Merre tart a Machine to Machine (M2M) technológia?
2001-ben a GPRS technológia nyitotta meg a kaput a gépek közötti kommunikáció, azaz az M2M megoldások értelmes alkalmazása előtt. Mára milliós nagyságrendben kommunikálnak gépek egymás között a magyarországi mobilhálózatokon. Az M2M megoldásokra mind üzleti mind lakossági oldalon erősödik az igény, az ötödik generációs (5G) mobilhálózatok pedig a 2001-es induláshoz hasonló mérföldkövet jelenthetnek az M2M megoldások elterjedésében. A felhasználási trendeket a nagy gyártók – mint például a Google vagy az Amazon – platformjaival való kompatibilitás határozhatja meg.
Az 1996-ban alapított, mára milliárdos éves forgalommal és folyamatos fejlesztéssel az M2M megoldások élvonalát kínáló TELL Kft. és a Telenor szakemberei üzleti és lakossági területen is elemezték az M2M megoldások térhódítását, valamint az 5G mobilhálózatok érkezésével a technológia lehetséges fejlődési irányait.
Kezdjük az elején
2001-ben a GPRS technológia bevezetésével megnyílt az út a mobilhálózaton történő értelmes adatátviteli megoldások előtt, ami korábban elképzelhetetlen távlatokat nyitott a mobileszközök közötti kommunikációban. A Telenor első M2M-típusú megoldásait egy flottakövetési rendszert fejlesztő cégnek biztosította. Ez az iparág azóta is dinamikusan fejlődik, az akkor tesztkártyákkal kísérletező cég mára több mint 60 ezer M2M SIM-kártyát használ végpontjai összeköttetéséhez. Ez nemcsak a kártyák számában hatalmas ugrás: a flottakövetési megoldások fejlődésével az alkalmazások által generált, egy SIM kártyára eső adatmennyiség is nőtt.
Magyarországon szumma aktivált M2M SIM kártyák számának alakulása
Forrás: NMHH mobilpiaci jelentés 2015-2018
Az M2M fejlődési útja eleinte nem volt egyértelmű. Rendelkezésre állt egy technológia, a fejlesztéshez pedig fokozatosan nyíltak meg a lehetőségek: a piaci-felhasználói igények, ötletek nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a szolgáltatók is finomhangolják az M2M-megoldások kiszolgálására nyújtott megoldásaikat. A Telenor kezdetben nemcsak kapcsolatot, „connectivity”-t nyújtott, hanem dotálta az M2M-fejlesztések piaci kidolgozását is. Az adatkapcsolattal szemben támasztott követelmények, elvárások a lakossági adathasználathoz képest az M2M esetében fordítottak: kevésbé számít az adatátviteli sebesség, a legfontosabb, hogy az adat biztosan megérkezzen. Az M2M-specifikus megoldások ezt biztosítják, amihez alapvetően a GPRS, azaz a második generációs mobilhálózati megoldások is kiváló alapot nyújtanak.
Aktuális helyzet és a közeljövő Magyarországon M2M szempontból
A TELL szakemberei szerint míg korábban az M2M-technológián alapuló üzleti megoldások kiválasztásakor a megtakarítási szempontok voltak fontosak, mára egyes iparágakban – mint például a fuvarozás –, el sem indítható a vállalkozás egy megbízható M2M flottamenedzsment-rendszer nélkül. A TELL tapasztalata szerint a lakossági M2M-szolgáltatások iránt is egyre nagyobb érdeklődés és nyitottság tapasztalható. A lakossági megrendelők egyértelmű célja, hogy saját okostelefonjukon, egy egyszerű app-on keresztül kezelhessék lakásuk, nyaralójuk, biztonsági rendszereit, vagy éppen folyamatos rálátásuk legyen idősebb szeretteik biztonságára. Álláspontjuk szerint az otthoni szolgáltatások esetében a globális nagyvállalatok okosotthonra fejlesztett platformjaival, például az Amazon Alexával, a Google Home-mal, vagy az Apple Home-mal kompatibilis megoldásokat érdemes fejleszteni, mivel a végfelhasználók saját okoseszközeikről ezeket, a várhatóan széles körben elterjedő technológiákat tudják majd a legkényelmesebben használni.
Az M2M-nek tekinthető eszközök és szolgáltatások piaca Magyarországon is dinamikusan bővül – mára milliós nagyságrendben kommunikálnak gépek egymás között a magyarországi mobilhálózatokon –, ami tovább növekvő adatforgalmat és növekvő számú végpontot jelent. A növekedés megfelelő kiszolgálásában várhatóan komoly szerepet töltenek be az 5G mobilhálózatok, amely technológia a korábbinál lényegesen nagyobb számú kliens egyidejű kiszolgálására képes, miközben a lakossági, sokszor átmenetileg hatalmas sávszélességi igényeket is képes lesz kielégíteni.
Kapcsolódó cikkek
- 5G frekvencia: három jelentkező került az árverési nyilvántartásba
- Innovatív hálózati technológia a Vodafone-tól
- NMHH: indul az eljárás – augusztus 8-án lehet jelentkezni az 5G-s frekvenciákért
- A legnagyobb rendezvényeken akár 20-szoros a hálózati forgalom egy átlagos naphoz képest
- A várakozásokat túlszárnyalva terjed az 5G
- A Balatonra is megérkezett az 5G
- A Vodafone bemutatta, mire képes Budapest első állandó 5G bázisállomása
- Magyarország első állandó, élő 5G bázisállomását indította el a Vodafone Zalaegerszegen
- Az Ericsson már 2019-ben világszerte elindítja az 5G szolgáltatást
- MWC: az 5G technológia 2019-ben valósággá válik
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.