Az e-hulladékok több mint háromnegyedét hasznosítottuk újra tavaly
2021-ben összesen 1296 tonna e-hulladék került a magyar háztartásoktól a feldolgozókhoz a Media Markt üzlethálózatán keresztül, legnagyobb arányban ez alkalommal is hűtőgépeket és háztartási nagygépeket adtak le a magyarok. A leadott berendezések anyagösszetételének 76%-a nyersanyagként hasznosult újra, míg a káros összetevőket eltávolították és ártalmatlanították a szakemberek. Az Inter-Metal Recycling Kft. hazai hulladékfeldolgozó és a MediaMarkt felhívja a figyelmet az elektronikai hulladékok leadásának és szakszerű feldolgozásának fontosságára, hiszen így környezetkímélő módon tudunk megszabadulni a megunt vagy elhasznált műszaki eszközeinktől.
Egy több mint kétszáz felnőtt elefántból álló csorda tömegének felel meg az az e-hulladék mennyiség, amely tavaly az egyik legnagyobb hazai hulladékfeldolgozónál landolt – legnagyobb arányban a MediaMarkt vásárlóitól. Az 1296 tonna össztömegű berendezés 70%-át hűtőgépek és háztartási nagygépek tették ki, 14%-át kisgépek, míg 17%-át képmegjelenítő berendezések alkották.
„Ha az emberek a megfelelő kereskedőknél adják le az elektronikus hulladékot, biztosak lehetnek abban, hogy annak jelentős része újrafeldolgozásra kerül, a veszélyes összetevőket pedig eltávolítjuk és megfelelő módon ártalmatlanítjuk” – hangsúlyozza Tihanyi Ervin, az Inter-Metal Recycling Kft. elektronikai hulladék üzletágának vezetője.
A MediaMarkt által 2021-ben begyűjtött elektronikai berendezésekből 55%-ban sikerült olyan fémeket kinyerni (vasat, rezet és alumíniumot), melyeket kohászati feldolgozás után nyersanyagként hasznosítottak újra a termelésben. „Mindez azért is fontos a környezet védelmének szempontjából, mert a hulladékból visszaforgatott fém nyersanyag előállítása jóval kisebb energiaigénnyel jár és a környezeti terhelése is alacsonyabb, mintha ugyanezeket bányászattal felszínre hozott ércekből állítanánk elő.” – tette hozzá a szakember. Ezeket a nyersanyagokat pedig könnyen lehet, hogy az ember az újonnan megvásárolt kenyérpirítójában, vagy vasalójában látja viszont, ugyanis a feldolgozás után sokféle módon épülhetnek be a körforgásba.
A berendezésekben található nyomtatott áramköri lapok és műanyagok hasznosításra kerülő aránya az átvett mennyiség további 21%-át teszi ki. A maradék 24% újrahasznosításra nem alkalmas hulladékrész volt: többnyire üveg és műanyag – elsősorban az utóbbi hulladék újrahasznosítása jelenti jelenleg a legnagyobb kihívást, a szakember szerint.
„Vásárlóink évek óta élnek azzal a lehetőséggel, hogy egy új háztartási gép beszerzésekor a régit leadják nálunk” – osztotta meg tapasztalatait Dancsó Dorka, a MediaMarkt üzleti folyamatmenedzsmentért felelős vezetője. „A felelős vásárlói magatartásra felelős kereskedőként válaszoltunk, így a tavalyi évben továbbfejlesztettük és központosítottuk hulladékgazdálkodási folyamatainkat. Ezen változtatások kiterjednek mind a csomagolási, elektronikai, illetve a veszélyes hulladékok kezelésére, szelektív gyűjtésére. A központilag tervezett és összehangolt logisztikának köszönhetően a hulladék sokkal gyorsabban jut el azokhoz a feldolgozó partnerekhez, akiknél környezetbarát módszerrel zajlik majd a végfelhasználásuk, így a visszagyűjtés mellett a szállítási folyamat is hatékonyabb, ezzel is csökkentve a logisztikával járó környezetterhelést.” – tette hozzá a szakember.
A műszaki áruházlánc emellett idén indította útjára nemzetközi, „BetterWay” fenntarthatósági programját, melynek keretében többek között azt vállalták, hogy jövőre megduplázzák a fenntarthatónak minősített termékek számát a kínálatukban. A termékek felmérése folyamatos, az átvilágításnál környezeti és társadalmi szempontokat egyaránt figyelembe vesznek, így például nem csak a termékek újrahasznosíthatóságát, tartósságát vizsgálják, hanem az előállításuk munkahelyi körülményeit is. Magyarországon 200-nál is több fenntartható terméket találhatnak a vásárlók a webáruházban, ezeket a „BetterWay” zöld logó jelzi.
A fenntartható termékek és azok megfelelő újrahasznosítása fontos a magyar fogyasztóknak – derült ki a MediaMarkt Saturn Csoport megbízásából készült kutatásból, mely rávilágított, a magyar vásárlók közel 60%-a fontosnak tartja a fenntarthatóságot. Továbbá az is kiderült, hogy az újravásárlás és visszavét, valamint az újhasznosítási lehetőségek a legfontosabb „zöld” szempontok egy termék megvásárlásánál Magyarországon; ezeket követi szorosan a termékek javíthatósága. A magyarok több mint fele pedig (56 százalék) azt vallja, hogy akár még felárat is hajlandó fizetni egy fenntarthatónak minősített termékért.
Kapcsolódó cikkek
- Föld Napja az LG-vel
- Új környezetvédelmi programot indít az Air France
- Milyen technológiákkal lassíthatja a villamosenergiai szektor a globális felmelegedést?
- Új ügyfél a KRQ-nál
- Jövőre megduplázza a fenntartható termékei számát a MediaMarkt
- Startupok a műanyag újragondolásáért
- Folyamatosan emelkedik a női videójátékosok száma
- A pandémia nyerteseinek le kell(ene) mondania az egyszer használatos műanyagokról
- Az ABB és a UK Power Networks fenntartható jövőre vált az Airplus kapcsolóberendezésével
- Minden második telefonleesés kijelzősérüléssel jár
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.