Reklámringben az online média és a tévé

Galvács László, 2013. szeptember 11. 15:37

Milyen tényezők befolyásolhatják a reklámpiac alakulását a következő években? Mikorra várható az online média előretörése Magyarországon? Miért kevésbé népszerűek a kábeles tévécsatornák a hirdetők körében? Az adatokat Vidus Gabriellával, az R-Time, valamint Lukács Csabával, az Atmedia ügyvezető igazgatójával elemezte a Média-Kábel-Műhold cikke.

 

MKM: A mérési módszerek különbözősége miatt nehezen hasonlíthatóak össze az elmúlt néhány év magyarországi adatai, és nemzetközi összevetésre sem igazán alkalmasak a számok, ám az így is jól látszik, hogy az online piac évről évre nagyobb szeletet hasít ki a reklámtortából. Valóban átveheti a közeljövőben a vezetést a televíziótól, mint ahogy azt sokan jósolják?

 

Vidus Gabriella: Tényleg nem lenne szerencsés, ha nemzetközi összevetéseket készítenénk, az online mérésben például jelentős a lemaradásunk. Mindannyian tudjuk, milyen gyorsan fejlődik a technológia, Magyarországon ennek ellenére másfél éve semmilyen fejlesztés nem történt ezen a téren. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az online piacra igaz a leginkább, hogy nemzetközi hálózatokon keresztül áramlik ebbe a szegmensbe a hirdetési bevétel, Magyarország ennek a láncolatnak a végén található. Nehezen mérhető tehát, hogy pontosan mennyit költöttek el nálunk. A televíziós piacra ma még biztosan nem jelent veszélyt az online média Magyarországon. Le kell szögeznünk, hogy nem elsősorban az internet-elérés befolyásolja azt, hogyan fejlődik ez a szegmens, vagyis mennyi hirdetéssel bombáznak bennünket a világhálón és a mobiltelefonokon keresztül. A hitelesség ma még a tévéhez kapcsolódik. Az online hirdetésekkel szemben még mindig nagy a bizalmatlanság. Tisztában vagyunk azzal, hogy egyes országokban teljesen más a helyzet, az Egyesült Királyságban például az online média megelőzte a nyomtatott sajtót, Magyarországon azonban ma még korántsem tartunk itt.

 

 

Vidus Gabriella

 

Lukács Csaba: A kutatások azt mutatják, hogy jelenleg két részre osztható a magyar társadalom: digitálisan érett és éretlen csoportra. Néhány korcsoport még biztosan nem érhető el ezen a módon. Tapasztalataink szerint egy hirdetési stratégiánál az elsődleges a televízió, ezzel lehet „megdolgozni” az elérni kívánt fogyasztókat, és csak ezután jöhet bármi más. Évek óta halljuk szakmai rendezvényeken, hogy trendforduló várható, ami a tévé halálát jelentheti, erre azonban nálunk a közeljövőben még nem kell számítani. Ez egy nagyon lassú folyamat, amely hosszú távon hathat a hazai reklámköltésekre.

 

Vidus Gabriella: Hogy a televízió még mindig mekkora erőt képvisel, azt jól mutatja, hogy a Facebook-nak is van tévés reklámja. Az viszont tény, hogy nagyobb összefogásra lenne szükség a televíziós iparágban, és mindenekelőtt jobb kommunikációra. Az internet ebből a szempontból a tévé előtt jár, de ezen nincs mit csodálkoznunk, mert ez a terület rá volt kényszerítve erre: viszonylag fiatal szereplő, amellyel szemben bizalmatlanok voltak a hirdetők. A televízió korábbi kényelmes helyzete azonban már megváltozott. A világban tapasztalható változások ellenére ugyanakkor itthon még nem helyettesítheti az online média a tévét, legfeljebb kiegészítheti azt. Persze a média világában az a csodálatos, hogy bármi megtörténhet. Furcsa módon előnyt jelenthet számunkra, hogy kicsi piac vagyunk és nagy a lemaradásunk más államokhoz képest. Figyelemmel kísérhetjük, mi történik a világ más részein, így talán nem követjük el azokat a hibákat, amelyek máshol a gyors fejlődés miatt kikerülhetetlenek.

 

Lukács Csaba: A klasszikus reklámra ma még ezen a piacon szükség van, aki nem költ arra, hogy jelen legyen a képernyőn, az később nehéz helyzetbe kerülhet, és többet kell majd fizetnie azért, hogy a korábbi szintet elérje.

 

 

Lukács Csaba

 

Vidus Gabriella: A tárgyalásoknál nem győzzük hangsúlyozni, hogy ne vonják ki pánikszerűen a pénzeket a marketingből, mert ez később sokkal nagyobb veszteséget okoz számukra. Egy márkát, amit hosszú idő alatt felépítettek, folyamatosan támogatni, erősíteni kell, különben gyorsan veszít az értékéből.

 

 

MKM: A magyarországi események mellett mennyiben befolyásolja a reklámpiac alakulását a nemzetközi, regionális gazdasági helyzet?

 

Vidus Gabriella: Természetesen nagyon erősen meghatározzák a nemzetközi folyamatok a magyar reklámköltéseket. Ha globálisan nézzük, nemcsak Magyarország, illetve a szűkebb régiónk, hanem egész Európa iránt megrendült a bizalom. A multinacionális cégek egy jó része úgy gondolja, az egész kontinensen nem érdemes befektetnie. Mi olyan kicsik vagyunk, hogy csak sodródunk az eseményekkel. Ehhez hozzá kell tennünk, hogy az európai reklámköltések húzzák le a világátlagot, egyébként növekedés tapasztalható, az érdeklődés jelenleg India, Brazília és Törökország iránt a legnagyobb.

 

Lukács Csaba: Ennek ellenére sem szerencsés rövidtávon Európát vagy a régiónkat leírni. Ezekben a folyamatokban mindig érzékelhető egy ciklikusság, tehát ez nem marad mindig így. Jó példa erre Argentína, amely olykor látványosan fejlődött, most azonban ismét államcsőddel küzd. Mi most a gödör aljára kerültünk, de Európa nem hasonlítható ilyen szempontból egy dél-amerikai vagy ázsiai országhoz. Jól kiépített intézményhálózattal, alapvetően nagyobb és erősebb fogyasztói réteggel rendelkezünk, tehát ha talpra állunk, ismét gyorsan az élre kerülhetünk. Ami Magyarország helyzetét tovább nehezíti a jelenlegi válságban, hogy a döntések a reklámbüdzséről sok esetben nem Budapesten, hanem valamelyik környező fővárosban, Varsóban vagy Prágában születnek meg. Úgy vélem, jövőre leérünk a gödör aljára, és onnantól kezdve lassú fejlődés kezdődhet.

 

Vidus Gabriella: Én nem vagyok ennyire optimista, már a stabilitásnak is örülnék.

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

’Az Év Honlapja’ verseny izgalmas lehetőséget kínál mindazok számára, akik az elmúlt időszakban új honlapokat, applikációkat, digitális- és technológiai megoldásokat hoztak létre!                       

Az idei pályázat 2024. november 15-ig várja a nevezéseket. Itt az idő, hogy a TE projekted is a digitális világ reflektorfényébe kerüljön!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

Közel kétezer versenyző regisztrált már a legnagyobb hazai informatikai versenyre, az idén nyolcadszorra megrendezett Országos IT Megmérettetésre. Az október 31-én kezdődő, ötfordulós versenyen nemcsak saját szakterületükön próbálhatják ki magukat és csapatukat a senior és junior IT-sok, hanem tanulásra is használhatják a versenyfeladatokhoz kapcsolódó magyarázatokat. Az állandó önképzés a szervezők tapasztalatai szerint napjainkban már a tudás szinten tartásához is elengedhetetlen, hiszen a mesterséges intelligencia már most minden negyedik IT-szakember munkáját elveheti. Az Országos IT Megmérettetésen MI-t használó alkalmazások is részt vesznek, így az indulók nemcsak a többi informatikus átlagához tudják viszonyítani saját tudásukat, hanem a géphez is.

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

A Vatera.hu új aloldalán, a Vatera Galérián szakértő régiségkereskedők, művészeti galériák kínálják kiváló állapotban fennmaradt, vagy szakszerűen restaurált műtárgyak és lakberendezési tárgyak ezreit. A francia barokk szekrényektől kezdve az ezüst étkészleten át a kortárs alkotásokig terjedő, folyamatosan változó online katalógus minden darabjának eredetiségére garanciát vállalnak a szakértő eladók. 

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

Bár drámainak tűnik a digitális visszaélésekben ellopott pénzek összege, ám az elektronikus pénzforgalom is drasztikusan bővül. 1 millió forintnyi utalásból 30 forintot szereznek meg a csalók, míg 1 millió forintnyi kártyás fizetésből 383 forintot – ami fájó, hogy a fenti összegnek egyre nagyobb része a kártya- és számlabirtokos kára lesz – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

Október 11-én pénteken tartják a 7. Service Design Day-t Budapesten, mely az elmúlt években az egyik legfontosabb üzleti konferenciává nőtte ki magát. Az eseményen a szűken vett designer szakma mellett a marketing, HR, piackutatás, vállalati transzformáció, ügyfélélmény, ekereskedelem és az adattudomány képviselői is kaphatnak inspirációt a 10 teremben zajló több, mint 200 előadás alatt.

2024. október 7. 09:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01