Hiányszakmák: kiutat mutat a nyomdaipar

forrás: Prím Online, 2022. június 16. 17:28

Szerdán ünnepélyes keretek közt átadták Debrecenben az Alföldi Nyomda Zrt. új gyakorlati tanműhelyét, amely fontos mérföldkő a jókora munkaerőhiánnyal küzdő nyomdászszakma képzésében. Az ágazat utánpótlás-problémáit enyhítheti egy a Nyomda- és Papíripari Szövetség (FEDPRINT) által életre hívott, kísérleti fázisban járó, innovatív projekt is, amely mögött már most nagy összefogás alakult ki. A modell akár más hiányszakmák munkaerőgondjait is orvosolhatná. 

„Az ehhez hasonló, korszerűen felszerelt tanműhelyeknek kulcsszerepük van abban, hogy a tanulók naprakész tudással lépjenek be a szakmánk világába, amely ma már egy döntően a digitalizáción alapuló, kreativitást is igénylő pálya” – fogalmazott az átadás kapcsán Orgován Katalin, a FEDPRINT elnöke. 

 

 

 

A szövetség, amelynek tagjai a komplett szakma dolgozóinak mintegy 80%-át foglalkoztatják, idén átfogó kutatást végzett a nyomdaipar helyzetéről, melyből kiderült, a cégek még a szintén aggályos papírhiánynál is jobban tartanak a munkaerő jövőbeli rendelkezésre állásától. A felmérés válaszadóinak kb. 90%-a szerint nem biztosított a munkaerő-utánpótlás, pedig a jelenleg nagyjából 10 ezer főt foglalkoztató szektor akár több ezer munkavállalót is fel tudna szívni azonnal. A jelenség nemcsak itthon érhető tetten: az Intergraf adatai szerint az Európai Unió nyomdaiparából 2000 után szűk két évtized alatt 290 ezer fő (a teljes állomány bő harmada) tűnt el, holott a volumenek – köszönhetően elsősorban a csomagolóanyagoknak – növekvő tendenciát mutatnak.

 

Annak érdekében, hogy a gazdaság más ágazatait is sújtó szakemberhiányt orvosolják, a FEDPRINT egy alternatív megoldást dolgozott ki. „Az ötletet az adta, hogy sok nyomdaipari cég szakképzett munkaerő hiányában felvesz hasonló végzettségűeket, akiknek a munkahelyen tanítják meg a nyomdászat mesterfogásait. Ezt a sok esetben eredményes gyakorlatot kívántuk hivatalos formába önteni, amelyben kiváló partnernek bizonyult a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Mechatronikai Technikuma, valamint négy, a tagjaink sorából kikerülő vállalat is" – avatott be a részletekbe Orgován Katalin.

 

A projekt keretében a fővárosi technikum, amelynek sok esetben gondot okozott az elegendő számú gyakorlati helyszín biztosítása, diákjai a 11. évfolyamtól nyomdákhoz is mehetnek szakmai gyakorlatra, ezzel párhuzamosan pedig nyomdász alapismereteket tanulhatnak, a FEDPRINT által kidolgozott fakultatív tananyag révén. A végzettségük továbbra is mechatronikai lesz, de a megszerzett elméleti tudás és a nyomdákban eltöltött gyakorlati idő kitűnő alapot biztosít arra, hogy rövid idő alatt nyomdász szakképesítést is szerezzenek.

 

„Büszkék vagyunk arra, hogy egy ilyen előremutató kezdeményezés mögött már most széles körű összefogás bontakozott ki. A debrecenihez és a tavaly ősszel átadott békéscsabaihoz hasonló, színvonalas gyakorlati tanműhelyek mellett ez is kell ahhoz, hogy a nyomdász szakma kézbe vegye a sorsát, és megoldja az utánpótlás kérdését. A projekt a mögöttünk hagyott félévben pilotjelleggel működött, és mivel az első tapasztalatok nagyon kedvezőek, minden esély megvan rá, hogy a modellt rövidesen országosan is kiterjesztjük. Ez különösen lényeges lehet a Dunántúlon, ahol jelenleg egyáltalán nem megoldott a nyomdászképzés helyzete” – zárta gondolatait a FEDPRINT elnöke.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01