Két évre szóló szerződést kötött a MÁV villamosenergia beszerzésére
A MÁV Zrt. 2021-ben eredményes közbeszerzési eljárást folytatott le rövid és hosszú távú villamosenergia termékek beszerzésére. A 2022 januárjától két évre szóló, közelmúltban aláírt szerződések értelmében a vasúttársaság a továbbiakban az állami tulajdonú MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. közreműködésével vásárolja az áramot. A MÁV Zrt. a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülettel közösen javaslatokat dolgoz ki a jelentősen megnövekedett árak vasútra gyakorolt hatásainak mérséklésére.
A villamosenergia vásárlására és továbbadására a villamos energiáról szóló törvény szigorú szabályokat fogalmaz meg. Ennek nyomán a vasúttársaság a villamos energiával nem kereskedhet, kizárólag továbbadhatja azt a hálózathozzáférési díj részeként a szükséges infrastrukturális költségekkel, rendszerhasználati díjjal, adókkal kiegészítve. Az energiaköltséget a törvényi előírásoknak is megfelelő szerződések és üzletszabályzatok szerint hárítja át a vevőire a beszerzési tarifával számolva.
A MÁV az elmúlt években sikeresen állt át az árampiaci folyamatokhoz jobban illeszkedő új beszerzési módszertanra, a szükséges vontatási villamosenergiát energiatőzsdei áron vásárolja. Így a személy- és árufuvarozó vasúttársaságok felé továbbadott tarifák közvetlenül tükrözik a piaci árak alakulását. A megoldás az elmúlt két évben bevált, összességében milliárdos nagyságrendű megtakarítást eredményezett. 2020-ban 1-1,5 milliárdos árelőnye volt a MÁV-nak a tőzsdei áron vett villamos energián, amit vissza is térített szerződött partnereinek.
Az energiaárak idei emelkedésének azonban a vasúttársaság ugyanúgy ki van téve, mint más gazdasági szereplők Európában. A MÁV leányvállalata, a MÁV-START révén pedig a vontatási villamos energia árának drágulása érzékenyen érinti a cégcsoportot, ezért kiemelt cél az intenzív áremelkedés ellensúlyozására alkalmas megoldások felkutatása.
A vállalkozó vasúti társaságok által fizetendő áramárak éves átlagos értéke függ a szerződés hatálya alatti időszakban ténylegesen kezelendő villamosenergia mennyiségétől és a szerződés hatálya alatt beszerzendő rövid távú villamosenergia termékek mennyiségétől, valamint a villamosenergia termékek mindenkori tőzsdei árától. A MÁV szakmai szervezetei árampiaci szakértőkkel folyamatosan monitorozzák a piaci tendenciákat, azonban a napi elemzések és előrejelzések sem mindig tudják kezelni a világgazdasági szinten jelentkező problémát. A vasúttársaság annyit tud tenni, hogy a legnagyobb óvatosság mellett csak a biztonságos működéshez szükséges energiaigényét fedezi a magas árakon, és amint a piac csökkenő tendenciát mutat, mindig a lehető legalacsonyabb árakon vásárolja a további mennyiségeket. Emellett a MÁV a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülettel közösen már megkezdte a javaslatok kidolgozását, amelyek segíthetnek a vasúti árufuvarozási szektor versenyképességének fenntartásában.
Kapcsolódó cikkek
- Már kétszázezernél is többen használják a Vonatinfó applikációt
- Már minden HÉV-bérlet megváltható a MÁV mobilalkalmazással
- Elindult az új automaták telepítése: már 50 új berendezés áll az utasok rendelkezésére
- Megindultak a magyar cégek a napelemekért
- Egy magyar techcég megszűnteti a megújuló energiák időjárásfüggőségből fakadó kockázatát
- Konténerekbe zárják a napenergiát
- Fejlesztette áramhálózatát az E.ON Pécsen
- Folyamatosan nő a MÁV app felhasználók száma
- 4+1 tipp, hogy ne hozzon csődöt az áramszünet
- Már az ELVIRÁN is váltható jegy az Adria IC-re
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.