A tranzakciók titkai okok és sikerek
A KPMG megközelítése szerint ugyanakkor mindenképpen a társaságok javára válik, ha tranzakcióikat mindenkor a részvényérték növelése eszközének tekintik. Ebben azok a cégek voltak sikeresek, amelyek átfogóan kezelték a teljes folyamatot, a tranzakció felügyeletére igazgatósági tagot jelöltek ki, és már az első lépéseknél alkalmazták a javasolt megoldásokat. Figyelembe véve, hogy világszerte a tranzakciók mennyire eltérő gazdasági környezetben mennek végbe, illetve mennyire más és más az érintett társaságok kultúrája, szinte lehetetlen egyetlen követendő tranzakciós stratégiát meghatározni. A tanácsadócég ezért a legfőbb tapasztalatok alapján összeállított egy modellt, amely segítheti a vállalatokat, hogy tranzakcióikkal egyúttal maximalizálják a részvények értékét.
A KPMG hét kulcsterületet fogalmazott meg:
korai lépések az egész folyamatot, illetve a kulcsterületeket már a tranzakció korai szakaszában irányítani kell;
vezetői felelősség a tranzakciót egy csúcsvezetőnek kell felügyelnie;
értékelés ajánlattétel előtt alaposan elemezni kell a célvállalatot és magát az ügyletet, különös tekintettel annak meghatározására, hogy melyek az értékteremtés főbb elemei; illetve rögzíteni kell azt az ársávot, amellyel a vevő még nyereséget tud elérni részvényesei számára;
a tranzakció megtervezése precíz, dokumentált tervet kell készíteni az ügyletről, megjelölve a feladatokat, a felelősségeket, s ennek el kell készülnie még a célvállalat értékelése előtt;
a folyamat irányítása a tranzakció irányítására már az ügylet kezdeti szakaszában ki kell jelölni egy elkötelezett menedzsert;
a menedzser felhatalmazása az ügyletet irányító menedzsert széles körű jogokkal kell felruházni, hogy megfelelő felhatalmazással tárgyalhasson, illetve járhasson el olyan kulcskérdésekben, mint a kockázatkezelés vagy a tranzakció értékelése;
a befejezett tranzakció független értékelése a független tanácsadóknak értékelniük kell a befejezett tranzakciót, illetve az ügylet utáni teendőket.
"A hazai M&A-piac ma már nem különbözik a nyugatitól, azaz minden megtalálható, és a piaci törvények a meghatározók" hangsúlyozza Simonyi Tamás, a magyarországi KPMG Corporate Finance részlegének vezetője. "A piac klasszikus szabályai irányítják a felvásárlásokat is. A részvevőket tekintve elmondható, hogy mindenki mindenkivel üzletel: noha még jellemző a multik túlsúlya ez megfelel a magánszektorban 60-70 százalékos részesedésüknek az előállítási értékből , előfordul az is, hogy egy multinacionális cég ad el magyar vállalatnak. Kívánatos lenne néhány iparág konszolidációja. Jó példa a nehéz helyzetben levő élelmiszeripar, ahol a bonyolult tulajdonviszonyok és a nagyobb földrajzi kötöttség miatt jóval nehezebb az átalakulás. De itt is jellemző, hogy a magyar élelmiszeripari cégek keményen küzdenek a talpon maradásért, sorsuk valóban piaci mozgásterüktől függ" teszi hozzá a KPMG partnere.
Kapcsolódó cikkek
- A szervezetek nem tudják szavatolni a személyes adatok biztonságát
- Sun: Környezettudatos-e a hazai informatika?
- A vállalati csaló profilja
- Oktatási fejlesztések és a magánfelhasználói kereslet tartják fenn a PC piac növekedését
- Tudásmenedzsment (TM) a hazai vállalatoknál
- Technológiai cégek: magas iparág iránti bizalom, lassuló növekedés
- A világ előrehaladása az információs társadalom terén 2005-ben
- Központi technológiai kutatóintézet felállítását szorgalmazza az EU
- A nagy riválisok növekvő ereje a középvállalatok növekedését lelassíthatja
- Civil szervezetek az információs társadalomban