Holtfáradt HR-eseknek kellene a Covid-stresszes munkavállalókat motiválni
Új kihívásokat hozott a koronavírus-járvány a munkavállalói jóllétben. A nagyobb bizonytalanság növelte a stresszt, csökkentette a jóllétet. Különösen igaz ez a HR-esekre, akik úgy érzik, nekik maguknak is támogatásra lenne szükségük, egy friss kutatás eredménye szerint.
A vezetői készségeket alaposan próbára tette a koronavírus-járvány: a vírus elleni védelemben segített a több otthoni munka, de új problémákat is a felszínre hozott. Nem mindenki bírta jól ezt a terhelést: egy termelővállalat korábban elismert osztályvezetőjére több panasz érkezett, sorra mondtak fel csapatából az értékes mérnök kollégák. Kiderült, hogy a vezetői készségekkel nincsen probléma, hanem magánéleti nehézségek miatt lett hektikus a viselkedése, türelmetlen, és vállalhatatlan a kommunikációja – meséli Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelés-szakértő, a HR-Evolution Kft. ügyvezetője.
Hasonló esetekkel a Covid-járvány óta egyre gyakrabban találkoznak a HR-szakemberek. Előfordul, hogy az otthoni munka felerősíti a családon belüli konfliktusokat, kisgyermeket nevelőknél komoly stresszhelyzetet okozhat, ha munka mellett a gyermekre is felügyelni kell. A tragédiák, a halálesetek, a nehezebben elérhető egészségügyi szolgáltatások is mind olyan magánjellegű kihívásokat jelentenek, amikre a cégeknek fokozottan oda kellene figyelni. Ráadásul ezen konfliktusok, nehézségek és traumák hatásai nemhogy nem enyhülnek, hanem megfelelő segítség nélkül még inkább fokozódnak az idő múlásával.
Mérhetően feszültebbek a munkatársak, de a vezetők is, a Covid kihívásai miatt
A HR-Evolutionnél arra voltak kíváncsiak, hogy a probléma mennyire általános, ezért egy felmérést is végeztek. A jóllét egyéni és szervezeti körkérdést 2021 októberéig 212-en töltötték ki. Az eredmények igazolták a szakértők hipotézisét és alátámasztották a tapasztalatokat: a probléma nem egyedi, általánosan jelen van a munkahelyeken.
Akkor kaptuk fel a fejünket a jelenségre, amikor tavaly karácsonyra partnereinknek szabadon felhasználható munkavállaló-támogató tanácsadást ajándékoztunk. A lehetőséget bármely kollégának továbbíthatták volna a HR-szakemberek, de túlnyomórészt saját maguk éltek vele. A személyes beszélgetések során pedig leginkább azt emelték ki, hogy milyen jelentős kihívásokkal szembesültek a Covid-járvány kapcsán, mennyire megnőtt a leterheltségük, és kimerültebbek, fáradtabbak lettek – eleveníti fel Csikós-Nagy Katalin.
A felmérés eredménye szerint a legfőbb kihívást az jelentette a munkavállalóknak, hogy új, váratlan helyzetekhez kellett alkalmazkodni, ezt említette a kitöltők 76 százaléka. A kitöltők kétharmada számára az jelentette a kihívást, hogy ezekben az új helyzetekben kellett helytállni. A munkaterhelés növekedését mutatja, hogy 57 százalék szerint megszaporodtak a feladatok.
A HR-esek kihívásai átlag felettiek
A stresszes helyzetek, magánéleti problémák ez utóbbival is kapcsolatban állhatnak: a fáradtság, a gyengeség vagy a csökkenő teljesítmény kezelésére megoldás lehet a munkaidő átmeneti csökkentése is. Az egyéni jóllétre vonatkozó kérdések azt mutatják, hogy a HR-vezetők leterheltsége lehetett a legjelentősebb, hiszen az átlagosnál 10–15 százalékkal rosszabbra érzékelték saját helyzetüket, amikor a fáradtságukról, kimerültségükről, vagy arról kérdezték őket, hogy mennyire tudnak jól aludni.
A legtöbb esetben azonban a kollégák, vezetők előtt is rejtve maradnak ezek a problémák, a legtöbben nem szívesen osztják meg magánéletük kihívásait. Erre adhat megoldást, ha a munkavállalók ingyenesen, név nélkül kaphatnak segítséget. A munkavállaló-támogató programok keretében egy zöldszámon tudnak segítséget kérni a cég alkalmazottai. Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelés-szakértő tapasztalatai szerint, ha van erre lehetőség, akkor sokan kérnek is segítséget. Az ilyen programok segítik a cégek hatékonyságának növelését, de a fluktuáció csökkentéséhez is hozzájárulnak.
Megbecsüli a munkavállaló, ha megbecsülik
Az átlagosnál magasabb jövedelmet biztosító munkahelyeken, mint például az IT-szektorban, a nemzetközi szolgáltatóközpontokban egyre fontosabb szerepe van a munkavállalókért folytatott versenyben az olyan juttatásoknak, amelyek a munkavállalók jóllétét segítik. De egyre több gyártóvállalat is rájött, hogy a jóllétbe érdemes befektetni – a termelési adatokból is kiolvasható hatása van ugyanis, ha valaki stresszes, magánéleti problémái vannak. Ezért ma már itthon is vannak a hagyományos gyártóvállalatoknál is jóllét- (well-being) programok.
Nem csak lelki problémákban tudnak segíteni: sokszor öröklési, illetékfizetési vagy éppen csok-igénylési kérdésekben szorulnak segítségre a munkavállalók, a legfrissebb sláger az szja-visszatérítés. A pénzügyi problémákról is kevesen mernek beszélni, ezért is van nagy felelősségük a HR-eseknek: ha valakinél túl sok levonás jelenik meg a bérfizetési jegyzéken, ami pénzügyi nehézségekre utalhat, érdemes lehet pénzügyi tanácsadó segítségét felkínálni.
Akiknek tartósan alacsony az egyéni jólléte, azok pedig könnyen kiéghetnek, elveszíthetik motivációjukat a munka iránt. Érdemes ezt minél hamarabb felfedezni, mert ilyenkor még könnyebben lehet segíteni – ez pedig a vállalatoknak is sokkal olcsóbb, mint új kollégákat keresni a munkaerőhiányos álláspiacon – összegzi Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelés-szakértő, a HR-Evolution Kft. ügyvezetője.
Kapcsolódó cikkek
- A munkavállalók magányosak, elszigeteltek és úgy érzik, elvesztették az irányítást
- HR digitalizáció a pandémia után: globális toborzás és virtuális irodák
- Rendszerszintű védelem a mobil munkavégzés korában
- 70 százalékkal emelkedett az álláshirdetések száma tavaly óta
- A legjobb munkatársait veszítheti el az a cég, aki nem biztosít home office-t
- A videójátékok és a munkavégzés kapcsolata
- Ha beüt a vírus, így állhat készen egy iskola a digitális oktatásra
- Profin Zoom-olunk, de elég ez nekünk?
- A hibrid munkakörnyezet több érzékenységet és rugalmasságot kíván meg a vezetőktől
- Hibrid munkarendet és még több rugalmasságot kínál a Vodafone dolgozóinak
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.