Újabb áttörés az 5G ipari felhasználásában
A vasúti logisztikában egyedülálló technológiai fejlesztés kezdődik a Fényeslitkén épülő East-West Gate intermodális kombiterminálon. Európa legnagyobb, a jövő év első negyedévére elkészülő, okos vasúti logisztikai terminálján a kontinensen elsőként saját 5G-hálózatot használnak majd a belső kommunikációra és a technológiai eszközök működtetésére. Emellett szintén az 5G-technológia segítségével, távolról irányítják majd a terminál teljesen önvezető, egészen finom mozdulatokra is képes óriásdaruit. A privát 5G-hálózatot a Vodafone Magyarország és a Huawei Technologies Hungary telepíti a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. igényeire szabottan.
Dr. Sztáray Péter biztonságpolitikáért felelős államtitkár és Dr. Solymár Károly Balázs digitalizációért felelős helyettes-államtitkár jelenlétében megállapodást kötött az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt., a Vodafone Magyarország és a Huawei Technologies Hungary a Fényeslitkén épülő intermodális terminál ipari 5G-magánhálózatának kiépítéséről. A fejlesztéshez szükséges hardvereket a Huawei, míg a platform- és hálózati támogatást a Vodafone Magyarország biztosítja. A projekt nemcsak a hazai 5G-fejlesztésekben, hanem a vasúti áruszállítás digitalizációja területén is fontos mérföldkő, az East-West Gate minden tekintetben a 21. század vasúti logisztikai központja lesz.
„A fényeslitkei projekttel kapcsolatos együttműködés bejelentése ünnep az NMHH számára is, hiszen a mi munkánknak is egy újabb eredményét láthatjuk. Annak a munkának az eredményét, amit közel két éve kezdtünk meg és amely arra irányul, hogy az ipari szektor szereplői is a lehető legnagyobb mértékben részesedjenek az 5G technológia nyújtotta hihetetlen lehetőségekből.” – mondta el Aranyosné Dr. Börcs Janka, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság főigazgatója.
„Magyarország Kormányának célja, hogy hazánk a mostani világpiaci átalakulások nyertese legyen. Ehhez a munkahelyteremtés, a beruházások és az adócsökkentés eszközeit használja, mert ezzel lehet hosszú távon is fenntartható és versenyképes a magyar gazdaság. Nagyon jó példa erre az ország keleti határán épülő East-West Gate terminál, és a most bejelentett technológiai fejlesztés. A Külgazdasági és Külügyminisztérium bízik a további együttműködésben.” – mondta el dr. Sztáray Péter a Külgazdasági és külügyminisztérium biztonságpolitikáért felelős államtitkára.
„Kiemelt figyelmet fordít a kormány az 5G technológiára épülő ipari megoldások fejlődésére, ennek első komoly mérföldkövét jelenti a most megvalósuló logisztikai beruházás. Reményeink szerint több, a legfejlettebb digitális technológiákat alkalmazó innovatív fejlesztés valósul meg a közeljövőben Magyarországon, ezzel is tovább javítva a hazai versenyképességet. Éppen ezért a kormány partner minden olyan csúcstechnológiát fejlesztő, szolgáltató vagy alkalmazó vállalatnak, amely hozzájárul a hazai gazdaság erősítéséhez” – mondta el dr. Solymár Károly Balázs digitalizációért felelős helyettes államtitkár.
Az East-West Gate, a 21. század terminálja Európában elsőként használ majd saját 5G-hálózatot a belső kommunikációra és a technológiai eszközeinek működtetésére. Az 5G logisztikai felhasználási lehetőségeit jól szemlélteti továbbá, hogy a világon elsőként 5G technológia segítségével, távolról irányítják majd a szárazföldi terminál teljesen automata, egészen finom mozdulatokra is képes óriásdaruit.
„Az East-West Gate megépítésével Magyarország visszakerül a nemzetközi vasúti logisztika térképére, újra lehetősége lesz aktívan bekapcsolódni az Ázsia és Európa közötti vasúti áruszállításba” – hangsúlyozta Tálosi János. Az East-West Intermodális Logisztikai Zrt vezérigazgatója hozzátette, hogy a legfejlettebb technológiákat építik be a terminálba, így gyorsabbá és pontosabbá teszik a szállítást. „Az 5G-technológia használatával maximalizálhatjuk a terminál működési hatékonyságát, továbbá lehetőség nyílik kutatás-fejlesztési programok indítására, valamint a világszerte még csak most berobbanó technológia ipari felhasználásának bemutatására is” – emelte ki Tálosi János.
„Az 5G világszerte új platformnak számít, ugyanakkor jelentősége már most vitathatatlan: az újgenerációs mobilhálózatokon új ipari, logisztikai üzleti modellek építhetők fel, melyek hozzájárulnak a hazai vállalatok fejlődéséhez, a munkahelyteremtéshez, nem utolsósorban pedig ösztönzik az exportot és vonzó célponttá teszik Magyarországot a gyártást külföldre kiszervező vállalatok számára. Az 5G az első olyan technológia, ami szervesen összekapcsolja a mobilhálózatot az üzleti felhasználással, épp ezért a kezdetek óta azon dolgozunk, hogy Magyarország a régió egyik legjelentősebb privát 5G hálózatokat szolgáltató központjává váljon, ahol a hazai és nemzetközi partnerek összefogásával ösztönzik az erre irányuló projekteket, befektetéseket. Tökéletes példa erre az East-West Gate logisztikai terminálon megvalósuló fejlesztés. Bízom benne, hogy ezt a páratlan, az állami- és magánszektort egyaránt mozgósító beruházást a jövőben sok hasonló projekt követi majd.” – mondta el Dobó Mátyás, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletág Vezérigazgató-helyettese.
„A vállalatunk 5G-s privát hálózatai teljesen új iparágak digitalizációját teszik lehetővé. A Huawei több hasonló rendszert épített már ki Kínában, Európában viszont ez az első olyan konténerterminál, ahol ilyen 5G technológiával megvalósított, önvezető, távvezérlési megoldást használnak” – hangsúlyozta Colin Cai. A Huawei Technologies Hungary vezérigazgatója hozzátette, hogy a nagyfelbontású kameráknak nagy feltöltési sávszélesség, míg a távoli vezérléshez nagyon alacsony késleltetés szükséges. Az egyedi kialakítású, nagy adatbiztonságú, privát 5G hálózat lehetővé teszi, hogy a konténerterminál teljes területén vezeték nélkül, valós idejű távvezérlés működjön. A hálózatnak köszönhetően jelentősen nő a hatékonyság és megváltoznak a munkakörülmények, Fényeslitkén például a darukezelőknek már nem kell egész nap a darukon ülni”. A HUAWEI pátyi üzemében tavaly elindult első hazai privát 5G hálózat után az EWG a következő lépés, amit a vállalat a Vodafone-nal közösen, partnerségben hozott létre. Az újabb beruházás jól mutatja, a technológia immár elérhető és használható bárki számára.
Az East-West Gate intermodális terminálról
Az ukrán-magyar határ közelében, a magyarországi Fényeslitkén 2021 januárjában kezdődött el az East-West Gate (EWG) intermodális terminál építése 85 hektáros – a Margitszigetnél nagyobb – területen. Magyarországnak az EWG építésével lehetősége lesz az Ázsia és Európa közötti kontinentális teherforgalom meghatározó szereplőjévé válni. A 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő, a normál és a széles vasúti nyomtáv találkozásánál található létesítmény 2022 első negyedévében áll üzembe. A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen.
A modern kor követelményeivel, valamint az EU vasúti és klímastratégiájával összhangban a terminál működése során nagy figyelmet fordít a környezetre. A létesítmény zöldtechnológiával valósul meg, energiaellátást többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyú rendszer biztosítja. A terminál területén kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak majd.
Kapcsolódó cikkek
- A karanténidőszak alatti példamutató tevékenységéért ismerték el a Vodafone Magyarországot
- Ericsson: az autó lesz a legfejlettebb okoseszköz a jövőben
- Környezettudatos zöld autókra cseréli gépjárműflottáját a Vodafone
- A legrégebbi hazai egyetemmel kötött képzési megállapodást a Huawei
- Az 5G csökkentheti a vidék lemaradását
- Debrecenben bővíti 5G hálózatát a Vodafone
- Balatonfüreden is bővül a Vodafone 5G hálózata
- OPPO: 2035-ben várható a 6G mobilhálózatok kereskedelmi bevezetése
- A Vodafone megújítja ügyfélkiszolgáló rendszerét
- Ezért érdemes az 5G-s technológiát választani
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.