Példátlan könnyítést vezettek be az autóipari gyártóknál
A koronavírus-járvány sosem látott kihívások elé állította az autóipart is. A világjárvány miatt a legtöbb vállalat szigorú óvintézkedéseket vezetett be, emiatt sok kötelező ellenőrzést nem tudtak elvégezni az auditorok. A Nemzetközi Autóipari Szövetség (IATF) több könnyítést is tett az elmúlt 8 hónapban, ennek értelmében a cégek például elhalaszthatták az aktuális auditokat. Mivel azonban sok helyen még mindig nem lehetséges személyes ellenőrzés, 2020 novemberétől bevezették a távauditokat. Ez rengeteg cégnek esélyt jelent arra, hogy ne veszítse el a tanúsítványát.
Magyarországon 2020 márciusában kezdtek el bezárkózni a vállalatok, és ez alól nem képeztek kivételt az autóipari cégek sem. Mindenki azonnal meghozta a saját belső szabályzatát a koronavírus-járvány terjedésének megakadályozását szem előtt tartva, aminek a hátulütője az volt, hogy külső szolgáltatók, de még az auditorok sem mehettek be többnyire a területükre.
Járfás Tamás, a URS Hungary Kft. (United Registrar of Systems Hungary nemzetközi tanúsító szervezet) szakértője elmondta: áprilistól június elejéig a vállalatok többsége élt az IATF által felkínált lehetőséggel, melynek alapján maximum fél évvel elhalaszthatták a soron következő auditjukat, de az átmeneti időszakban a tanúsítványuk érvényessége természetesen érvényben maradt.
Ezt követően került bevezetésre az IATF által egy új fogalom, a monitoring. A monitoring nem minősült auditnak, ugyanakkor a dokumentációs felülvizsgálatot távolról el lehetett végezni.
A korábbi könnyítés becslések szerint az IATF által tanúsított vállalatok körülbelül 60 százalékát érintette, de a határidőkitolások mostanra zömében lejártak, az auditot el kellett végezni a telephelyen, vagy lehetőségként, alternatív megoldásnak ott volt a monitoring. Ha ez sem történt meg, a cég elvesztette a tanúsítványának érvényességét.
2020 novemberétől megérkezett a távaudit
Járfás Tamás szerint nincsenek könnyű helyzetben az autóipari vállalatok, ugyanis a korábban említett egyszerűsítés miatt elhalaszthatták az auditjukat, közben pedig megérkezett a COVID-19 második hulláma, amely sokkal erősebb, mint az első volt.
„Megint be kell zárkóznunk, de az IATF ismét reagált a kialakult helyzetre, mivel a korábban bevezetett monitoring tevékenység során nem lehetett ugyanazokat a kötelező elemeket ellenőrizni, mint egy hagyományos audit során. A nemzetközi autóipari szövetség példátlan könnyítést tett, 2021 novemberétől lehet élni az úgynevezett távaudittal, amit csak jóváhagyott vezető auditor végezhet el” – magyarázta.
Mint fogalmazott, a távauditot megelőzően meg kell bizonyosodni arról, hogy a koronavírus-járvány érinti-e még a gyártó telephelyét. Ha nem, akkor a helyszíni ellenőrzést meg kell tartani, ha igen, akkor arról kell meggyőződni, hogy biztosan adottak-e a feltételek a távaudit elvégzéséhez. Meg kell vizsgálni például, hogy online módon, konferenciabeszélgetéssel lehetséges-e a gyártás megfelelő ellenőrzése.
Extra idő kérhető
A világ 35 országában jelen lévő URS tanúsító szervezet szerint a vállalatoknak a távaudit nem jelent majd extra kihívást, hiszen a különböző videókonferenciákra alkalmas szoftvereket, eszközöket már régóta használják külső és belső kommunikációra egyaránt.
Nehézségként említette ugyanakkor, hogy plusz időt kell eltölteni az audit szervezésével.
„Azt javaslom, hogy amennyiben az auditjuk még nem lett elvégezve, mindenképpen egyeztessenek a tanúsító testülettel, hogy véletlenül se veszítsék el a tanúsítványukat. Ha valaki jövőre tűzte ki az audit napjait, annak szintén érdemes felvennie a kapcsolatot velük” – hívta fel a figyelmet Járfás Tamás, a URS Hungary Kft. IATF vezető auditora.
Kapcsolódó cikkek
- Innovatív technológiák az autózásban: hálózatba kapcsolt autók
- Órák alatt fejleszt önvezető megoldásokat a Continental és az NVIDIA számítógép klasztere
- Brutális visszaesés az autókereskedelemben
- Kezd újraindulni az élet a járműiparban
- A Siemens megvásárolta az ipari vállalatok számára virtuális képzést biztosító Vizendot
- Mit tudnak rólunk az okosautók?
- Évet értékelt és előrejelzést adott a magyarországi Bosch csoport
- Az autóipari vállalatok autonóm mobil robotokkal optimalizálják belső logisztikájukat
- A Volkswagen a Siemens támogatásával fejleszti elektromos autóinak digitalizált gyártását
- A Bosch 3D-kijelzői új dimenziót nyitnak az autózásban
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat
Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.
A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai
Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.