Az Oracle TOP 10 felhőtechnológiai előrejelzése 2025-re

forrás: Prím Online, 2020. január 30. 12:01

A számítási felhő új fordulatot hozott a vállalati informatikában az elmúlt években. Az állandóan elérhető és rendelkezésre álló alkalmazások és a korlátlan infrastruktúra-skálázhatóság lett az új norma. Emellett a felhő egészen új távlatokat nyit cégek széles köre számára: hozzáférést a legfrissebb innovációkhoz, legújabb techológiai vagy üzleti megoldáshoz is, amelyeket más módon nem engedhetnének meg maguknak.  

Nem csoda, hogy a vállalkozások 74 százaléka már azt mondja, hogy a felhő valódi versenyelőnyhöz juttatta őket*. Milyen irányba fog fejlődni ez a trend? Top 10 felhőtechológiai előrejelzésében az Oracle ügyfeleitől és elemzőktől származó információk alapján megkísérli előrevetíteni, hogyan fognak kinézni a vállalati felhők 2025-ben. 

 

1. Az üzemeltetési és adatkezelési feladatok 90%-a teljesen automatizált lesz, megnyitva az utat az IT innováció egy új szintjének.

Míg az IT szakemberek egy része még mindig rutin műveletekkel tölti ideje nagy részét, az autonóm adatbázisok révén ezek a tevékenységek gyorsan a múlté lesznek. 2025-re az összes manuális üzemeltetési és adatkezelési feladat feladat 90 százaléka teljesen automatizálódik, így az informatikai szakembereknek több idő áll rendelkezésére új, jövedelemtermelő termékek és szolgáltatások kifejlesztésére.

 

2. 600-szor több érzékeny adat lesz felhőben megosztva.

Az IT biztonsági támadások egyre kifinomultabbá válnak, így a cégek számára kritikus jelentőségű adataik és rendszereik ellenállóképességének biztosítása. A munkaerőhiány miatt azonban nehéz elegendő számú IT biztonsági szakértőt felvenni minden vállalathoz.  Az új kibertámadások elkerülése érdekében a szervezeteknek autonóm rendszerekre van szükségük, amelyek fejlett biztonsági képességgel vérzetik fel az informatikai infrastruktúra minden rétegét. A felhőben tárolt fájloknak már ma is 21%-a tartalmaz érzékeny adatokat, és ez az arány egyre növekszik a jövőben. 

 

 

3. A vállalati alkalmazások 100% -a használ valamilyen formában mesterséges intelligenciát.

Az AI technológia alapvetően változtatja meg a vállalati informatikát azáltal, hogy átalakítja az üzleti adatok fogadásának, kezelésének és biztonságossá tételének módját. A cégek nagy ütemben vezetnek be mesterséges intelligencia alapú megoldásokat, mivel felismerik, hogy jelentősen javítja a hatékonyságot, növelni a termelékenységet és csökkenteni a költségeket.

 

4. Az ellátásilánc-menedzsment (SCM) alkalmazások 100% -a fog kiterjesztett vagy virtuális valóság, blockchain, gépi tanulás és IoT megoldásokra támaszkodni. 

A megnövekedett fogyasztói elvárások, a rövidebb termékéletciklus, az új szabályozások és az ingadozó kereslet a hagyományos ellátási láncok korlátait feszegetik és ezáltal ösztönzik a feltörekvő technológiák alkalmazását.

 

5. Az automatizált üzleti folyamatok személyre szabott interakciókat tesznek lehetővé a HR, az értékesítés és egyéb területeken.

Egyes HR-csapatok az AI-t használják a legjobb jelöltek azonosítására, a chatbotok időpontot egyeztethetnek a jelöltekkel. Az értékesítésben az AI rendszerek nagy mennyiségű adatot tudnak elemezni, hogy azonosítsák azokat az érdeklődőket, akik nagy valószínűséggel vásárolni fognak.  A jobb kiszolgálás érdekében az AI rendszerek hatalmas mennyiségű ügyféladatot készíthetnek elő a közösségi média információktól  a korábbi interakciók történetéig. A 2025-ig az értékesítés 80 százaléka automatizálódik, lehetővé téve a kereskedők számára, hogy a kapcsolatok kiépítésére és az ügyfelek egyedi igényeire összpontosítsanak.

 

6. A nagyvárosok 80% -a IoT-t használ az intelligens város projektek megvalósításához.

Az IoT (internet of things, dolgok internete) technológiák fejlődése lehetővé teszi a közösségek számára, hogy emberközpontúbbá és rugalmasabbá váljanak. Az új technológiák átláthatóbbá teszik a városvezetés döntéseit, javítják az elszámoltathatóságot, végső soron nagyobb mértékben vonják be a lakosságot is az életkörülményeikkel kapcsolatos döntésekbe. 

 

7. Az adattudomány egyre inkább automatizálódik, és beágyazódik az elemző és adatkezelő rendszerekbe.

Ahogy a szervezetek egyre inkább felfedezik az adataikban rejlő értéket, növekszik az adattudósok (data scientist) iránti igény. Ezekben a szakemberekben már ma is hiány mutatkozik, 2025-re - a jelenlegi növekedési ívet figyelembe véve  - nem lesz elegendő adattudós a kereslet kielégítéséhez. Szerencsére amint az AI és ML technológiák kifinomultabbá válnak, a mai adattudományi feladatok egyre nagyobb részét automatizálják, hatékonyabbá téve minden egyes képzett szakembert. 

 

8. A mesterséges intellingencia terjedése teljesen új, ma még ismeretlen munkahelyeket hoz létre. 

Az automatizálás számos jól algoritmizálható és repetitív feladatot kiszorít, ám AI elterjedése egyszerre számos új és vonzó lehetőséget is kínál. 2025-re rengeteg új feladatkör jön létre, beleértve sok olyan munkát, amelyeket még nem is találtak fel. 

 

9. A kiberbiztonsági támadások kifinomultabbá válnak az IoT és az AI segítségével.

Amennyire a gépi tanulás hasznos az üzleti folyamatokban, annyi kárt okozhat rossz célokra használva. A növekvő fenyegetések leküzdésének legmegbízhatóbb módja az autonóm technológiák használata, amelyek automatikusan felrakják a javítócsomagokat valamint 24 órában figyelik és jelzik a támadásra utaló jeleket.  

 

10. Az adatok 80% -a személyek helyett eszközökhöz kapcsolódik.

2025-re az azonosító adatok 80 százaléka nem személyekkel kapcsolatos információ lesz, hanem a nagy mennyiségű hálózatba kötött eszközből származik. Az elkövetkező években a biztonsági fenyegetések többsége is a hálózatba kapcsolt eszközökre fog irányulni.  A Forrester azt jósolja, hogy az  számítógépes támadók új célpontjai ezek az eszközök lesznek, így például olyan célpontokat fognak “túszul ejteni”, mint az épületvilágítás, különféle szenzorok vagy termelőberendezések, és ezeket nagy összegű váltságdíj ellenében engedik szabadon.  

 

______________

* RedNight, “Cloud Computing: The Best Benefits of Comprehensive Professional Services,” January 9, 2018, rednightconsulting.com/cloud-computing-migration-benefits/.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia

1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.

2024. március 27. 16:55

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

2024. március 27. 13:17

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05