1-2 évük van a termék összehasonlító oldalaknak rendszerük átvilágítására
Május 25-én látott napvilágot az Európai Bizottság e-kereskedelemmel foglalkozó intézkedéscsomagja. A csomag egyik eleme egy ajánlás, amely a termékek és szolgáltatások összehasonlítását lehetővé tevő weboldalak (összehasonlító eszközök) jogszerű és etikus működésének pontosított feltételeit foglalja össze.
„Várható, hogy a csomagban közzétett rendeletek 1-2 éven belül életbe lépnek, és ezután sokkal szigorúbban szankcionálják majd a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat – évek óta tiltott – megsértését az összehasonlítással foglalkozó szolgáltatóknál is.” – emelte ki dr. Hargita Árpád, a KLART Legal partnere, versenyjogi szakértő.
Azok, akik a szektorban tevékenykednek, valószínűleg már ismerik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megakadályozását célzó, évek óta érvényben lévő szabályokat, de most az e-kereskedelemben is fel kell készülni a még szigorúbb számonkérésre. Ha ugyanis a szolgáltatók nem felelnek meg a szabályozásnak, akkor a jövőben akár le is kapcsolhatja őket a fogyasztóvédelmi hatóság. Többek között vizsgálni fogják, hogy a termékek és szolgáltatások összehasonlításával foglalkozó portálok tisztességesen, a fogyasztók megfelelő tájékoztatásával végzik-e tevékenységüket.
Az összehasonlító eszközök működésére vonatkozó ajánlás két részből áll. Az első rész a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló uniós irányelvnek való megfelelés szempontjait tekinti végig, és ezzel kapcsolatban ad gyakorlati tanácsokat. Elvárás például a hirdetések vagy a „támogatott linkek” világos megkülönböztetése a természetes találatoktól. Fontos tudni, hogy a természetes rangsorolásba való bármilyen beavatkozást hirdetésnek tekint az ajánlás, vagyis ha egy termék vagy szolgáltatás értékesítője fizet azért, hogy egy rangsorban előbbre kerüljön, ezt közölni kell a felhasználókkal. Meg kell különböztetni azokat a kommenteket is, melyekért fizettek, valamint nem szabad kimoderálni, elsüllyeszteni a negatív véleményeket. Sokaknak jelenthet meglepetést az is, hogy ezentúl világosan be kell mutatniuk üzleti modelljüket. Könnyen elérhető helyen kell leírniuk, hogy miből élnek (például a megjelenő hirdetésekből, az egyes termékekre érkező kattintások vagy a megrendelések után járó jutalékokból, kik a tulajdonosaik (például egyes termékek, szolgáltatások forgalmazói). Ügyelni kell arra, hogy az információt gyakran frissítsék, mindig napra készen tartsák. Nemcsak az árakat vagy a termék elérhetőségét kell megadniuk, de például az átlagos szállítási költséget is. Világosan tudatniuk kell a felhasználókkal, hogy honnan – a teljes piac mekkora részéről szerzik az adataikat. Meg kell adniuk például az oldal által szemlézett forgalmazók számát és földrajzi elterjedését.
Az ajánlás második része a felhasználóbarát kialakítás és a jobb áttekinthetőség feltételeit gyűjti össze. Az összehasonlítás során egyszerű és érthető nyelvet kell használni, el kell kerülni a komplex jogi vagy technológiai fogalmakat. Ugyanakkor elérhetővé kell tenni a részletes szakmai információt is. Lehetővé kell tenni a keresés személyre szabhatóságát, a többszintű szempontrendszer szerinti rangsorolást. Ezeknek a weboldalaknak is foglalkozniuk kell a panaszokkal, ezért közzé kell tenniük az elérhetőségeiket, fel kell hívniuk a figyelmet a fogyasztók jogaira, további lehetőségeire. „Ezeknek az elvárásoknak és az ajánlásban bemutatott többi követelménynek a betartása biztosítja az összehasonlító eszközök jogszerű működését. Érdemes részletesen megismerkedni az ajánlással, és ehhez igazítani a kereskedelmi gyakorlatot, mivel egy-két év múlva már nemcsak bírságokkal léphet fel a hatóság, hanem pl. le is kapcsolhatja az adott weblapot.” – figyelmeztetett dr. Hargita Árpád.
Kapcsolódó cikkek
- Fedélzeti wifit kaptak a KLM Dreamlinerei
- Lengyelországban is együttműködik az Ericsson és a UPC
- 6 ok, amiért érdemes négy keréken nyaralni mennünk
- Nem figyelnek eléggé honlapjukra a kisvállalkozások
- Megújult a Telekom honlapja
- Robbanás előtt a biztonságos internet
- Új startup indult, ezúttal a rendezvényszervezés megújítására
- Rendi: terjeszkedik és nevet vált a magyar online takarításközvetítő startup
- Korlátlan internet a mobilon, már nem csak meglévő UPC előfizetőknek
- Gravity R&D: sikeres az eMAG-al való együttműködésünk első éve
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Irodai és költséghatékony perifériákkal újít a Sandberg
A változatos számítástechnikai- és mobiltartozékairól ismert Sandberg bemutatta új, modern igényeknek megfelelő irodai egerét, valamint Saver sorozatú, jack csatlakozós headseteit. Ezekkel a termékekkel a Sandberg a modern irodák számára kínál költséghatékony megoldásokat a márkától megszokott minőséggel és 5 év garanciával.
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.
Nagy az igény a jogi, orvosi, pénzügyi vagy műszaki előképzettséggel rendelkező informatikusokra
A digitalizáció a pénzügyektől az oktatáson át az agráriumig, a kiskereskedelemig és az egészségügyig valamennyi iparágat átalakítja, ezért a munkáltatók előnyben részesítik azokat a junior informatikusokat, akik valamilyen, az IT-n kívüli szakmai előképzettséggel, illetve különböző iparágakban szerzett projekt-tapasztalatokkal – és esetleg menedzseri készségekkel és jó kommunikációs képességekkel – is rendelkeznek.