A rádiós szolgáltatók elégedettek a Médiatanács támogatási programjával
Minél kisebb a rádió, annál több az önkéntes munkatárs
A hatóság online felmérést végzett a magyarországi rádiós médiaszolgáltatók között 2021 májusa és júliusa között, amiben önkéntes, önkitöltős kérdőívvel válaszolhattak a kérdésekre. A hatóság minden hazai médiaszolgáltatót megkeresett, és az érintettek közel 40 százaléka válaszolt.
A rádiókban a főállású kollégák aránya jellemzően 30 százalék alatt marad, a kereskedelmi adóknál magasabb százalékban, mint a közösségieknél. Sokkal meghatározóbb a mellékállású foglalkoztatás: a rádiók közel felénél ez több mint 51 százalékot tesz ki. Önkéntest a csatornák közel fele alkalmaz, elsősorban a közösségi rádiók, és általában a vételkörzet csökkenésével együtt nő az önkéntesek aránya is, tehát a kisebb rádiókat többen segítik ilyen formában.
A munkatársak fizetése a médiaszolgáltatók elsöprő többségénél, 91 százalékánál 2020-ban nem érte el a magyarországi átlagfizetést, pedig az alkalmazottak iskolai végzettsége messze a magyar átlag feletti. Pozitívumként értékelhető, hogy a nemi megoszlás viszonylag kiegyenlített, minimális előnnyel a férfiak javára.
Pozitívan értékelik a Médiatanács támogatási programját a szolgáltatók
A rádiók a Magyar Média Mecenatúra Program pályáztatási rendszerével többnyire elégedettek, azt inkább jónak értékelik, egy százas skálán 71-es átlagos értékkel. A pályázati rendszerrel kapcsolatos javaslataik elsősorban a keretösszeg emelését, az elektronikus ügyintézés bevezetését, a pályázati rendszer egyszerűbbé és átláthatóbbá tételét célozzák.
A válaszok szerint az önálló rádiók 59 százalékát, a hálózati tagrádiók 90 százalékát érte valamilyen szankció a médiahatóság részéről, ami az utóbbiak esetében többnyire írásbeli figyelmeztetést, az önálló adóknál viszont bírságot vagy kötbért jelentett. A hatóság szankcionálási gyakorlatát a válaszadók közel fele ítéli túl szigorúnak.
A rádiók műsorstruktúrájában a saját gyártású műsorok dominálnak, de a külső gyártású programok is meghatározóak, míg az élő műsorok részaránya átlagosan 39 százalék. A szerkesztőségek többsége felvetett már olyan témát, amellyel később más médium is foglalkozott, így elmondható, hogy a rádiók nagy részének van valamilyen tematizációs hatása a nyilvánosság egyéb szereplőire.
A fiatalítás a célja minden rádiónak
A médiapiaci szempontból is fontos fiatalabb generációkra alapvetően más médiafogyasztási szokások jellemzőek, mint az idősebb fogyasztókra. Mindez a hagyományos média szereplőit hátrányosan érinti, és ezt a rádiók is érzékelik. Éppen ezért a fiatalabb korosztályok eléréséért majdnem minden rádió próbál lépéseket tenni. Ezek közül legtöbben a megfelelő zenei kínálatot, az online jelenlétet, a gyakornokok alkalmazását, valamint a fiataloknak szóló tematikus műsorokat és rendezvényeket emelik ki. Honlapja szinte minden rádióadónak van, amin többnyire online rádióadás, műsorújság, hírek, műsorarchívum, hirdetési feltételek és tarifák, podcast, valamint olvasói fórum található.
A Covid-világjárvány természetesen a rádiók piaci helyzetét is negatívan érintette, többségük jelentős bevételcsökkenésről adott számot 2020-ból. További következményként az otthoni munkavégzés bevezetését, az élő adások arányának csökkentését, valamint néhányan az elbocsátásokat emelték ki.
A teljes dokumentum olvasható lesz a hatóság honlapján.
Rádiós és médiafelügyeleti döntések
A testület öt rádiós pályázati eljárás ügyében döntött e heti ülésén, beleértve pályázati felhívások véglegesítését és eljárások lezárását a körzeti Pécs 101,2 MHz, valamint a Mezőtúr, a Székesfehérvár és a Gyöngyös telephelyű kisközösségi rádiós lehetőségekkel kapcsolatban. Öt szolgáltató ellen eljárást indított, amiért eltértek szerződéses vállalásaiktól, egyet pedig figyelmeztetett.
Kapcsolódó cikkek
- Médiatanács: 16,5 millió forint műszaki támogatás közösségi rádióknak és televízióknak
- Idén utoljára ült össze a Médiatanács
- Közel 125 millió forintból készülhetnek televíziós műsorok
- Jövőre is közel másfél milliárd forinthoz juthatnak a médiaszolgáltatók Médiatanács-támogatásokból
- Burkolt tévéreklámok miatt figyelmeztetett a Médiatanács
- Négy rádiós pályázaton hirdetett nyerteseket a Médiatanács
- NMHH: Még mindig nem tért vissza a reklámpiac a járvány előtti szinthez
- NMHH: 2021 első felében az új reklámok közel tizede a koronavírushoz kapcsolódott
- Rádiós döntések a Médiatanács ülésén
- Idén is pályázhatnak műszaki fejlesztésekre a közösségi rádiók és tévék
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ezek voltak a legnépszerűbb helyek és személyek az online médiában 2023-ban
Politikusok, sportolók, hazai és külföldi hírességek szerepelnek a leggyakrabban említett nevek között, amelyek megjelentek az online médiatérben 2023-ban. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 93 népszerű médiafelület – televíziós csatornák, újságok, rádiók honlapjai, valamint hírportálok, közösségimédia-felületek, fórumok és blogok – elemzésével azt vizsgálta, kik álltak a hírek és a közbeszéd fókuszában, valamint azt is, hogy hazánk és a nagyvilág helyszínei közül melyek szerepeltek a legtöbbet.
Factor 4: a legújabb UltiMaker 3D nyomtató gyártósorok támogatására
Az UltiMaker április 22-én bemutatta az UltiMaker Factor 4 új, ipari 3D nyomtatót, amelyet kifejezetten gyártóüzemi felhasználásra, a gyártósorok működési hatékonyságának és megbízhatóságának növelésére fejlesztettek. Az UltiMaker Factor 4 hazai bemutatójára az Ipar Napjain kerül sor a kizárólagos hazai forgalmazó, a FreeDee Kft. standján (A pavilon, 101F).
Együttműködésre lép a CETIN Hungary és a Pécsi Tudományegyetem
A független, integrált távközlési infrastruktúra-szolgáltató CETIN Hungary Zrt. és a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara a jövőben három kiemelt területen működik együtt: a kiberbiztonsági szolgáltatások fejlesztésében, a kutatás-fejlesztési tevékenység színvonalának további emelésében, illetve az építőiparban egyre elterjedtebb és ismertebb építményinformációs modellezéssel (BIM) kapcsolatos kölcsönös tudástranszferben.
Bevállalós ötletekkel versenyeznek a Megoldások a holnapért döntősei
Kiválasztották a legjobb nyolc csapatot a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A jövő oktatása, a fenntarthatóság és a közösségfejlesztés iránt elkötelezett fiatalok megkezdhetik a felkészülést a döntőre. A következő hetekben a csapatok elképzelésük prototípusát alkothatják meg és tesztelhetik működését a mentorok közreműködésével. A diákok a szakértők segítségével készülnek a végső, májusi megmérettetésre, ahol a három legjobb csapat összesen 6 millió forint összértékű Samsung készülékkel bővítheti egyéni és oktatási intézménye eszközparkját.
A Thermaltake bemutatja a háromféle GPU-elrendezést támogató közepes toronyházát
A Thermaltake, a prémium PC-hardvermegoldások vezető márkájának, CTE E600 MX közepes toronyháza fekete, hófehér és hortenziakék változatban is elérhető. A CTE E600 MX a CTE-sorozat legújabb kiegészítése, egy kétkamrás közepes toronyház, amely a Thermaltake innovatív CTE-kialakítását örökölte, ami a központi hűtési hatékonyság (Centralized Thermal Efficiency) rövidítése, és a kritikus alkatrészek magas szintű hűtési teljesítményének biztosítására összpontosít. Ráadásul a CTE E600 MX háromféle GPU-elrendezési lehetőséggel és cserélhető, kettős előlapi kialakítással rendelkezik, maximális rugalmasságot kínálva a felhasználóknak gépük testreszabásához.