Magyarországon nyílt a világ első pénztármentes kávézója
A Kende Gastro Zrt. a világ első pénztármentes kávézóját hozta létre Magyarországon. A TAKE IT EASY! 100 négyzetméteres bemutató üzletében 21 kamerát kapcsoltak össze a mesterséges intelligenciával, amely nyomon követi a vásárlást. Az automatizált kiskereskedelmi egységgel 2022-ben a Trade Magazin és a Hungexpo innovációs termékversenyén első helyezést értek el Technológiai Kategóriában. A technológiával a pandémia sújtotta kereskedelmi ágazatot szeretnék támogatni.
A Liferay Hungary különböző iparágak meghatározó szereplőit szólaltatja meg a Digital Talks videó-beszélgetés sorozatában, ahol különböző digitalizációs iparági trendeket, kihívásokat, újdonságokat és megoldásokat mutat be. “Az átfogó sorozatunk elkészítésének célja, hogy különböző best-practice-eket osszunk meg és a tudásmegosztással értéket teremtsünk a COVID-19 okozta sebzett piaci környezetben” – magyarázza Balogh Zsolt, a Liferay közép- és kelet-európai régiójának vezetője.
A Digital Talks legújabb adásában az automatizált kiskereskedelem terület pandémia alatti és az ezt követő digitalizációs kihívásait ismerhetjük meg. A világ első automatizált kávézóját létrehozó Kende Gastro Zrt. társalapítójával és gazdasági igazgatójával, Kende Gáborral beszélget Balogh Zsolt, a Liferay közép- és kelet-európai régiójának vezetője.
Folyamatos változásban
Az 1989. óta működő Kende Gastro Zrt. egy kis családi vállalkozásból nőtte ki magát. Kezdetben fagylalt alapanyagokat és kiegészítőket értékesítettek, majd a ’90-es évek közepén a vendéglátóiparban használt snack-gépeket és kisebb konyhai gépeket kezdtek el forgalmazni. Mára már professzionális konyhatechnológiai berendezéseket kínálnak a HORECA (hotelek, éttermek, catering) szegmens, illetve építőipari cégek számára. A cég életében nagy változást hozott, amikor a kisebb snack-es beruházásokról átálltak a 100-200 millió forintos gigaprojektekre. “Nagyon fontosnak tartjuk, hogy az elejétől a végéig segítsük az ügyfeleinket, ezért beépítettük szolgáltatásaink közé a tervezést, az értékesítést és a kivitelezést, illetve saját szerviz csapatunkkal a karbantartási munkálatokat is mi végezzük” – mondja Kende Gábor.
A pandémia azonban újabb komoly változást hozott a Kende Gastro Zrt. életébe. Bár az építőipari megrendeléseknek köszönhetően csupán 40 százalékkal csökkent az árbevételük, és sikerült minden munkatársukat megtartani, sőt 2021-ben újakat is felvenni, újabb fejlesztésre volt szükség. A járvány időszakában a régóta tervezett webshop kialakítása jó megoldásnak tűnt, s ma már több mint 10 000 terméket sikerült beépíteni az online boltjukba.
Világelső a kasszamentes technológia
Kende Gábor 2020 szeptemberben figyelt fel egy cikkben az automata konténerüzletre. Számos nemzetközi fejlesztő céggel tárgyaltak, míg végül egy kaliforniai technológiai startup vállalkozás, az AiFi Inc.-al sikerült megállapodni. Az AiFi egy összetett, bonyolult mesterséges intelligencián alapuló technológiát fejleszt, amelynek a segítségével a klasszikus működésű üzletek át tudnak állni intelligens, okos bolttá. A boltokban innentől kezdve nincs szükség pénztárosra vagy személyzetre, mivel egy speciális kamerarendszer követi nyomon a vásárlást és azonosítja a polcról levett termékeket. A vásárlási folyamat is végtelenül egyszerű: le kell tölteni a TAKE IT EASY! applikációt, meg kell adni a kért adatokat, majd a beléptetésnél oda kell érinteni a telefonon megjelenő QR-kódot a forgótárcsás kapu leolvasójához. A belépés után bármelyik termék levehető a polcról, s a vásárló készíthet a kávégépen egy finom kávét, majd egyszerűen kisétálhat a vásárlási területről. A rendszer csak az egyéneket és a mozgásukat nézi, azaz, ha a vásárló valamit levesz a polcról, akkor azt algoritmusok segítségével beazonosítják, majd a választott terméket automatikusan hozzáadják a virtuális kosárhoz. A rendszer azt is kezelni tudja, ha végül visszateszik a polcra az árut.
Az egész folyamat GDPR-barát, ugyanis a rendszerben nincs arcfelismerés, mivel a belépés után digitális jellé válunk, azaz egy digitális csontváz jelenítődik meg. “Az ún. planogram (vizuális vázlat) alapján a rendszer képes értelmezni, hogy körülbelül ahová nyúlunk, ott milyen termékek vannak a polcon, s amikor levesszük az árut, akkor a kamera akár a termék egy pici szegletéből is pontosan meg tudja állapítani, melyik árucikkről van szó.” – magyarázza Kende Gábor. Hozzáteszi, hogy a rendszer csak azokat az adatokat gyűjti, amiket a felhasználók bevisznek az applikációba, azaz a nevet, az e-mail címet és a jelszót. A kártya adatok már egy másik rendszerben kerülnek rögzítésre, ez náluk már nem jelenik meg. A megadott bankkártya adatoknak köszönhetően pedig az üzlet elhagyását követően levonják a bankkártyáról a vásárlás összegét.
Szerelemprojektből üzleti csoda
Végül a COVID-járványnak köszönhetően Magyarországon igazi szerelem projektté vált a TAKE IT EASY! automatizált kávézó. A megoldást már használják például Londonban, ahol az Aldinak nyitottak üzletet, de Kínában, az Amerikai Egyesült Államokban, Angliában, Franciaországban és Németországban is egyre több élelmiszerüzlet használja. “De kaptunk már megkeresést barkácsbolttól, könyvkiadótól, szépségápolási cégtől és sportszerforgalmazó vállalkozástól is.”
A koronavírus alaposan felforgatta a napi rutint az emberek életében és a vásárlási szokásokat is megváltoztatta. A kereskedelemben is átírta a korábban megszokott működést: bármikor jöhet például újra létszámkorlátozás vagy lezárás. Egy automatizált egységgel viszont elérhető, hogy egy vásárló akár 6 másodperc alatt elintézze a vásárlását. “Mi mindent megteszünk annak érdekében, hogy Magyarországon elterjedjen ez az innováció, s büszkék vagyunk arra, hogy olyan dolgot találtunk ki, ami nem egy hagyományos szolgáltatás, hiszen még senki nem csinált ilyen kávézót korábban. Azon dolgozunk, hogy azoknak a kereskedelmi egységeknek segítsünk, akik most gondban vannak” – teszi hozzá Kende Gábor.
Kapcsolódó cikkek
- Átadták Magyarország első mesterséges intelligencia ipari tanszékét
- A valóságmanipulációs eljárás laikus szemmel szinte felismerhetetlen
- Magyarország is bekapcsolódik a digitális nyelvi forradalomba a MILAB fejlesztésével
- A vállalati fenntarthatóságban is segít a mesterséges intelligencia
- Modern könyvelési megoldások mesterséges intelligencia alapú alkalmazásokkal
- Mesterséges intelligencia jogszerűtlen alkalmazását büntette a NAIH
- Liferay Experience Cloud: elkészült a legújabb digitális élmény platform
- Glami.hu: 2022-ben a mesterséges intelligencia az egyik leginkább megtérülő befektetés a divat webshopok számára
- A mesterséges intelligencia és az adattechnológia jelenti a médiaipar jövőjét
- Liferay Digital Talks: digitalizáció az online élelmiszer-kereskedelemben
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.