Utat tör magának a digitális üzleti modell
2015-re vonatkozóan is elkészítette éves informatikai előrejelzését a Stratis vezetési tanácsadó cég. Többek közt a Gartner-, és más nemzetközi kutatásokat elemezve, valamint a hazai trendeket és tapasztalatokat megvizsgálva a cég szerint két kiemelkedő fontosságú folyamat formálhatja az informatika szerepét és megközelítését a szervezetek életében: az informatika kétpólusú üzemmódjának körvonalazódása és a hangsúlyosan digitális üzleti modellek térhódítása.
„Az informatikai trendfordulókra három-ötéves ciklusok jellemzőek. A 2012 körül felállított megközelítés azt prognosztizálta, hogy az akkori jelenségek közül kiemelkedve az eszközök mobilitása, a közösségi felhasználás, a felhő technológiák hétköznapivá válása és a nagymennyiségű adatokforradalom négyesének konvergenciája minőségileg új hatással lesz életünkre. Ez mára megvalósulni látszik: óriási mennyiségű adathalmazokat kezelünk, ezeket felhőben „láthatatlanul" tároljuk, hordozható eszközökön keresztül, tetszőleges üzleti-, és élethelyzetekben osztjuk meg egymással” – mutat rá az informatikai ciklusokra Nagy Zsolt, a Stratis partnere. A szakember arra is rávilágít, hogy egyrészt a technológiai lehetőségek, másrészt az üzleti igények egyre gyorsuló változásának eredőjeként 2015-re egy új tendencia is azonosítható. Ez a klasszikusan megbízhatóságra és háttértámogatásra törekvő IT és egy új, agilis működési mód egymás mellett élésének a szükségessége.
„Amíg a precízebben, de lassabban működő modellnek a megbízhatóság a célja, addig a gyorsreagálásúnak az informatikai agilitás. Az előbbit az alapos megtervezés, utóbbit az empirikus tapasztalatok, az üzleti folyamatközpontúság jellemzi” – mondja el a két modellel kapcsolatban Nagy Zsolt. Amit mindenkinek pontosan értenie kell a szakember szerint, hogy a két modell egymástól eltérő, ugyanakkor párhuzamos kezelést igényel, amelynek az egy szervezeten belüli együttélését ma még kihívás megvalósítani. „Ennek feloldásához, lényeges hogy azonosítsuk be saját esetünkben a kettős szempontrendszer sajátosságait, és akkor könnyebben megtaláljuk a hatékony működtetési módot is. A proaktív menedzsmentnek már az idén el kell kezdeni új módszereket és képességeket fejleszteni. Napi munkánk során számos esetben találkozunk ilyen kihívásokkal, így a működési stratégiákban igyekszünk támogatni e kétpólusú képesség kialakítását” – vázolja a Stratis partnere.
A tanácsadó cég – ügyfélkörénél fogva – leginkább a nagy telekommunikációs vállalatok, a többmilliós ügyfelet kezelő országos szolgáltatók, valamint a bank- és biztosítási szektor vállalkozásaira lát rá. Az élő tapasztalat az, hogy a gyors reagálás, az azonnali fejlesztési igények már most is kifejezett elvárásként jelentkeznek az üzleti érzékenységű vezetők részéről. „Eddig nagy, robosztus rendszereket kellett teljeskörű biztonság mellett felépíteni és működtetni, ma pedig a biztonság megőrzése mellett egyre nagyobb hangsúly kerül a gyors fejlesztésű termékportfolió-elemekre, az új ügyfélkezelési módszerekre, és a nagyobb ügyfélélmény kialakítására” – teszi hozzá Nagy Zsolt.
A másik megkerülhetetlen trend a digitális üzleti modellek (digital business) meghatározóvá válása. Ennek eredményeképpen korábban szinte elképzelhetetlen területeket is áthálóz a digitális technika, amivel teljesen új megközelítésekre lesz lehetőség. Olyanokra gondolhatunk, mint például a nagymennyiségű online adatokat szolgáltató szenzoros alkalmazások, az „Internet of Things", az öntanuló, nagyintelligenciájú számítástechnika iparszerű alkalmazása, vagy a gyártás és logisztikai pradigmát megrengető 3D nyomtatás lehetősége. Ezek együttes színrelépése egy alapvetően más karakterisztikájú „digitális üzleti" szempontrendszert ad ki. A nemzetközi trendek azt mutatják, hogy nagymértékben felértékelődnek azok a fejlesztések, amelyek a digitális lehetőségek adta üzleti szituációkat kezelik. Így például a beérettnek számító webes kereskedés, e-business, a digitális marketing mellett e területen is megjelenik a gyártás, a logisztika és a minőségileg fejlettebb ügyfélélményt adó informatikával létrejövő üzleti viselkedés. „A nemzetközi trendek azt mutatják, hogy a sikeres vállalatoknál egyre jellemzőbben az üzleti és informatikai stratégia szinergikus egységet alkotnak, előtérbe kerülnek a közös digitális üzleti modellek” – hívja fel a figyelmet Nagy Zsolt. A szakember szerint ez a tendencia nemzetközileg már kifejezetten jellemző, ugyanakkor a magyar szervezeteknél ebben a tekintetben, néhány kivételtől eltekintve, még inkább csak kezdemények láthatók. „Míg a napi működés agilitásának növelésének igénye érzékelhető valóság a hazai szervezetek életében is, addig a digitális üzleti modellek konkrét megvalósulása még a fejlődés kezdetibb stádiumában van” – mutat rá hazai tapasztalataikra a Stratis szakértője.
Nagy Zsolt hozzáteszi, a digitális üzleti modell elterjedését leginkább a vásárlói, megrendelői igények hajtják, emiatt a hazai elterjedés a felhasználói-, üzleti megrendelői szokások változásának sebességétől is függ. Vannak ugyanakkor olyan hazai szektorok, ahol már megindult a digitális üzleti helyzetek fókuszba állítása. „A teljesség igénye nélkül például a szenzoros érzékeléssel támogatott és nagymennyiségű adatértékelésen alapuló precíziós gazdálkodás az agráriumban, vagy a mobilitást és ügyfélélményt szinergikus versenyelőnnyé formáló digitális banki alkalmazások új generációja” – zárja elemzését a Stratis.
Kapcsolódó cikkek
- Computerworld ICT Day 2015 – terítéken napjaink trendjei, megoldásai (2. rész)
- Computerworld ICT Day 2015 – terítéken napjaink trendjei, megoldásai (1. rész)
- Posztmodern ERP - 2015 a digitális átállás éve lesz
- Evolution & Mobile Hungary 2015: okosodó városok, dübörgő reklámtőzsde, #hashtag őrület
- Piacok és hálózatok integrációjára számít a Magyar Telekom vezérigazgatója
- Zuhannak itthon a PC-eladások
- Nem kellenek a táblagépek
- 2019-re nagyobb kereslet mutatkozik majd a phabletek iránt
- Informatikai évnyitó profiknak – Computerworld konferencia
- Nő az ipari robotok iránti igény
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja
A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.
Teljes mértékben napenergiával működtethető a Lenovo üllői gyárának innovációs központja
Új, a nagy teljesítményű számítástechnikai (HPC) innovációkat ellátó napelemeket telepített a Lenovo üllői gyártóüzeme. A vállalat 2023 októberében átadott létesítményében működő globális innovációs központja ezáltal azt is biztosítja, hogy az ügyfelek 100%-ban napenergiával tesztelhessék a HPC-munkaterhelést.
Így működnek majd a távfelügyelt boltok
A közelmúltban jelentették be, hogy rövidesen Magyarországon is elindulnak az első úgynevezett „hibrid” boltok, melyek nappal a ma ismert formában, a megszokott nyitvatartási időn kívül pedig személyzet nélküli üzemmódban várják a vásárlókat. A lehetőség technikai feltételeiről, illetve a használatának módjáról a megoldást fejlesztő Laurel Kft. május 15-i retailkonferenciáján közöltek részleteket.