Növekvő potenciált látnak a vállalatok a blockchain megoldásokban
Az üzleti döntéshozók szerint fontos a blockchain alapú megoldásokba fektetni, de a pozitív, már implementált példák a legtöbb iparágban még váratnak magukra. Óvatosan optimisták a technológiával kapcsolatban és többen is túlértékeltnek tartják. Továbbra is nagy kérdés a szabályozás esetleges hátráltató szerepe, de a felemelkedő diszruptív cégek megoldásai és egyes országok nagyobb aktivitása miatt a vita már nem arról szól, hogy kell-e használni a technológiát, hanem arról, hogyan? – többek között ezeket állapítja meg a Deloitte 2019 globális blockchain felmérése.
Az új és praktikus üzleti alkalmazások vonzereje miatt egyre inkább emelkedőben van a blockchain technológiába történő befektetések mértéke, a vállalatvezetők pedig már túllátnak a „hype cikluson”, derül ki a Deloitte 2019 Global Blockchain Survey eredményeiből. A kutatás megállapítja, hogy ahogy globálisan egyre gyakoribb a blockchain technológia felhasználása a pénzügyi szektorban, úgy egyre lendületesebb a többi ágazatra – így az agrár és autóipari termelő vállalatok, a telekommunikáció és távközlés, a kormányzati szektor, ill. élettudományok területén – kifejtett transzformációs, diszruptív jelentősége is. A felmérés szerint a vállalatvezetők a blockchaint egyre érettebb megoldásnak látják, és pragmatikusan közelítik meg a technológiát megismerés és befektetés szempontjából is.
Hol érdemes a blockchain technológia üzleti felhasználásában gondolkodni?
Ott lehet indokolt, ahol egy értéklánc folyamatban a résztvevőktől függetlenül szükséges biztosítani egy közösen elismert nyilvántartást. Ez irányulhat bármilyen értéket képviselő dologra, lehet az akár egy alapanyag, késztermék, ingatlan, élő állat, luxuscikk vagy tanúsítvány. Ugyanakkor fontos szempont, hogy az adott dolog státuszváltozásait egyértelműen vissza lehessen követni, függetlenül a folyamatban résztvevőktől (pl. megmunkálási lépések, csomagolás, minőségellenőrzés, tulajdonosváltás, egészségügyi vizsgálat, árubeérkezés és átvétel, stb.). Az alkalmazás során fontos szempont, hogy minden szereplő egyféle igazságot lásson. A jogszerűtlen változtatási kísérletekhez pedig belső szabályrendszer alapján akár pénzügyi, vagy jogi következményeket is hozzá lehet kapcsolni (pl. szállító automatikus kifizetése, kártérítés teljesítése, vagy ingatlannyilvántartási bejegyzés).
A globális felmérésből kiderül, hogy a blockchainhez értő válaszadók 83 százaléka mondta azt, hogy a szervezetük meggyőző felhasználási területeket lát blockchain technológiában, és több, mint felük arról számolt be, hogy a blockchain technológia idén kritikus prioritássá vált szervezetük számára – ez 10 százalékpontos növekedés tavalyhoz képest. Fontos változás a korábbi évhez képest, hogy az adatok alapján az eddig tapasztalható érdeklődés-növekedés idén már érezhetően cselekvésbe fordulhat át. A válaszadók 40 százaléka ugyanis azt nyilatkozta, hogy hajlandó 5 millió dollárt, vagy ennél többet fektetni új blockchain kezdeményezésekbe a következő 12 hónapban.
Óvatos optimizmus
Annak ellenére azonban, hogy válaszadók zöme az első öt prioriátás közé sorolja a technológiát, a megfontolás mellett csak 23 százalékuk kezdeményezte valódi alkalmazását. Ez csökkenő tendencia, a tavalyi felmérésben ugyanez az arány még 34 százalék volt. A blockchain mint megoldás elfogadottsága is nőtt ugyan, de még mindig sokan tartják túlértékeltnek – ez az arány 43 százalékra nőtt a tavalyi 39 százalékról.
„Az óvatosságra és szkepticizmusra utaló visszajelzések ugyan elsőre ellentmondónak tűnhetnek a befektetési kedvet és lehetőséget firtató kérdésekre adott válaszokhoz képest, ez azonban nincs így. Egy-egy technológiai vívmány életciklusának elengedheteten része a döntéshozók ilyen jellegű gyakorlatias, megfontolt szemlélete, ami szükségszerűen teszteli a megoldás érettségét és a hype-ciklus utáni, egészséges pálya felé irányítja azt” – mondta Marton Károly, a Deloitte magyarországi Blockchain LAB-jének vezető szenior menedzsere.
Túlértékelt vagy túlmarketingelt?
A hype kétségkívül nagy, a túlértékeltség érzete pedig az egyértelmű bizonyítékok hiányában jelentkezik. Szuperlatívuszokban beszél mindenki egy technológiáról, amelynek gyakorlati hasznát még sok esetben keresik. A várakozások nagyok: sokan várják, hogy a blockchain diszruptívan hat az iparágukra, míg a vállalat vezetők 60 százaléka egyenesen azt várja, hogy a technológia a következő három évben mérhető, pozitív eredményekkel bizonyítson.
A technológia éretté válása annak ütemében folytatódik, ahogy a befektetések is nőnek. Ez úgy tűnik, növekvő pályára áll, de legrosszabb esetben is a jelenlegi szinten marad: csupán a válaszadók 13 százaléka tervezi a befektetett tőke csökkentését a következő 12 hónapban. 60 százalékuk azonban hosszabb távon bízik a technológiában, annak új felhasználási területeken való alkalmazása miatt. Ilyen lehet például az okos-szerződések és a tokenizált eszközök tranzakciós lehetőségeinek felhasználása, vagy a vállalatok közötti tranzakciók, garanciák vagy biztosítások esetén történő automatizált keretrendszerek alkalmazása.
„A nemzetközi felmérésből egyértelműen látszik, hogy már nem az a kérdés, hogy hiszünk-e a technológia hasznosságában, hanem az, hogy a már elindult fejlesztéseken túl milyen más, a cégek saját üzletmenetére szabott hasznos megoldások alakíthatók ki” – tette hozzá Marton Károly.
A vita már nem arról szól, hogy használjuk-e, hanem arról, hogyan?
A blockchain technológia továbbra is pezsgő viták tárgya maradt és ez várhatóan a közeljövőben is így lesz. A vitás pontok azonban úgy tűnik egyre inkább részletekre fókuszálnak, és ezzel párhuzamosan az érdeklődés átterelődik a felhasználási területekre, valódi „use case”-ekre.
A hazai helyzetet a globális felméréshez képest jellemzően a nyomkövetései megoldások dominálják, amit első sorban az agrárium és a gyártó iparágak gazdasági túlsúlya magyaráz. Magyarországon is léteznek már blockchain technológiát felhasználó működő megoldások, azonban számosságukat tekintve még viszonylag kevés valódi alkalmazásról beszélhetünk.
A már létező nemzetközi megoldásokat azonban egyre több cégnél "tesztelik" a gyakorlatban itthon is, (mint például árunyomonkövetés területén a kiskereskedelemben vagy élelmiszeriparban), de a bankszektorban is folyamatosan jelennek meg azok a projektek, amelyek első sorban a jelentésszolgálat és a bankközi elszámolás területén kívánnak változást elérni.
„A blockchain technológia hazai ismertségi és alkalmazási szintje egy kivételes lehetőséget biztosít az innovatív szemléletű vállalatoknak. Az, hogy egy-egy iparági szereplő mennyivel gyorsabban tud reagálni a nemzetközi elvárások és trendek változására, beláthatatlan piaci előnyt jelenthet a versenytársaival szemben” – hangsúlyozta Marton Károly.
Kapcsolódó cikkek
- Pókember verhetetlen, Garfieldot viszont mindenki szereti
- Kevesen tudnak az adatból értéket kovácsolni
- Az alkalmazottak fele elégedetlen munkahelyével
- Az IT szakemberek közel fele külföldre költözne egy jó állásért
- Az álhírek terjedése miatt kevésbé bíznak a közösségi médiában az újságírók
- A Brain Baron megtudhatod, milyen jövőbeli pozíciók illenek hozzád
- Fel kell pörgetni a vállalaton belüli mobilitást
- A KBC csoport befektet a digitális átalakulásba Közép-Európában
- Vissza a chaplini Modern időkhöz
- Az IT és a digitális stratégia nem ugyanaz, még ha ezt is gondolják sokan
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.