A műszaki fogyasztási cikkek piaca 2021-ben

forrás: Prím Online, 2022. január 11. 12:35

2021 egy kivételes év volt, amely számos kihívás elé állította az iparágat. Ennek ellenére a műszaki elektronikai cikkek piaca 2021 szeptemberére erőteljes, 18,1 százalékos, 646 milliárd US dollárra emelkedő bevételnövekedést produkált, miközben az egységnyi értékesítés jóval elmaradva ettől a növekedéstől mindössze 3 százalékkal emelkedett. Az év nyertes szegmense a viselhető eszközök volt, amely 90 százalékos növekedéssel az előző év azonos időszakához képest csaknem megduplázta bevételét.

Összességében a műszaki fogyasztási cikkek piaca pozitívan tekinthet vissza 2021-re. Jan Lorbach, a GfK műszaki elektronikai cikkek szakértője kifejti: "A bevételek növekedése az év egészét tekintve az erős kezdetnek köszönhető. Míg az év első néhány hónapjában megnőtt a kereslet és ezáltal hatalmas növekedés volt tapasztalható, az év folyamán a bevételek folyamatosan kiegyenlítődtek, és a 2020-as szint körül, sőt egyes esetekben még az alatt is mozogtak." 

 

2021-re vonatkozó konkrétumok 

Az elmúlt év sok tekintetben különbözött az előző évektől, ami a műszaki elektronikai cikkek piacának szerkezetében is megmutatkozik. Az iparág a folyamatos világjárvány mellett a chiphiánnyal és a változó fogyasztói magatartással, valamint a fenntarthatósághoz kapcsolódó növekvő tudatossággal is szembenézett, ami például az új uniós energiacímkékben is tükröződik. 

 

Prémiumosodás és Stay@Home 

A műszaki elektronikai cikkek piacán az év során tapasztalt általános keresletcsökkenés elsősorban a magas háztartási penetrációval rendelkező termékcsoportoknak tulajdonítható, amelyek ugyanakkor korlátozott további növekedési potenciállal rendelkeznek. A televíziók például 11 százalékos forgalomcsökkenést könyvelhettek el januártól-szeptemberig az előző év azonos időszakához képest. A gyenge kereslet ellenére a termékcsoport bevételei US dollárban kifejezve viszont továbbra is enyhén pozitívak, a televízióké például mintegy 12 százalékkal nőtt. Ez azt jelenti, hogy összességében kevesebb darabot vásároltak, de magasabb áron. Ez egyrészt az ellátási lánc megszakadásai és a chiphiány okozta áremelkedéseknek, másrészt a folyamatosan erősödő prémiumosodási tendenciának köszönhető. Eszerint a fogyasztók az új vásárlások során a nagyobb teljesítményű vagy jobban felszerelt készülékeket választották, és így átlagosan több pénzt költöttek vásárlásonként.

 

Ezzel szemben a győztesek 2021-ben azok a termékek voltak, amelyek penetrációban jelentős növekedést tudtak elérni, legfőképp a home office, takarítási vagy ételkészítési területeken. Ennek okán például a mosogatógépek globális bevétele US dollárban kifejezve 37 százalékkal, a fejhallgatóké 37 százalékkal, a kávé- és eszpresszógépeké 44 százalékkal, a notebookoké pedig 45 százalékkal nőtt 2021 januárja és szeptembere között éves összehasonlításban. 

 

24htech.asia

 

Az online kiskereskedelem eléri a csúcspontját 

A lezárások és különböző egyéb korlátozások miatt különösen az online kiskereskedelem profitált a világjárványból. A 2021 januárja és szeptembere közötti időszakban világszerte átlagosan a teljes bevétel 34 százalékát érte el, ami a valaha mért legmagasabb szint. Ennek ellenére az év folyamán enyhe telítődési tendencia volt megfigyelhető, nem utolsó sorban a korlátozások enyhítése és a növekvő átoltottság miatt. Míg 2021 májusában Nyugat-Európában az online értékesítés még mindig a bevételek 41 százalékát tette ki, addig 2021 szeptemberére ez az arány némileg csökkent 37 százalékra, bár továbbra is jelentősen meghaladta a járvány előtti szintet.

 

Egészség, fenntarthatóság és új uniós energiacímkék

A világjárvány erősen ráirányította a fogyasztók figyelmét az egészségügyi és higiéniai témákra. A GfK Consumer Life globális tanulmánya szerint tavaly az emberek 43 százaléka aktívan kereste az egészséges életmódot segítő termékeket és szolgáltatásokat. Ez tükröződik a műszaki fogyasztási cikkek értékesítési adataiban is: a vérnyomásmérők 2021 januárja és szeptembere között 20 százalékkal, a fogápolási eszközök pedig 22 százalékkal nőttek az előző évhez képest. A csúcsponton a viselhető eszközök szegmense - amelybe az okosórák vagy fitnesz karkötők tartoznak - majdnem megduplázta bevételét, plusz 90 százalékkal.

 

A fenntarthatóság témája is nagyobb prioritást kapott a fogyasztók körében. A CES évek óta az innovatív, fenntartható mobilitási megoldásokra, különösen az elektromos autókra is összpontosít. Például a gumiabroncsok eladási számai is tükrözik a téma fontosságát a végfelhasználók számára. Bár a kifejezetten elektromos autókhoz gyártott gumiabroncsok még mindig kis piacnak számítanak, csak Nyugat-Európában 2021 januárja és szeptembere között már 39 százalékkal nőttek az eladások, ami összhangban van az újonnan regisztrált elektromos járművek számával.

 

Az elektromos készülékek szegmensében a fenntarthatóság témája elsősorban az EU által az év elején újonnan meghatározott energiahatékonysági osztályokat foglalja magában. Az egységesebb szabványok és a nagyobb hatékonyság érdekében új energiacímkéket vezettek be például a mosógépek, hűtőszekrények vagy mosogatógépek esetében, és módosították az A (legmagasabb hatékonyság) G (legalacsonyabb hatékonyság) szint elérésének kritériumait. A könnyebben érthető címkék azonban nem csak a fogyasztóknak kedveznek; a gyártók és a kiskereskedők is profitálhatnak a jobb árképzési lehetőségekből és a készülékek prémium pozícionálásából. Például egy A címkével ellátott mosógép átlagos ára az EU-ban 662 euró, míg a C osztályú mosógépekért a fogyasztóknak 517 eurót kell fizetniük. Ehhez képest a korábban legmagasabb, A+++ energiahatékonysági címkével ellátott gép ára 2020-ban átlagosan 492 euró volt. A fogyasztók jól fogadták az új energiacímkéket, és 2021 szeptemberére 22 uniós országban* a bevételek 19 százalékát már az A minősítésű mosógépek adták. 

 

2022-es kilátások 

A világjárvány elmúlt két éve megmutatta, milyen gyorsan változhatnak az előrejelzések. Ezért minden eddiginél fontosabb, hogy a vállalatok olyan aktuális információkkal és adatokkal rendelkezzenek, amelyekkel megfelelően reagálni tudnak a gyorsan változó dinamikára, és pontos cselekvési javaslatokat tudnak adni.

 

A most is jelenlevő világjárvány mellett a 2022 novemberében Katarban megrendezésre kerülő labdarúgó-világbajnokság is hatással lesz a műszaki fogyasztási cikkek piacára. A GfK szakértőinek előrejelzése szerint az esemény közeledtével a televíziókészülékek értékesítésének növekedése várható. Az iparág számára az lesz a kihívás, hogy a növekvő keresletet tényleges bevételekké alakítsa, mivel a világbajnokság késői időpontja miatt az egybeesik az általában a negyedik negyedévhez és az ünnepekhez kapcsolódó értékesítési promóciókkal.

 

Összességében a GfK a műszaki fogyasztási cikkek piacán 2022-re további bevételnövekedést prognosztizál. Az olyan trendek, mint az egészség és a fenntarthatóság, de a prémiumosodás is folytatódni fognak, ami azt jelenti, hogy a kiskereskedőknek és a gyártóknak közép- és hosszú távon át kell alakítaniuk termékportfóliójukat, hogy mind az új, mind a meglévő vásárlók igényeit kielégítsék. 

 

A tanulmányról 

A GfK kiskereskedelmi paneljein keresztül rendszeresen gyűjt POS-adatokat a világ több mint 70 országában a szórakoztató elektronika, a fotózás, a távközlés, az információtechnológia, az irodai berendezések, valamint a háztartási kis- és nagygépek ágazatában. Minden adat a GfK panelpiacnak megfelelően, globálisan - Észak-Amerika nélkül-, és US dollárban van megadva.

 

___________________

*  Az EU22-re vonatkozó adatok Ausztriára, Belgiumra, Horvátországra, a Cseh Köztársaságra, Dániára, Finnországra, Franciaországra, Németországra, Görögországra, Magyarországra, Írországra, Olaszországra, Hollandiára, Norvégiára, Lengyelországra, Portugáliára, Romániára, Szlovákiára, Spanyolországra, Svédországra, Svájcra és az Egyesült Királyságra vonatkoznak és euróban vannak megadva.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01