A jövőbiztos energiaellátást kutatja a BME és az MVM
Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá az MVM és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és ezzel egyidejűleg közös kutatási programokat is indítanak. A partnerek a klímasemleges gazdaság feltételeit, valamint a villamosenergia-szektort érintő innovatív műszaki, üzleti, illetve szabályozási megoldásokat vizsgálják a BME Zéró Karbon Központjának részvételével.
Az MVM Zrt. és a Műegyetem közötti stratégiai együttműködési megállapodást Dr. Czepek Gábor, az MVM elnök-vezérigazgatója és Bertalan Zsolt csoportszintű technológiai és innovációs igazgató, Dr. Czigány Tibor, a BME rektora, valamint Kotán Attila, a Műegyetem kancellárja írták alá.
A BME nyolc karán elérhető 25 alap- és 38 mesterképzési szak szinte mindegyike érinti az energetika és az energiagazdálkodás területeit, akár építőipari, informatikai, vagy vegyipari, villamoshálózati vagy gazdasági szempontból. A Műegyetem kutatói a fenntartható épületek jellemzői mellett, az elektromos járművek hajtórendszereinek fejlesztési lehetőségeit és a mesterséges intelligencia energiagazdálkodásban betöltött szerepét is kutatják. Ezt a már most is sokrétű kapcsolódást erősíti az MVM-mel kötött megállapodás, amelyről Dr. Levendovszky János, a BME tudományos és innovációs rektorhelyettese elmondta: „Sok évtizedes együttműködésünk kap új lendületet az együttműködési megállapodás aláírásával, amelynek keretében tudományos alapokra épülő innovációs tevékenységgel támogatjuk az energetikai vállalatot és hallgatóink gyakorlati tapasztalatokkal is bővíthetik tudásukat.”
Az MVM Csoport meghatározó szereplője a magyar energiarendszernek, sikeres és versenyképes tevékenységével fontos szerepet vállal az ország energiastratégiai céljainak megvalósításában. Magyarország negyedik legnagyobb vállalatcsoportjaként, tevékenységével a hazai energetikai értéklánc minden területét lefedi. Az MVM Csoport célja, hogy megfizethető és tiszta energiát biztosítson ügyfelei részére fenntartható, és a 21. század követelményeinek megfelelő módon.
„A vállalatcsoport élen jár az energetikai innovációban, az energetikával kapcsolatos technológiák fejlesztésében, illetve stratégiájának fontos eleme a kutatás-fejlesztés és innováció. A Műegyetem számunkra fontos partner, legyen szó akár K+F tevékenységről, akár szakember képzésről.” – hangsúlyozta Bertalan Zsolt, az MVM csoportszintű technológiai és innovációs igazgatója.
Magyarország egyike annak az öt európai uniós tagállamnak (Franciaország, Dánia, Németország és Svédország mellett), akik nemzeti szinten is törvénybe iktatták, hogy az úgynevezett zöld megállapodás alapján 2050-re nulla nettó szén-dioxid kibocsátást érnek el, azaz karbonsemlegesek lesznek. A most induló négyéves kutatási programot vezető Zéró Karbon Központ arra a felismerésre építve jött létre a Műegyetemen, hogy a karbonsemlegességhez vezető „zöld átmenet” során olyan üzleti és technológiai újítások kapják majd a főszerepet, amelyek nemcsak kutatási és innovációs lehetőségeket kínálnak, de a hazai háttéripar megerősítésével a gazdaságfejlesztés fontos eszközeivé is válhatnak. A környezeti és gazdasági szempontok párhuzamos érvényesítéséhez a műszaki és a társadalomtudományok szoros együttműködésére van szükség. Ennek megfelelő hátteret ad a Műegyetem, ahol mindkét területet oktatják, kutatják. “A ZKK egyfajta platformot biztosít azzal a céllal, hogy hazai tudásbázist építve a leginnovatívabb, jövőbiztos megoldásokat rövidtávon a gyakorlatban is alkalmazni lehessen, mellyel Magyarország a nemzetközi térképre is felkerülhet. Ebben lesz stratégiai partnerünk az MVM” – mondta a Zéró Karbon Központ vezetője, Dr. Kaderják Péter. Az induló kutatások az energiaközösségek, az elosztói rugalmassági piac, az energiatárolás, az intelligens elosztóhálózati fejlesztések, valamint a kiberbiztonság egymással szorosan összefüggő témaköreit ölelik fel. A fenti kutatások megvalósításában alapvető jelentőséggel bír a BME-MVM együttműködési megállapodás.
Kapcsolódó cikkek
- Átlag feletti jövedelemre számíthatnak a BME-n végzettek
- Innovatív megoldásokra kényszerítette a járvány a cégeket
- Ellentmondás az adatokban
- A magyar szülők 60%-a szabályozza, hogy gyermeke milyen videójátékot vásárolhat
- Hazánkban elsőként a Műegyetemen indul űrmérnök és építmény-informatikai képzés
- Hogyan hangolódnak ügyfeleikre a sikeres vállalatok?
- Sztárszakértőkkel rendez interaktív talk show-t az adatvezérelt jövőről az MVM
- Virtuális valóság is segíti a mérnökképzést a Bosch laboratóriumában a Debreceni Egyetemen
- Kutatás: a magyar gyerekek háromnegyede videójátékozik
- Nagyságrendileg többet költünk mobilozásra a pandémia miatt
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.