MNB: tovább bővült az elektronikus fizetési módok használata tavaly
Tavaly a második félévben tovább emelkedett az elektronikus fizetési módok használata, a készpénzfelvételek száma pedig csökkent - állapítja meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
Tavaly 1,4 százalékkal 10,6 millióra csökkent a pénzforgalmi szolgáltatók által vezetett fizetési számlák száma. A természetes személyek számláinak száma közel 150 ezer darabbal csökkent 2012 végéhez képest, a gazdálkodó és egyéb szervezetek számláinak száma nem változott lényegesen. A devizaszámlák száma nagyobb mértékben, 3,7 százalékkal csökkent. Az interneten elérhető számlák aránya a korábbiaknál lassabb ütemben nőtt tovább, 2013 végén meghaladta a 74 százalékot.
A hazai kibocsátású fizetési kártyák száma nem változott lényegesen 2013 első félévéhez képest, azonban míg a betéti kártyák száma 1,4 százalékkal lett alacsonyabb, a hitelkártyák száma 7,1 százalékkal nőtt. Az érintés nélküli fizetési funkcióval rendelkező kártyák térhódítása folytatódott, számuk az év végén megközelítette az 1,8 milliót, az összes kártya közel egyötöde rendelkezik már ezzel a funkcióval.
A kártyaelfogadó hálózat tovább bővült, 2013 végén már 74 ezer elfogadóhelyen, több mint 90 ezer kártyaelfogadó terminál volt. A terminálok száma 4,6 százalékkal nőtt fél év alatt, 36 százalékuk alkalmas az érintés nélküli fizetési tranzakciók lebonyolítására is. A hazai pénzforgalmi szolgáltatókkal szerződött internetes elfogadóhelyek száma 12,4 százalékkal 4528 darabra emelkedett. A bankjegykiadó automaták száma 2013 második felében mindössze öt darabbal, 4830 darabra csökkent.
Tavaly az év második felében az előző év azonos időszakához képest 5,8 százalékkal több, 123 millió darab átutalást bonyolítottak le a pénzforgalmi szolgáltatók ügyfelei, 15,2 százalékkal magasabb összértékben, a tranzakciók átlagértéke közel 164 ezer forinttal nőtt egy év alatt. A deviza átutalások száma hasonló ütemben bővült, ám összértékük 15,4 százalékkal csökkent 2012 második félévéhez képest. A csoportos átutalások és a csoportos beszedések száma kismértékben változott: az előbbieké 1,4 százalékkal csökkent, utóbbiaké viszont 1,3 százalékkal nőtt.
A jegybank adatai szerint a 2013 második felében fizetési kártyákkal lebonyolított 166 millió darab vásárlás 16,2 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál, a tranzakciók összértéke 16,3 százalékkal 1264 milliárd forintra nőtt.
A távollévők között - elsősorban interneten keresztül - lebonyolított kártyás tranzakciók száma továbbra is az összforgalomnál nagyobb mértékben bővült: a 2013 második félévében megvalósított 10,8 millió vásárlás 35,3 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
A pénzforgalmi szolgáltatók pénztáraiban lebonyolított készpénzfelvételek száma 9,9 százalékkal 6,2 millió darabra csökkent tavaly a második félévben 2012 azonos időszakához képest. A készpénzbefizetések száma 14,9 millió volt, 3,6 százalékkal csökkent.
A kártyával lebonyolított készpénzfelvételek száma a korábbiaknál nagyobb mértékben, 8,1 százalékkal csökkent, az 58,5 millió darab tranzakció összértéke 3210 milliárd forint volt. A kártyás pénzfelvételek átlagértéke közel hatezer forinttal nőtt, így megközelítette az 55 ezer forintot.
Kapcsolódó cikkek
- Bővül az elektronikus fizetés a közigazgatási szolgáltatásokban
- Több mint másfélszeresére nőtt az online hitelek aránya
- Magyar vállalkozás teszi biztonságossá az online bankolást
- Online éli reneszánszát a személyi kölcsön
- CIB mobilToken: jelszógenerátorral a biztonságosabb e-szolgáltatásokért
- Hazánkban is egyre többen választják az online bankolást
- A mobilfizetésre térnének át a pénzintézetek
- Közép-Európai bankok felé nyit a PayPal
- Cisco: személyre szabott pénzügyi szolgáltatásokat várnak az ügyfelek
- Minden harmadik szlovák használ internetes banki szolgáltatásokat
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.