Az észt útra fordul az Uber?
A taxisok és az Uber közötti ellentét rendezésére a kormány nyáron tette közzé az új taxirendeletet, amelynek értelmében üzletszerűen személytaxi-szolgáltatást vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatást vállalkozást folytathat, utast pedig kizárólag a jogszabályban előírt feltéteknek megfelelően szállíthat.
Az infokommunikciós eszközön rendelhető Uber és a taxisok közötti viszony nem nevezhető zökkenőmentesnek. Év elején mintegy 300 sárga taxis tartott demonstrációt, hogy az Uberre is kiterjesszék azokat a feltételeket, amelyeket tőlük is megkövetelnek fuvarozáskor.
A taxitársaságok vezetői nem a konkurencia kizárását akarták elérni, hanem azonos jogi feltételeket, versenyt és ellenőrzést követeltek a jogalkotótól. A viszály rendezésére született meg az új taxirendelet, de az álláspontok közötti ellentétek továbbra sem rendeződtek megnyugtatóan.
Bírságolt a NAV
Korábbi sajtóhírek szerint a taxirendelet augusztus 7-i hatályba lépése óta több száz alkalommal végeztek ellenőrzést a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) dolgozói a főváros útjain fuvarozókkal szemben. Többször ellenőrizték az Uber-sofőröket is, akik általában nem tudták igazolni a jogszabályban meghatározott tevékenységi engedély meglétét, nem rendelkeztek személyszállítói vezetői igazolvánnyal, illetve kocsijuk nem felelt meg a kritériumoknak. A hiányosságok megállapítását követően a BKK bejelentést tett az illetékes hatóságoknál.
A Nemzeti Adó- és Vámhivtal a hirado.hu megkeresésére a nyár folyamán végzett ellenőrzésekről közölte: az adóellenőrök azt tapasztalták, a szállítást végzők egyike sem rendelkezett adószámmal, illetve a viteldíjról nem bocsátottak ki adóügyi bizonylatot. Azon magánszemélyeknél, ahol egyértelműen megállapítható volt, hogy mint jövedelemszerző tevékenységet, üzletszerűen végzik az ellenőrzési cselekmények lezárulását követően hatósági eljárás indult, és a jogsértés miatt mulasztási bírságot szabtak ki, mivel az érintettek bejelentés nélkül folytattak adóköteles tevékenységet. Az érintettek a mulasztásukat elismerték, és az ügyekben perek nem indultak, mivel a határozatok első fokon jogerőre emelkedtek – tette hozzá a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.
Az Uber tovább folytatja
Az utazásmegosztással foglalkozó Uber a rendelet hatálybalépését követően leszögezte, hogy folytatja működését Budapesten az új jogi környezetben is. Fekete Zoltán, az Uber magyarországi ügyvezető igazgatója a hatályba lépést követően azt kifogásolta, az Uber mintegy ezer autós felhasználója számára nem elegendő 30 nap ahhoz, hogy beszerezzék a szükséges engedélyeket, de azért az Ubert használó autósoknak igyekeznek megadni minden támogatást, ideértve a jogi segítségnyújtást is.
A társaság kommunikációjáért felelős ügynökségtől ennek kapcsán azt a tájékoztatást kapta a hirado.hu, hogy elkötelezettek egy olyan, modern szabályozás kialakítása mellett, amely biztosítja a budapestieknek a hozzáférést a biztonságos és kényelmes utazáshoz, ezzel együtt az állam számára is biztosítja az adóbevételeket.
Szoftvert fejlesztenének az adóhatósággal együttműködve
Az adózási kérdésekkel kapcsolatban Európa-szerte folytatnak tárgyalásokat az illetékes hatóságokkal. Legutóbb az észt adóhivatallal állapodtak meg egy közös rendszer kiépítésében, amit a reményeik szerint a rohamosan növekvő, megosztáson alapuló gazdaság (sharing economy) minden szereplője használhat majd. „Nagyon örülünk annak, hogy más EU-s tagországok esetében is látunk hajlandóságot egy hasonló rendszer kifejlesztésére. Magyarországon is folyik kommunikáció a döntéshozókkal és a hatósággal, de mivel ezek folyamatban lévő tárgyalások, a fejleményeket egyelőre nem kívánjuk kommentálni” – tette hozzá Bíró Bori PR-tanácsadó.
MTI / hirado.hu
Kapcsolódó cikkek
- Magyar nyelvű egészségprogram gerincbántalmakra mobilappal
- A Samsung bemutatta a Samsung Pay Tömegközlekedést
- Mobillal tesztelik a borokat
- Kortárs irodalom népszerűsítése új mobilalkalmazás tolmácsolásában
- Komplett hangstúdió Samsung-kütyükre
- A Flightradar 24 repülési adatai már elérhetők az easyJet mobilappján keresztül
- Jelentősen csökkenti alapárait a Google Play
- Már a bonyolult kérdéseket is érti a Google mobilalkalmazása
- Nem elég, ha szép és jó a múzeumi app
- Észreveszi a telefonod, ha hazudtál
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A világ tíz legnagyobb e-jármű-gyártója a Continental gumiabroncsaira támaszkodott 2023-ban
A Continental a tavalyi évben először szállított gumiabroncsokat a világ tíz legnagyobb volumenű, teljesen elektromos járműveket gyártó vállalatának. Az előző évben ez a szám tízből kilenc volt. Az ázsiai-csendes-óceáni térségben (APAC) a prémium gumiabroncsgyártó első ízben látja el az első öt legnagyobb volumenű elektromos járműgyártót elsőszerelésű autógumikkal. Európában, a Közel-Keleten és Afrikában (EMEA), valamint az amerikai kontinensen a vállalat emellett meg tudta tartani erős pozícióját: az öt legnagyobb volumenű gyártó továbbra is a Continental abroncsokban bízik.
Nagy hatótáv, nagy lehetőségek
A GreenGo, Budapest máig egyetlen teljesen elektromos autómegosztója olyan, nagy hatótávú autókkal bővítette flottáját, amik még egy lépéssel közelebb visznek ahhoz, hogy búcsút mondhassunk a saját autónak.
Stratégiai partnerséget kötött a Continental a DeepDrive-val
A Continental technológiai vállalat stratégiai partnerséget kötött a müncheni székhelyű DeepDrive-val az elektromos járművekhez szükséges alapvető technológiák továbbfejlesztése érdekében.
Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől
Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.
A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.
Használt autót webshopból?
A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. Mit hozhat a jövő, és hogyan vásárolnak a magyarok használt autót 2024-ben?