Megmentett emberéletek és tisztább levegő a hálózatba kapcsolt járműveknek köszönhetően

forrás: Prím Online, 2017. január 5. 08:19

A fentebb, címszavakban vázolt jövőkép nem a tudományos-fantasztikus irodalom szüleménye, a járművek között megteremtett M2M-kapcsolat révén mindez hamarosan valósággá válhat. 

A küszöbön álló, legtöbbünk életét átformáló változások miatt a Bosch és a Prognos tanácsadó cég Connected Car Effect 2025 című tanulmánya közelebbről megvizsgálta, hogy a hálózatba kapcsolt technológia milyen hatással lehet Németország, az USA és Kína nagyvárosaira. 

 

A kutatás eredményei rávilágítanak a technológiai – és egyben életmódbeli – paradigmaváltás legfontosabb tendenciáira is.

 

 

Adatforrássá válnak az ismert segéd- és biztonsági rendszerek

A hálózatba kapcsolt technológiai forradalom „rejtett hősei” azok a segédrendszerek és kényelmi funkciók, amelyeket a legtöbben már most is ismernek és használnak. 

 

Dr. Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának témafelelős tagja kiemelte: „A számítógépes modelljeink alapján például az ESP menetstabilizáló rendszerek 2025-ig a három vizsgált ország új járműveinek 90 százalékában megtalálhatóak lesznek, a szenzoros vészfékező és sávtartó rendszerek pedig az új személyautók akár 40 százalékának kelléktárában szerepelnek majd. A fokozott kényelmet biztosító rendszerek az autók többsége esetében szintén a felszereltség részét képezik majd: 2025-re nagyjából minden második új jármű infotainment rendszerébe integrálható lesz majd a felhasználó okostelefonja.”

 

Az ilyen rendszerek növekvő száma, valamint a hálózatba kapcsolt technológiai megoldások térnyerése miatt ezek a berendezések lényegesen többet nyújthatnak majd a részeik összességénél. Az ESP érzékelői a jövőben a lefagyott útszakaszokat is jelentik, a jármű kamerái pedig összegyűjtik a sebességkorlátozásokra vagy épp a ködre vagy viharra vonatkozó adatokat is – az internetalapú parkolóhely-adatbázisokról vagy a forgalommal szemben közlekedőre közel valós időben figyelmeztető rendszerekről nem is beszélve.

 

 

A Connected Car Effect 2025 tanulmány részletes eredményei a hálózatba kapcsolt technológiai megoldások hatásait illetően:

  • Évente több mint 260 ezer személyi sérüléssel járó baleset kerülhető el (Németország: 30 ezer, USA: 210 ezer, Kína: 20 ezer) – hozzávetőlegesen ennyi személyi sérüléses közúti baleset történik Magyarországon 16 év leforgása alatt (a KSH 2015-ös adatai alapján).
  • Ebből fakadóan pedig csaknem 352 ezerrel kevesebb személyi sérülés történhet közlekedési balesetek miatt (Németország: 37 ezer, USA: 290 ezer, Kína: 25 ezer) – mintha Magyarországon 16 éven keresztül nem történne személyi sérüléssel záruló közúti baleset (a KSH 2015-ös adatai alapján).
  • A hálózatba kapcsolt segédrendszerek (mint amilyen például az e-Call segélyhívó rendszer) körülbelül 11 ezer ember életét menthetik meg. 
  • Akár 4,3 milliárd euróval kisebb lehet a tárgyi és baleseti kár, ráadásul mindez egyértelmű megtakarítást eredményezhet a biztosításokat illetően is, így minden egyes vezető pénztárcájára közvetlen hatással bírhat. 
  • A hálózatba kapcsolt funkciók körülbelül 400 ezer tonna szén-dioxid kibocsátását előzhetik majd meg.
  • A közösségi adatokon alapuló parkolás és az aktív parkolóhely-menedzsment akár 380 millió kilométerrel csökkentheti a parkolóhely-keresésre fordított utakat, ami jelentős üzemanyag-megtakarítást és egyben a károsanyag-kibocsátás csökkenését is eredményezheti.
  • A hálózatba kapcsolt parkolási funkciókkal körülbelül 70 millió órányi autózás takarítható meg a tanulmányban vizsgált három országban. 
  • A németek átlagosan 39,5 órát töltenek évente az autópályákon, míg az amerikaiak az USA államközi autópályáin 43 órát, a kínaiak pedig Kína gyorsforgalmi úthálózatán 26 órát. Az automatizált vezetés és az internetkapcsolat jóvoltából azonban 2025-re a vezetésre fordított idő körülbelül 80 százalékát a sofőr más feladatokkal is töltheti: olvashat, e-maileket írhat, videokonferenciát tarthat, vagy épp filmet nézhet. 

 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Compliance-szakemberi szerepben teszteli az AI-t a KPMG

A Joint Venture Szövetség (JVSZ) által rendezett Innovációra Magyar! konferencián számolt be a KPMG Magyarország munkatársa arról a kísérletükről, melynek keretében gépi tanulási modell fejlesztésével támogatták a vállalati anyagok feldolgozásának folyamatát. A vonatkozó szabályzatoknak való megfelelőség ellenőrzésére bevetett mesterséges intelligencia egyelőre nem helyettesíti a szakértői munkát, azonban jelentősen gyorsítja a folyamatot, 80% feletti hatékonyságú dokumentációs alapot hozva létre. Így a fennmaradó időben az emberi beavatkozás a nagy figyelmet igénylő, alaposabb elemzést tudja elvégezni.

2024. május 18. 13:59

A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt

A legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás álltak az idei Távközlés Világnapjához kapcsolódó konferencia fókuszában. A győri Széchenyi István Egyetem (SZE) eseményén kiosztották a Dr. Magyari Endre-díjakat is, amit idén Dr. Gschwindt András és Petres István hírközlési szakemberek vehettek át. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az esemény kiemelt támogatója.

2024. május 18. 12:15

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59