Felkészültek a KKV-k az online számlázásra?
A mikro-, kis- és középvállalkozások egyre inkább nyitnak a digitális számlázási megoldások felé: e vállalkozások közel tizede jelenleg is online számlázóprogramot használ. A céges számlázási folyamatok újragondolásának aktualitást ad a NAV 2018. július 1-jétől bevezetésre kerülő online adatszolgáltatási kötelezettsége. A KKV szektor jelenlegi számlázási gyakorlatát, a NAV-kötelezettségre való felkészültségét járta körül az eNET Internetkutató és a Számlázz.hu közös, a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások körében végzett, hiánypótló kutatása.
A KKV szektor nyitott a digitális számlázási megoldásokra
Az eNET és a Számlázz.hu mikro-, kis- és középvállalkozások körében 2017 decemberében végzett reprezentatív felmérése alapján elmondható, hogy a digitális számlázási szolgáltatások igénybevétele tekintetében ez a szektor is felébredt Csipkerózsika-álmából.
Adott vállalatméretben (a 250 fő alatti munkavállalói létszámú cégek esetében) a számlázás jellemzően nem napi szintű tevékenység: minden harmadik cégre igaz, hogy éves szinten nem állít ki ötvennél több számlát. És bár valóban a számlatömb használata a legelterjedtebb ebben a szegmensben, a kézi számlázás pozíciója gyengülni látszik: egyre több vállalkozás használ valamilyen számlázóprogramot - a kutatás tanúsága szerint a 250 főnél kisebb cégek fele.
Az igénybe vett számlázóprogramok közül pillanatnyilag a telepített szoftverek az elterjedtebbek - ezt a szektor 40%-a használja. Ugyanakkor, részben magyar fejlesztésnek köszönhetően, már elérhetőek olyan online számlázók is, melyek felhő alapú szolgáltatások, amik biztosítják, hogy használói bárhonnan, bármikor hozzáférhessenek a számlázási lehetőséghez és információkhoz. Az új technológia dinamikusan terjed, jelenleg a mikro-, kis- és középvállalkozások 8%-a intézi a számlázással kapcsolatos ügyeit online számlázóval. E számlázójukat jellemzően 2-3 éve használják.
Az online adatszolgáltatás kihívása - közeleg 2018. július 1.
A számlázás a cégek számára olyan, mint a levegő: a mindennapokban körülvesz bennünket és teljesen egyértelmű, ugyanakkor, ha probléma merül fel vele kapcsolatban, az nagy bajt okozhat. A számlázás nem csak mennyiségi kérdés, nem csak azon múlik, milyen számlázási megoldást érdemes választani, hogy egy vállalkozásnak hány számlát kell kiállítania. Fontos, hogy jól, a jogszabályi követelményeknek megfelelően számlázzunk.
A felmérés szerint a 250 fő alatti vállalkozások 79%-a tud arról, hogy 2018. július 1-től bizonyos feltételek teljesülése esetén online adatszolgáltatás lesz szükséges a NAV felé. Az ennek való megfelelés kényszere azonban okozhat némi izgalmat a vállalkozások körében. Ha egy cég az online számlázóprogramok között keresgél, fontos, hogy a NAV-álló megoldásokat részesítse előnyben. A számlázási piacon többféle online számlázóprogram is megtalálható, melyek gyors, egyszerű, áttekinthető számlázási lehetőséget kínálnak. Ugyanakkor ezek a programok eltérőek lehetnek aszerint, hogy mennyire felhasználóbarát a kezelésük, milyen beépített lehetőségeket kínálnak, illetve milyen csomagokat és árakat nyújtanak. Az online számlázók többsége ingyenesen biztosítja számlázó szolgáltatását a vállalkozóknak (egyfajta alap csomagban), és csak a kényelmi szolgáltatásokért kell fizetnie azoknak, akik arra igényt tartanak.
A számlázóprogramok közül a Számlázz.hu felhő alapú szolgáltatása az egyik legismertebb: az eNET kutatása szerint a szolgáltatás nevét minden második, adott vállalatméretbe tartozó cég képviselője ismeri, és egyben ez az egyik legelterjedtebb számlázó szolgáltatás is a hazai piacon.
“A 2018. júliusától bevezetendő NAV online számlázás sok hazai vállalkozás számára keserű pirulának tűnik. Egy NAV-álló online számlázóval ez egy könnyedén átugorható akadály – sőt inkább egyfajta dobbantó a digitálisan érett és sikeres vállalkozás felé. A vállalkozóknak fontos információ, hogy a jogszabályalkotó szerint a NAV felé történő online adatszolgáltatási kötelezettség elmaradásából fakadó szankciók a számlakibocsátót terhelik, és minden technikai és operatív feladatot a számlázószoftvernek kell elvégeznie. Jó hír a hazai vállalkozóknak, hogy már létezik erre alkalmas online számlázó“ – mondta Stygár László, a Számlázz.hu szolgáltatás-fejlesztési vezetője, társalapító-tulajdonosa.
Az online számlázó használata nem cégméret kérdése
A cégvezetőkkel történt interjúk tanúsága szerint a számlázók használata a kicsik és a nagyok életét egyaránt megkönnyíti: már évi néhány számlától nagy segítség, ha az online számlázó a begépelésre reagálva automatikusan felkínálja a partnercég pontos nevét, adatait, adószámát stb., nagyban csökkentve ezzel a hibák lehetőségét. A nagy számlamennyiséggel rendelkezőket ugyanakkor olyan funkciók segítik, mint a tömeges számlagenerálás, az autokassza (ami szinkronizálja a kiállított számlákat és a számlára beérkező banki utalásokat), vagy a számlázót használó cég más rendszereivel való integrálhatóság képessége. Nem függ tehát a kiállított számlamennyiségtől, hogy valakinek érdemes-e online számlázó használatára adni a fejét.
Akkor mégis mitől függ? Kik tartozhatnak az online számlázók célcsoportjába a kutatás alapján?
- Az online működés iránt nyitott, innovatív vállalkozások.
- Akik nyitottak a számlázás folyamatait gyorsabbá és egyszerűbbé tévő digitális megoldások iránt.
- Minden vállalkozás, ami egyszerűsíteni szeretné a számlázási folyamatait és az így felszabaduló időt és energiát inkább a vállalkozása építésébe fektetné.
- A kicsik mellett azok is, akiknek magas a kiállított számlamennyisége, miközben nem akarnak a megnövekedett számlamennyiség miatt plusz munkaerőt felvenni – ilyenek lehetnek tipikusan a webáruházak.
- Érdekében állhat a könyvelőknek is, akik a számlázás egyszerűsödésével felszabaduló munkaidejüket minőségi tanácsadói szolgáltatásba fordíthatják.
- Azok, akik fontosnak tartják a transzparenciát – cégen belül és kívül egyaránt.
A jövő az elektronikus számláké
Az online számlázókkal elektronikus és papír alapú számlák egyaránt kiállíthatók. Az elektronikus számla Magyarországon viszonylag újnak számító számlázási mód, amelyet jelenleg a mikro- kis- és középvállalkozások közel nyolcada (12%) használ az eNET kutatása szerint; közülük 4% csak így számláz. A NAV kötelezettség előre láthatóan az elektronikus számlák részesedésének növekedését is magával hozza majd.
Az online számlakiállítás tehát dinamikusan terjed, és folyamatosan nő az elektronikus számlák részesedése is. Az online vásárlásban egyre járatosabb magyar lakosság számára az, hogy elektronikus számlát kap, vásárlóként már teljesen megszokott.
Mindezzel együtt, a kisebb cégek vezetői közül is egyre többekben fogalmazódik meg a gondolat, hogy érdemesebb lenne számlázásukat egy jól követhető, egyszerű, NAV-álló, és alapfunkcióit tekintve ingyenes vagy minimális költséggel bíró számlázóprogramra átterelni.
eNET Internetkutató
Kapcsolódó cikkek
- EY: Minden akadály elhárult az online számlázás rendszere elől
- Az ügyfélélményt sem hagyja érintetlenül a munkaerőhiány
- Hogyan ünnepli a magyar a Valentin-napot?
- Egy jó munkahely a legjobb ellenszer a kiégésre
- Egy világ van, és az digitalizálódott
- Fontos az okostelefon a párkeresésben, de ha más nyomkodja, idegesít
- Egyre többen és egyre gyakrabban használunk mobilnetet külföldön is
- eNET - Telekom kutatás az okostelefon- és mobilinternethasználati szokásokról
- A fiataloknak a net már alapszükséglet
- 5G: tízből hét netező használná
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.