Felhőbe helyezett alkalmazás és teljes digitalizáció a kereskedelmi informatikában
Alapvetően új technológiákról, alkalmazásokat felhőbe helyező keretrendszerekről, projektalapú megközelítésekről tartottak egyeztetést a kereskedelmi szakma vezetői június 11-12-én Kecskeméten. Az ágazat képviselőinek egyöntetű elvárása volt, hogy a kereskedelmi informatika legújabb vívmányaival azonnal profitot tudjanak termelni.
Megdöbbentő ütemben folytatódik a kiskereskedelem folyamatainak digitalizálása. Több száz szállító és több ezer kereskedelmi egység már elektronikusan áramoltatja dokumentumait, az új technológiák napról napra hódítanak el területeket a hagyományos, papír alapú megoldásoktól. A kiskereskedelem szereplői felismerték, hogy a jelen gazdasági helyzet nem egy elhúzódó válság, hanem egy új üzleti állapot, amelynek hangsúlyai máshol vannak az elmúlt évtizedek gyakorlatához képest − hangoztatta a kiskereskedelmi szakma kecskeméti konferenciáján a 25 éves fennállását ünneplő házigazda ProgAdat Kft. tulajdonosa. Bessenyei István aláhúzta, az új helyzetnek a legfőbb jellemzője, hogy a fogyasztók és az áruházak is lázasan keresik a költséghatékonyabb megoldásokat. Ebben segíthetnek – éppen ezért terjednek látványosan – az intelligens eszközök és eljárások.
A kereskedelmi informatika legújabb vívmányainak közös jellemzője, hogy megtérülési idejük már nem 5-10 év, hanem azonnal profitot képesek termelni. Ez jó azoknak, akik hajlandóak és képesek bevezetni ezeket, de hamar végzetes veszteséget okoz azoknál, akik késlekednek. A rövid megtérülések egyik kulcsa, hogy mind kevésbé kell megvásárolni és birtokolni az egyes megoldásokat. Ebben a szektorban is terjed a felhő, amelyben az egyik legújabb fejlesztés a Laurel cégcsoporthoz tartozó ProgAdat XBO keretrendszere, amely a korábbi alkalmazásokat tudja „felhősíteni”.
Az XBO haszna, hogy a felhasználónál csak egy beviteli felület van, a szoftver egy központi szerveren fut, amely egységesen és folyamatosan frissíthető, állítható be az adott elvárások szerint. A beviteli felület lehet mobil, pc, érintőképernyő, stb., a megjelenítés ugyanis vektoralapúan átméretezhető, amely lehetővé teszi az eltérő felületű és felbontású képernyők kezelését. Az XBO az SaaS szolgáltatáskonstrukciót is támogatja, tehát bérelhetőek a szoftverek, vagy használatalapúvá tehető a fizetés. Így ha például a leltármodul csak év végén kell pár napra, akkor elegendő csak arra az időszakra licencelni azt – említett példát Marján Balázs, fejlesztési igazgató.
Áttekintették a szakértők a világon élenjáró kereskedelmi adatelemző megoldás, a Microstrategy eszközére épülő XBI vezetői információs rendszert. A szoftver a kereskedelmi rendszerek adataira építkezik, így a forgási sebesség, napi értékesített mennyiség, polckészlet vagy bármilyen adat másodperceken belül lekérhető vele. A sebesség az alapadatbázis méretétől gyakorlatilag független, a rendszer egy projektben 1,5 milliárdos adatbázisból is másodperces válaszokat adott. Mindez a weben, vagy mobileszközön (Android, iOS, stb.) bármikor látható, abszolút grafikus megjelenítésben, műszerfalszerűen. Egyéni keresésekre, lefúrásokra is lehetőséget ad a szoftver, amely révén az eltérő nézetű adatok egymással könnyen összevethetők.
Az XBI a vezetőség számára a döntéstámogatás mellett egyben eszköz a standard beszámoltatásra, az új elképzelések, vezetői utasítások végrehajtatására, számszerű elvárások megfogalmazására. Az egyik hazai bolthálózatnál például ennek révén másfél hónap alatt egy nappal csökkent a forgási sebesség.
Az újdonságok sora hosszú. A Worklog feladatnyilvántartó és ellenőrző rendszer projektek, kollégák munkavégzése, feladatok vezetésére alkalmas, és természetesen minden más adattal is integrált. Digitalizált dokumentumkezelés és -tárolás, elektronikus kapcsolat a beszállító, a logisztikai központ és a bolt között, csökkenő átfutási idők, emberi hiba nélküli, automatizált folyamatok jellemzik az új korszakot. Ma a retail szektorban egyszerre kulminálódik mindaz a fejlődés, amit a vállalati és kereskedelmi informatika az elmúlt 5-8 évben produkált, és a változások egészen új, még pár éve is elképzelhetetlen távlatokat nyitnak a kereskedelem előtt − összegzett Bessenyei István.
Kapcsolódó cikkek
- Autodesk Design Suite 2013 termékcsalád és új felhő alapú Autodesk 360
- NFÜ támogatásból felhőszolgáltatás
- Asus válasz a felhő-korszakra
- LG Cloud: Az első valós idejű letöltést támogató multimédia-felhő
- Új osztott feldolgozási technológia a hatékony adatgyűjtéshez
- A felhő gyakorlatáról adminoknak és fejlesztőknek
- Telenor Webiroda: élen a felhőszolgáltatások között
- 4,3 millárd dollárért vásárolja fel az SAP az Ariba felhőóriást
- EuroCloud Day 2012: európai összefogás a cloud computing elterjesztéséért
- EuroCloud Day: a kormányzat is spórolhat a cloud computing megoldásokkal
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.