Humán vs. Robot – ideje felébredni!
Lehet-e automatizálni a HR-es folyamatokat a toborzástól a beléptetésig? Lépést tud tartani a HR szakma a rohamosan fejlődő technológiai újdonságokkal? Ezekre és még sok hasonló kérdésre kereste a választ a Profession.hu által szervezet Humán vs. Robot – avagy az automatizált HR jövője címmel megrendezett szakmai konferencia.
Szakmai cunami. Így jellemezte nyitó beszédében Paróczay Balázs, talent resourcing stratéga azt a technológiai fejlődést, ami a HR szakmát érintő digitális megoldások fejlődésében az elmúlt években végbement a világban. Ezek az újítások egyre inkább teret nyernek a kiválasztási folyamatok leegyszerűsítésében és mentesíthetnek az olyan mindennapi monoton munkafolyamatoktól, mint amilyen például az adminisztráció: a chatbotok és különböző alkalmazások ezt a terhet egyre hatékonyabban tudják levenni a szakma válláról.
A robotok márpedig köztünk élnek
Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési és termékmenedzsment vezetője a robotika elterjedtségének mértékét hangsúlyozta: jelenleg világszerte mintegy 2 millió ipari robotot használnak és 2019-re további félmilliós növekedést prognosztizálnak a szakértők. A digitális forradalom ugyanakkor már nem csak a technológiai iparágakat érinti: okos háztartási gépek, szórakoztató robotgépek, orvosi robotok, katonai és újabban szolgáltató robotok is megjelentek a piacon, amelyek jelentősen át fogják formálni a munkaköröket az elkövetkező évtizedekben. Jól példázza a változást, hogy a programozó, fejlesztő évek óta a legkeresettebb munkakörök egyike, és ez hűen tükrözi a kialakult helyzetet: az emberi tudásra szükség van, ugyanakkor alkalmazkodnunk kell a megváltozott munkaigényekhez.
Mesterséges intelligenciával a tehetségekért
Chatbotok, amik a beszélgetés közben pár egyszerű kérdéssel megszűrik a jelentkezőket szóhasználat alapján, vagy következtetnek az illető jellemére. Alkalmazások, amik automatikusan időpontot egyeztetnek a jelöltekkel, vagy konferencia telefonhívás segítségével részt vesznek a megbeszéléseken, amiről feljegyzést készítenek és automatikusan elküldik a megbeszélés végeztével. Oscar Mager, az Evertalent alapítója, toborzási specialista segítségével olyan innovatív HR eszközökbe és megoldásokba pillanthattunk be, amik a jövőt idézik, de már most jelen vannak. Az egyik ilyen program például az arcmimikánk alapján határozza meg, hogy milyen a személyiségünk és mennyire illenénk az adott munkakörbe, vagy a vállalati közösségbe. Egyelőre azonban minden innovációs megoldásban van valami közös: bármilyen szuper intelligens programról is legyen szó, az emberi tényezőnek be kell lépnie egy meghatározott szinten a folyamatba. A gépek még mindig nem elég intelligensek ahhoz, hogy pótolni tudják az emberi kreativitást, a helyzetfelismerő képességet, vagy az empátiát.
Meddig süt a pék?
Csak becsléseink vannak. Az egyes munkakörök automatizálhatóságát kutató 2013-as Frey-Osborne tanulmány szerint a könyvelők, a biztosítási ügynökök és a pékek kezdhetnek gondolkodni, hogy milyen új szakmát tanuljanak, mert 90% körüli az esélye annak, hogy 2040-ben már nem lesz munkájuk. A kutatás alapja az a megállapítás volt, miszerint a rutin feladatok automatizálhatóak. Az összes szakmára levetítve ez a mutató 47 százalék, tehát 47 százaléka a mai munkaköröknek automatizálttá válhat és megszűnhet az elkövetkező 20 évben.
Az OECD tanulmánya – ami számításba vette többek között az emberi képességek hiányát a robotok esetében, a társadalmi ellenállást, és az állami szabályozásokat is – ezzel szemben sokkal visszafogottabb konklúzióra jutott bizonyos szakmák eltűnését illetően. Becslésük szerint ez az arány mindössze 9 százalék.
Az átképzés elkerülhetetlennek tűnik
Jakobsen Petra, HR management tanácsadó és e-HR szakértő szerint a változástól való félelem idővel átalakul az emberekben: szolgálatunkba állítjuk azokat és megtanulunk együtt élni velük. A legtöbb robot irányításához emberi felügyelet szükséges, együtt dolgozik az emberrel, megkönnyíti a munkát, tehát több munkát tudnak elvégezni, ami például az ipar esetében is az ágazati foglalkoztatottság növekedését eredményezte. Ennek természetesen előfeltétele, hogy át tudják képezni magukat az emberek és olyan új kompetenciákat szerezzenek, melyekkel képesek megtartani munkahelyüket.
Ugyanezek a törvényszerűségek igazak a toborzási szakmára is. A chatbotok és más fejlesztések segíthetnek, leegyszerűsíthetnek bizonyos folyamatokat, ugyanakkor a jelentkezők végső kiválasztásához, az irányításhoz az emberismeretre, a pszichológiai tudásra és az emberi tapasztalatokra mindig szükség lesz. Mindemellett az automatizáltság elterjedésének köszönhetően valószínűleg kevesebb lesz a mai értelemben vett HR-es, hiszen kevesebb lesz a humán munkaerő.
Kapcsolódó cikkek
- A tudás szerepét keresi a XXI. században a TEDx Budapesten
- Portrét is rajzol a legmodernebb robot
- Az ABB YuMi nevű robotja Andrea Bocellivel és a Luccai Filharmonikusokkal lépett fel Pisában
- UR+ néven indított új platformot a Universal Robots
- A robotika aranykora
- Miért fejlesztenek az emberek robotokat?
- MI és a Robot
- Hogyan lett stratégiai partner a HR és az IT?
- Óradíjat is fizethetünk a robotok munkavégzéséért
- A vállalatok nem állnak készen a jövő HR-kihívásaira
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.