A Microsoft az adatközpontjai átalakításával járul hozzá a zérókibocsátáshoz
2010 és 2020 között világszerte megkétszereződött az internetet használók száma, miközben annak forgalma, évi 30 százalékos emelkedés mellet, a tizenkétszeresére nőtt. 2020 óta ez a folyamat tovább gyorsult: 2022-re a két évvel ezelőttihez képest várhatóan megduplázódik az internet forgalma, ami leginkább a videós tartalmak megtekintésére, az egyre gyakoribb videókonferenciás hívásokra, a közösségi média még intenzívebb használatára vezethető vissza.
Mindez az adatközpontok iránti globális igényt is tovább fokozta, amelyek működtetéséhez energiára, földterületre és (hűtésre használt) vízre van szükség. Az adatközpontok üzemeltetői fontos szerepet töltenek be a digitalizációban, ugyanakkor ki kell, hogy vegyék a részüket azokból a törekvésekből is, amelyek a klímaváltozás mérséklését szolgálják.
A Microsoft 2020 elején jelentette be ambiciózus célját, mely szerint 2030-ra karbonnegatívvá válik, 2050-re pedig annyi széndioxidot von ki a környezetből, amennyit a vállalat 1975-ös alapítása óta közvetlenül vagy az áramhasználaton keresztül közvetve a légkörbe juttatott. Ehhez elengedhetetlen az adatközpontjai felépítésének és működtetésének átalakítása. A Microsoft ezért:
- 2024-ig 95 százalékkal csökkenti az adatközpontjai vízfelhasználását;
- ennek érdekében tovább fejleszti azt az új hűtőrendszert, amelynek a lényege az, hogy alacsony forráspontú folyadékba merítik a szervereket, ami nemcsak a vízfelhasználás csökkentését szolgálja, de – az eddigi tesztek tanúsága szerint – az eszközök teljesítményét is megnöveli mintegy 20 százalékkal;
- hozzáigazítja az adatközpontjai működtetését az adott terület természeti adottságaihoz, mint amilyen az éghajlat, a rendelkezésre álló víz mennyisége, a levegő és a talaj minősége, a biodiverzitás foka;
- olyan új, tartós alapanyagokat alkalmaz az adatközpontjai építéséhez, amelyek előállítása alacsony széndioxid-kibocsátással jár. Így kevesebb acélra és a betonra lesz szükség az új adatközpontok felépítéséhez, amely, a számítások szerint, 30-60 százalékkal csökkenti a károsanyag-kibocsátást. A Project Zerix keretében a Microsoft arra törekszik, hogy nullára csökkentse az adatközpontok építéséhez köthető károsanyag- és hulladékkibocsátást.
A Microsoft már eddig is sokat tett a környezeti lábnyoma csökkentése érdekében: ilyen például a Microsoft Circular Centers; Svédországban hamarosan működésbe lép a vállalat első kizárólag megújuló energiát felhasználó adatközpontja; a vállalat legfontosabb beszállítói már eddig is mintegy 23,2 millió tonna szén-dioxid-kibocsátással csökkentették karbonlábnyomukat. A cég a közelmúltban mutatta be a Microsoft Cloud for Sustainability elnevezésű megoldásának előzetesét, amely abban segíti az ügyfeleit, hogy pontosan nyomon tudják követni, és végsősoron csökkenteni a saját felhőhasználatukból származó széndioxid-kibocsátásukat.
A Microsoft fenntarthatósági törekvéseiről bővebben itt olvashat: microsoft.com/sustainability. Az adatközpontok virtuális bejárására ide kattintva van lehetőség.
Kapcsolódó cikkek
- Magyar nyelvű szekció az idei Ignite programjában
- Újra lehet pályázni a HR Best Futureproof Organizations kategóriájában
- A karbonlábnyom csökkentésében segíthet az Emissions Impact Dashboard
- Erős ügyfél-azonosítással a kibertámadások 99 százaléka kivédhető
- Egy magyar techcég megszűnteti a megújuló energiák időjárásfüggőségből fakadó kockázatát
- Új adatközponti megoldás a piacon
- Még több támogatást kapnak az Imagine Cup versenyzői
- A HONOR bejelentette stratégiai partnerségét a Microsofttal
- Október elején érkezik a Windows 11
- Beszélt és írott magyar szöveg feldolgozását lehetővé tevő modellt építettek a Pécsi Tudományegyetemen
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.