférában is fontossá vált. Az UMTS pedig még több szolgáltatást tesz lehetővé. A HP két kutatóbázist állított fel, egyet Helsinkiben, egyet pedig Szingapúrban. Mindkettő a mobileszközökben rejlő új lehetőségek kiaknázásán dolgozik, így például a videostreaming-szolgáltatások és a zeneletöltések megteremtésén.

B. O.: - Magyarországon a HP-ről az átlagembernek még mindig a nyomtatók jutnak eszébe. Az Önök által felvázolt jövőképben vajon másképp találkozunk majd a HP nevével?

F. L.: - Ez érdekes, mert a különböző embereknek különböző élményük van a HP-ről. Egy másik országban például a számológépeket hozták fel példának. A jövőben az lesz a lényeg, hogy az információt minél személyesebb formában jutassuk el az emberekhez. Ebben szerepet kap az összes eszköz, mivel azoknak együttesen kell egy információs világot létrehozniuk. Már ma sem kell a palmtopot vagy a mobiltelefont csatlakoztatni a nyomtatóhoz, kommunikálnak egymással az infraporton keresztül.

G. M.: - Erről szól az e-speak. Létrehozunk intelligens eszközöket, amelyek kommunikálnak egymással. A palmtopom az interneten vagy az intraneten keresztül megkeresheti azt a nyomtatót, amely a megfelelő profillal rendelkezik a nyomtatandó anyag számára. Minden eszköznek lesz majd egyedi IP-száma, hogy rátalálhassanak egymásra. Ezen a ponton persze minden egy kicsit furcsává válhat, lehet, hogy lottózni sem a születési évszámommal, hanem a kedvenc IP-számommal fogok. De ennél fontosabb, hogy az IP-címek univerzális eszközzé válnak majd az azonosításban.

Kulcsszavak: onlineszolg intszoft HP

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50