Átfogó körkép született a legkelendőbb munkavállalói készségekről
A jó munkaerő magabiztosan kommunikál, hatékonyan oldja meg a problémákat, beszél angolul, rendelkezik alapvető informatikai tudással, precíz, önállóan és csapatban egyaránt jól tud dolgozni. A munkaadók szemében a szakmai tényezők mellett ezek a legfontosabb munkavállalói készségek, melyek rangsora szinte szektortól függetlenül azonos – derült ki az International Business School (IBS) és a Profession.hu kutatásból*. Jelenleg tehát ezek a személyes képességek (soft skills) jelentik a legnagyobb előnyt egy nyitott pozíció elnyeréséhez, a szakképesítésen és a szakmai tapasztalaton (hard skills) felül.
A kutatás során 24 különböző készséget és tudást rangsoroltak azzal a céllal, hogy feltérképezzék azokat a munkavállalói készségeket – az ún. soft skill-eket – amelyek jelenleg a legfontosabbak a munkaadók számára. A megkívánt kvalitásokat 21 iparágra lebontva vizsgálták.
Minimum elvárások
Szektortól függetlenül a fejlett kommunikációs készség vezeti a toplistát, osztozva a dobogón a problémamegoldó készséggel és a Microsoft Office alkalmazások ismeretével.
Bár az idegen nyelvek ismerete nem személyes készség, hanem megszerzett tudás, a felmérés során mégis körvonalazódott az a markáns trend, miszerint öt meghirdetett pozícióból négy valamilyen szintű – jellemzően közép- vagy felsőfokú – aktív angol nyelvismeretet vár a jelentkezőktől, míg német nyelvtudásra csak a pozíciók 4,59 százalékban volt szükség. Biztos angol nyelvtudással rendelkező jelölteket legnagyobb arányban üzleti támogató központok (SSC-k) keresnek, illetve szintén meghatározó ez az igény az IT és telekommunikációs pozícióknál, valamint a marketing, média és kommunikációs területen (88,19%).
Meglepő eredmények
- A kommunikációs készségek, valamint az idegen nyelv ismerete egyedül a közigazgatásban hirdetett pozíciók esetén sorolódnak hátrébb. Ezen a területen a feddhetetlenség, az integritás kerül előtérbe és relatíve nagy hangsúlyt kap a terhelhetőség, valamint a stressztűrő képesség.
- A cégvezetők, menedzsment tagok esetében csak a készség-rangsor végén jelenik meg a terhelhetőség és a stressztűrő-képesség. Tőlük jellemzően a határozottságot és az önálló munkavégzésre való képességet kívánják meg.
- Az üzleti támogató központok által publikált álláshirdetésekben látványosan lemarad az önállóság kívánalma az alapvető analitikus készségek és ügyfélorientált szemlélet javára: a jellemzően saját módszertan mentén dolgozó SSC-k elsősorban stabil angol nyelvtudást, erős szóbeli- és írásbeli kommunikációs, valamint elemzési készségeket várnak el a pályázóktól.
- Az ügyfélorientált hozzáállás érdekes módon a vendéglátás és idegenforgalom diplomát igénylő munkakörök esetében kevésbé fontos elvárás.
- Jól megfigyelhető a tanulási hajlandóság (pl. továbbképzéseken való részvétel) igényének hiánya az álláshirdetésekben. Ezt jelenleg inkább csak az informatikai pozíciók esetében kívánják meg.
Lassan változnak a vállalati kultúrák
Összességében figyelemre méltó kép rajzolódik ki a legkeresettebb és legkevésbé hangsúlyozott készségeket összehasonlítva: a hazai munkaadók láthatólag a kommunikációs, probléma-megoldási, alapvető informatikai, nyelvi és csapatmunka készségeket találják meg legnehezebben a munkaerő toborzása során és – egyelőre – nem fókuszálnak olyan készségekre (kreativitás, stressztűrő képesség, utazási és tanulási hajlandóság), amelyek vélhetően új típusú foglalkoztatási formák és vállalati kultúrák sajátjai.
„Várhatóan ezek a készségek is nagyobb szerephez jutnak majd a jövőben, azonban egyelőre még éles a szakadék a tradicionális és az újhullámos céges kultúrák elvárásai között.” – teszi hozzá Paróczay Balázs toborzási szakértő.
____________
*A kutatási elemzést az IBS munkacsoportja végezte a Profession.hu több tízezres álláshirdetési adatbázisa alapján 2017 nyarán. A merítést azokra a 2015. január 1. és 2016. december 31. között megjelent álláshirdetésekre szűkítették, amelyek főiskolai vagy egyetemi végzettséget kívántak meg.
Kapcsolódó cikkek
- Újabb rekord: a harmadik negyedévben több mint 35.000 állást hirdettek meg
- Felhő infrastruktúra nélkül nehéz lesz versenyben maradni az Oracle tanulmánya szerint
- Nem minden DDoS támadás tűnik annak, aminek elsőre látszik
- A szakmabeliek is több nőt szeretnének maguk között látni
- Példátlan növekedést és lehetőségeket hozhat a piacnak a mesterséges intelligencia
- Tízből kilenc középiskolás jelen van az Instagramon
- Humán vs. Robot – ideje felébredni!
- A fiataloknak a net már alapszükséglet
- A magyar fiatalok 30%-a közösségi média függő
- Álhírek és kiberpropaganda: így használják (ki) a közösségi médiát
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.