A Facebook kibabrált a nagy technológiai cégekkel
Negatív sávban a Facebook, a Netflix, a Priceline és a Yahoo részvényeinek értékelése
A piac az utóbbi napokban utolérte az előrejelzéseket: a Facebook legutóbbi felvásárlását követően negatívba fordult a jelentősen túlértékelt nagy technológiai részvények kilátásainak értékelése. Peter Garnry, a Saxo Bank vezető részvénypiaci stratégája szerint a korábbi semleges-pozitív kilátásokat ezek a részvények a stabil kereslet miatt emelkedő áraiknak köszönhették; a Facebook márciusi kétmilliárd dolláros Oculus-tranzakciója után azonban ez önmagában már nem lesz elég a befektetőknek. A jövőbeli potenciális versenytársak „kiiktatásáért” és a jövő közösségi médiájának áhított vezető pozíciójáért a Facebook nagy árat fizethet. Ha a cég belátható időn belül nem tud kézzelfogható terveket felmutatni arra, hogy a bevásárlások hogyan termelnek majd egyre növekvő bevételt, a részvény leértékelődését kockáztatja.
„A Facebook az elmúlt időszakban jelentős árat fizetett olyan technológiák megszerzéséért, amelyekkel kapcsolatban nincs konkrét üzleti terve. Nem csoda, ha ettől kissé csökken a befektetők lelkesedése” – hangsúlyozta Peter Garnry, a Saxo Bank vezető részvénypiaci stratégája. – „A bevételt nem termelő eszközöket részvénycsere-tranzakciókkal, ráadásul költségesen növelni nem feltétlenül rossz dolog, amennyiben Mark Zuckerberg ezzel szándékosan mérsékli a Facebook-papír túlértékeltségét. Ugyanakkor, ezzel a legjobb esetben is azt a benyomást kelti, hogy a cég túl nagyot markol és elvesztegeti erőforrásait.”
A Facebook azzal igyekszik piaci pozícióját bebiztosítani, hogy megpróbálja kitalálni, mi lesz a kommunikációs eszközök terén a következő „nagy dobás”. A WhatsApp csevegőprogram februári megvásárlásával a Facebook 19 milliárd dollárért fontos pontot szerzett a mobilpiacon és a fiatal felhasználók tömegeinek körében. Most a holnap valóságára – pontosabban virtuális valóságára – szeretne felkészülni az Oculus VR Inc. segítségével, amelyet márciusban 400 millió dollárnyi készpénzért és 23,1 millió darab részvényért, összesen 2 milliárd dollárért vásárolt fel. Bár az Oculus a virtuálisvalóság-technológiát és a szemüveget elsősorban a játékpiacra szánta, de Mark Zuckerberg szerint a jövőben egy sor további közösségi tevékenységben, sporteseményeken vagy az oktatásban is helyet kaphat.
„A Facebook az Oculus felvásárlásával mindenkit meglepett: ugyanúgy nyitott a hardvereszközök irányába, mint korábban a Google a szemüveggel és a robotikával. A lépés mindenképpen bátor, és mivel jövőbeli üzleti lehetőségek mai megalapozását célozza, akár jó lépés is lehet” – mondta Peter Garnry. – „A nagy kérdés az, hogy ebben a szektorban lehet-e, szabad-e öt vagy tíz évvel előre tekinteni. Befektetőként ma még csak annyit látunk, hogy a Facebook túl sokat fizetett a felvásárolt cégekért; azt nem, hogy ezek milyen módon termelnek majd bevételt.”
A Saxo Bank szakértője szerint a cél a lehetséges versenytársak kiiktatása, mielőtt azok a Facebook közösségi szerepét veszélyeztethetnék. A piaci pozícióra, illetve a felvásárolt cégek technológiáira és felhasználói közösségeire felépülhet egy látványos jövőkép, de addig még sokan értékelhetik át a hozzáállásukat a technológiai mamutcégek részvényeihez. Évekbe telhet ugyanis, amíg a Facebook az Oculus szolgáltatásai révén reklámhirdetésekből és virtuális termékek értékesítéséből bármilyen bevételhez jut, így viszont az egész vállalati stratégia megalapozatlan, a bevásárlás hatalmas költségei pedig megkérdőjelezhetőek. „A magam részéről megelőlegezem a bizalmat a Facebooknak, de az Oculus nagyon sokba került, a Facebook pedig szerintünk erősen túlértékelt, így nagy a leértékelés kockázata” – értékelte Peter Garnry. – „Egy ilyen helyzetből nem sok cég kerül ki győztesen, ezért óvatosságra szeretnénk inteni a befektetőket”.
Kapcsolódó cikkek
- YaTube – YouTube kihívón dolgozik a Yahoo?
- Új funkciók a Facebook Messenger iOS változatában
- A webáruház új trendjei
- Összefogott GE, az AT&T, a CISCO és az Intel a gépek és emberek együttműködéséért
- BYOD: A mobilbiztonság aktuális trendjei
- A vállalatok jobban tartanak saját alkalmazottaiktól, mint a hackerektől
- IDC: az új technológiák teljesen átalakítják a vállalati informatikát
- Az adatbiztonságot veszélyezteti a Facebook új profi arcfelismerő rendszere
- Nagyot erősödött a hazai it-piac
- LInKE: személyre szabott tartalom nem csak ismerősöktől
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.
Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte
Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.