BellResearch: húsz százalékkal nő a távközlési szektor
Az előrejelzés alapján a hagyományos vezetékes telefónia infláció alatt, mintegy 5 százalékkal bővül.
Az internetszolgáltatás piaca az előrejelzés szerint hozzávetőlegesen 35 százalékkal, míg a kábeltévés szolgáltatás 25 százalékkal bővül.
A BellResearch közölte: a távközlési piac mérete az elmúlt tíz évben mintegy harminckétszeresére növekedett. Az 1990-es évek elején a növekedés üteme jellemzően 4060 százalék között alakult, míg az évtized második felében folyamatosan 20 százalék felett maradt.
Az utóbbi néhány évben a vezetékes telefónia piacának fokozatos telítődése miatt lassult a növekedés üteme. Igaz, ezt bizonyos mértékig ellensúlyozta a mobiltelefónia és az üzleti kommunikáció, illetve az internet térhódítása.
A kutatóintézet szerint a hagyományos közcélú távbeszélő szolgáltatások piaca 2000-ben mintegy 344 milliárd forint volt, ami az idén 5 százalékkal, körülbelül 360-365 milliárd forintra nő.
A mérsékelt növekedés fő motorja az ISDN vonalak bekötési díjai és a jelentősen megemelt havi előfizetési díjakból származó bevételek lesznek.
Az előrejelzés alapján a beszédcélú forgalom növekedni fog, ám a volumennövekedés nem ellentételezi a tarifacsökkenésből származó bevételkiesést.
A mobilpiac nagyságát 2000-ben a BellResearch 266 milliárd forintra becsülte, ami 32 százalékkal nagyobb az 1999. évi 202 milliárd forintnál.
A kutatóintézet közölte: az idén mobilpiac 34 százalékos forgalombővülés mellett 355 milliárd forintra nő, ami nagyságrendileg megegyezik a hagyományos vezetékes távközlési szolgáltatásokból származó bevételekkel. A piaci szereplők közötti küzdelemben meglepetések helyett az eddigi tendenciák folytatódására számít a BellResearch: a Westel dominanciája megmarad, a Pannon GSM tartja pozícióját, miközben az ügyfélbázison számított értékhez viszonyítva a Vodafone visszaszorulása várható. Ennek hátterében az egy előfizetőre eső eltérő nagyságú bevételek állnak.
A kutatóintézet szerint az üzleti kommunikáció 2000-ben 52-55 milliárd forintot tett ki, ám a prognózis alapján az adatkommunikációs piac ebben az évben 40-45 százalékkal növekedve, év végére eléri a 75-77 milliárd forintot. A növekedés üteme 2002-ben sem csökken: a BellResearch becslése szerint 2002-ben a piac mérete elérheti a 110 milliárd forintot.
Tavaly a teljes adatkommunikációs piac mintegy fele Matávé volt, ám részesedése az alternatív szolgáltatók erősödése miatt a becslések szerint az idén csökkenni fog.
A BellResearch az idén az internet-előfizetések 25 százalékos bővülésére számít, s év végére az elfőzetők száma eléri a 290 ezret.
Az internet-előfizetők száma 2000. év végén mintegy 235 ezer volt, 35 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
Az internetszolgáltatók árbevétele az elmúlt években az ügyfélszámnál dinamikusabb bővülést mutatott: 2000-ben mintegy másfélszeresére nőtt az 1999. évi 9-10 milliárd forintról, s elérte a 14-15 milliárd forintot.
A kutatóintézet az idén az internetpiac növekedési ütemének lassulására számít, ám a forgalomnövekmény így is elérheti a 35 százalékot.
A kábeltévés piacon a BellResearch az inflációnál nagyobb áremelések és a szélessávú internet-hozzáférés bevezetése miatt 25 százalékos növekedésre számít, s így a szolgáltatók idei árbevétele elérheti a 20 milliárd forintot.
A Magyarországon működő 440 kábeltelevíziós társaság közül négy, a UPC, a MatávkábelTV, a FiberNet és az EMKTV birtokolja az előfizetők háromnegyedét, míg a több száz kisebb társaság többsége csak néhány ezer vagy száz ügyfelet tudhat magáénak.
A BellResearch kimutatta, hogy a kábeltévés piacon tavaly az UPC volt a legnagyobb, hiszen az előfizetők 40 százalékát és az összes alágazati árbevétel 53 százalékát mondhatta magáénak.
Kapcsolódó cikkek
- Mobil vagy egymillió font?
- A VoIP-szolgáltatások jelentik a legfőbb veszélyt
- Távközlési jövőkép: Lassuló internet, multiplay és kapcsolódási szakadék…
- Mobiltrend: Középpontban a mobiltévé, a lefedettség és az egyszerű alkalmazások
- NHH - nagyobb verseny, csökkenő árak, nemzetközi elismerések
- A kommunikációs technológia hatása a munkamorálra
- Magyarország infokommunikációs rendszere az élmezőnyben
- A Skype és társai már minden tizedik céghez betették a lábukat
- A telefonálás a céges IT kiadások legnagyobb része
- Nagyszabású elbocsátások brit távközlési szolgáltatóknál