Egyre forróbbak az adatközpontok!
Egyre digitalizálódó, online életünk eredményeként szinte vég nélkül termeljük az információt. Az IDC prognózisa szerint a 2018-as 33 zettabájtról így 2025-re 175 zettabájtra nő majd a világszerte előállított adatok mennyisége. Egy zettabájt egytrillió gigabájtnak, vagyis 1021 bájtnak felel meg, és pár éven belül ennek közel kétszázszorosát fogjuk elérni, a növekvő tendencia pedig folytatódik. A tetemes adattömeget tárolni kell, nem beszélve az elemzéséről, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyakorlatban alkalmazható információkat nyerjünk ki.
Többek között az internetre csatlakoztatott eszközök számának és a felhőszolgáltatások népszerűségének köszönhetően egyre több adatot termelünk, olyannyira, hogy az IDC előrejelzése szerint 2025-re az adatmennyiség várhatóan 175 zettabájtot fog kitenni. Az óriási adattömeg elemzésével és hasznosításával a vállalatok hatékonyabb működést érhetnek el, és ügyfeleik egyedi igényeire szabhatják szolgáltatásaikat. Arról azonban hajlamosak vagyunk megfeledkezni, hogy ehhez komoly háttérinfrastruktúrára van szükség, a keletkező adatokat ugyanis folyamatosan tárolni és feldolgozni kell, ami az adatközpontok feladata. A növekvő információhalmaz egyre nagyobb teljesítményt kíván az adatközpontoktól, ahol ezáltal a gyors ütemben szaporodó berendezések több hőt termelnek, így professzionális hűtést igényelnek. A Schneider Electric ezért olyan rack-alapú hűtési megoldást vezetett be, amely a szűkös hellyel rendelkező informatikai környezetekben is biztosítja a megfelelő hűtési kapacitást.
Le kell hűteni a kedélyeket
Az adatközpontokra jelentős feladat hárul ebben, amelyeknek így egyre nagyobb számítási kapacitást kell garantálniuk. A nap 24 órájában működő informatikai berendezések – főként a szerverek – viszont sok hőt termelnek viszonylag kis területen, az általuk felhasznált energia jelentős része ugyanis hővé alakulva a levegőbe kerül. Egy kis méretű adatközpontban lévő eszközök annyi hőt állítanak elő, ami a legkeményebb tél idején is elég lenne egy teljes ház felfűtésére. A fizikai infrastruktúra és az adatok védelme érdekében ezért a megfelelő hőmérséklet biztosítása és szinten tartása kritikus fontosságú, ami hűtéssel biztosítható. Előrejelzések szerint a globális adatközpont-hűtési piaci mérete a 2017-es 8,3 milliárd dollárról 2025-re 23,2 milliárd dollárra fog nőni.
A nem megfelelő vagy hibás hűtés miatt megemelkedő hőmérséklet csökkenti a szerverek élettartamát, valamint azonnali vagy akár később jelentkező és leállással járó meghibásodásokat okozhat. A zavartalan működés érdekében figyelemmel kell kísérni, és folyamatosan 18-27 Celsius fok közötti tartományban kell tartani a hőmérsékletet. Az egyre növekvő teljesítménnyel és több esetben közel maximális helykihasználással működő adatközpontokat ez sokszor kihívások elé állítja.
Alapvetően kétféle szerverhűtési rendszer létezik, léghűtéses és vízhűtéses. A léghűtésnél a kívánt hőmérsékletet a levegő keringtetésével tartják fenn. A vízhűtés esetében merítéses hűtést vagy vízhűtéses rack-szekrényeket alkalmaznak, amelyeknél a hűtófolyadék a forró komponenseken áthaladva tartja szinten a hőmérsékletet.
Kevés kicsi sokra megy
Az adatközpontok manapság jellemző modernizálása és működésük hatékonyabbá tétele olyan hűtési megoldást tesz szükségessé, amely kisebb helyen nyújt nagyobb hűtési kapacitást, és rugalmasan igazodik az aktuális terheléshez.
A Schneider Electric erre az igényre reagálva fejlesztette ki EcoStruxure Ready hűtési portfóliója új tagját: a 30 kW-os InRow DX terméket. A 300 milliméter széles rack formátumban elérhető adatközponti hűtési megoldás jól alkalmazkodik a növekvő energiaigényekhez, és ideális megoldás felújított adatközpontokban vagy bárhol, ahol szűkös hely áll rendelkezésére az IT-infrastruktúra számára. Kompakt és energiahatékony kialakításának köszönhetően megbízhatóan ki tudja szolgálni az újgenerációs kis- és középméretű adatközpontok igényeit, illetve hálózatperemi és nagyvállalati környezetekben is sokoldalúan használható.
Az InRow DX legfőbb előnyei:
- Megnövelt hűtési teljesítmény: a korábbi modellek kapacitásának akár háromszorosát képes nyújtani, így kevesebb egységre van szükség a hűtéshez, és több hely áll rendelkezésre az IT-berendezések számára.
- Magas hatásfok: az energiahatékony kompresszor és ventilátorok csökkentik a működési költségeket, így energiát szabadítanak fel más informatikai eszközök számára.
- Rugalmas kialakítás: egyszerűen telepíthető és csökkenti a berendezések szervizigényét
- Szabályozott hűtési teljesítmény: az inverteres kompresszorral a hűtési kapacitás a tényleges szükségletekhez igazodik.
- Költségmegtakarítás: az eszköz kis áramfelvételének köszönhetően kisebb tőkeberuházással megvalósítható a hűtés.
- EcoStruxure-integráció: egyszerűen felügyelhető, és teljes rálátást biztosít az eszközök teljesítményére, illetve állapotára a nap 24 órájában rendelkezésre álló szakértői támogatással.
Kapcsolódó cikkek
- Trendek és igények a modern szünetmentes tápegységek tervezésében
- A vállalatoknak nem kell egy kis áramszünet
- Intelligens eszközök a túlélés zálogai
- A Schneider Electric a jövő mérnökeibe fektet
- 2020-ra az unió teljes energiafogyasztásának akár 2-3%-át is az adatközpontok tehetik ki
- Perem, ahol a babér terem, avagy edge computing költséghatékonyan
- Ne csak a kibertámadásoktól védjük adatainkat!
- Komoly változások a peremen
- A Schneider Electric új energiaellátási megoldásokkal támogatja az előregyártott, moduláris adatközpontokat
- Felhőalapú adatközpont-felügyeleti megoldás a Schneider Electrictől
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.