Az életpályát is meghatározhatja, mivel játszik a gyerek
Hatalmas generációs szakadék van a szülők és a gyerekek között, ami napról napra mélyül, miközben a kicsik a digitális világ dzsungelében annak farkastörvényei szerint nevelkednek, erről beszélt Tóth Dániel, a Pszichológus Pasi az Üzlet & Utazás legújabb epizódjában. A szakember szerint a szülőknek ha nem is kell lekövetniük heti szinten is a technológiai újdonságokat, muszály követniük csemetéik online életét másként a gyermekeik egy útvesztőben találják magukat, ahol nem számíthatnak senkire, és ők maguk is elvadulnak. Mint mondta, a közösségi média a belső értékeinket kiüresíti, és számos veszély is leselkedik ezeken a platformokon a fiatalabbakra.
Tóth Dániel az egyetemi berkekben kezdett kutatásait követően kezdett el cikkeket írni, előadásokat tartani a digitális pszichológia témakörében, de mindig is arra vágyott, hogy több emberhez eljussanak a meglátásai. Ennek apropóján indult el több mint öt éve a YouTube-csatornája, ami a párja ötlete nyomán kapta a Pszichológus Pasi nevet.
A szakember az Üzlet & Utazás vendégeként beszélt arról, a videózással sosem a hirtelen meggazdagodás volt a célja, neki egy annál erősebb belső motivációja van, azzal kapcsolatban amúgy is sok a fals remény. Ő rögtön kikapcsolta a reklámokat a csatornáján, és csak arra koncentrál, hogy az emberek hétköznapi problémáihoz adjon hasznos információt, tanácsokat például hogy hogyan lehet javítani a dolgokon, vagy elébe menni bizonyos dolgoknak.
Mauglisodás
A Pszichológus Pasi az adásban elmondta, hatalmas generációs szakadék érzékelhető a felnőttek és a gyerekek között, de ha valaki csak a negatívumokat hozza fel a digitális térrel kapcsolatban, azzal újabb éket ver közéjük. Éppen ezért ő mindig a kiegyensúlyozott álláspont híve, a veszélyek mellett a pozitívumokról, pozitív lehetőségekről is beszél
„Az elmúlt 50 évben a technológia elképesztő fejlődésen ment keresztül, az idősebb generáció egyre lemarad, a fiatalabbak pedig magukra maradnak. Ez a mauglisodás, a digitális elveszettség. A gyerekek a digitális világ dzsungelében annak farkastörvényei szerint nevelkednek. Számukra nem opció, hogy töröljék magukat, mert az online jelenlét olyanná vált, mint a levegő. A szülők pedig nincsenek képben, vakok arra, mit csinál a gyerekük. Azt hiszik, a lakásban nem lesz baja, pedig bármikor betalálhatják az interneten” – mondta Dallos Zoltán kérdésére válaszolva.
Véleménye szerint a digitális nevelés már akkor elkezdődik, amikor a gyerek megszületik, de a legtöbb esetben ez nem tudatos, vagy konstruktív módon zajlik. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint kétéves korig nullán kéne tartani a digitális időt, de már ebben az életkorban is sokan telefon elé “ültetik” a kicsiket. Ők nagyon beleszeretnek ebbe a világba, hiszen színes, dinamikus audiovizuális intercsomagjuk semmilyen offline ingerhez nem fogható. Ha nézhetik, azonnal varázslatra történik valami számukra, de közben fejlődésük minden órával eltávolodik az egészségestől, és a figyelem zavarok, viselkedéses zavarok, akár autisztikus minták felé indulnak el.
Hozzátette, meg kell találni az arany középutat, mert természetesen az sem jó, ha valakit 10 éves koráig távol tartanak minden technológiai újdonságtól és akkor csöppen bele. Érdemes a szülőknek a gyerekekkel együtt felfedeznie ezt a világot, beszélgetni róla, hogy mire saját telefonja lesz, minél inkább felkészüljön a veszélyekből és tudatosan használja az eszközt.
Nem a videójáték teszi tönkre a gyerekeket
A Pszichológus Pasi példaként említette, hogy az úttesten 50 évvel ezelőtt is úgy kellett átkelni, mint ma, a járművek sebessége lakott területen nem változott az elmúlt 20 évben de az adatforgalom sebessége, és vele a digitális tér csak az elmúlt 20 évben is elképesztően sokat fejlődött. A legtöbb szülő mégsem foglalkozik ezzel, nem kér segítséget, nem beszél erről gyerekével addig, amíg ki nem borult a bili: csak akkor fordulnak segítségért, amikor beüt valami például a gyerek belekerül a függőségi spirálba, nem érdekli semmi, agresszív és kezelhetetlen stb. “Ilyenkor szoktak megkeresni a legtöbben” - mondja, ugyanakkor hozzá teszi:
„Nem a videójáték teszi tönkre a gyereket, hanem a rossz életvezetési mód. Ha hagynám, hogy a gyerekem csak csipszen éljen, annak is meglenne a negatív következménye, fontos a kiegyensúlyozott életmód. A pandémia alatt ráadásul megugrott a digitális problémák száma, mert sokkal nehezebben fenntartható az offline-online egyensúly Az egészséges az lenne, ha a szülők elfogadnák, hogy a technológia olyan gyorsan fejlődik, olyan meghatározó hatással van gyermekeinkre, hogy azzal heti szinten foglalkozni kell mintegy updatelni a szülői szoftvert. A legjobb, ha a szülő és a gyerek partneri viszonyban tud ezen dolgozni” – magyarázta az Üzlet & Utazás műsorában Tóth Dániel.
Felhívta rá a figyelmet, hogy azon túl hogy az egészségtelen mértékű játék egyértelműen káros, egészséges keretek mellett számos készséget fejleszthet is, és ha valaki odafigyel, milyen játékokat szeret a gyereke, illetve hogyan játszik azokkal az a későbbi pályaválasztásnál is rendkívül hasznos lehet. Hisz számos készséget gyakorolhatunk a játékokban ami később könnyen sikeres szakemberré tehet. Így nem fordulhatna például elő, hogy egy értékes kreatív vénával megáldott gyerek depressziós felnőttként Excel-táblába pakolgassa a számokat egyszerűen azért, mert arra lett terelve.
Veszélyként emlegette a közösségi médiát is, ahol a digitális agresszió, a zaklatás, a trollkodás, a sexting és a like vadászat kivagyiság sem ritka. És itt jön be a képbe, hogyha annyit érsz ahány like-od van, akkor a gyerekek a lájkok alapján ítélik meg magukat, azokért kvázi eladják magukat.
„A közösségi oldalak a belső értékeinket kiüresítik, a lájkvadászat kultúrával az ember magából csinál terméket. Pedig ez tiszavirág életű dolog, az egyik szelfi így teljesít, a másik úgy. Ha egy gyereknek hirtelen lesz pár száz lájkolója, a fejébe száll, hogy jobb mint a többiek, aztán hirtelen mintha egy lufit kipukkasztanának ez semmivé válik” – tette hozzá.
A teljes beszélgetés:
Kapcsolódó cikkek
- Hazánkban is elindult a Facebook tényellenőrző programja
- Profil alkotás a közösségi média segítségével
- Online gyermekvédelmi kampányt indít a Magyar Telekom
- Sharenting – szülőnek lenni a közösségi média rivaldafényében
- Volt már, akinek az állásába került az átgondolatlan posztolás
- Öt általános hiba, melyet mindannyian elkövetünk a közösségi média használatakor
- Izgalmas videók megállás nélkül a Samsung csúcskészülékein
- Nem igaz, hogy függők vagyunk a közösségi médiától
- A Facebook előre mutatta a választás eredményét
- Idén ünnepli 25. évfordulóját az e-kereskedelem
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.