Az infláció lehet a legmeghatározóbb befolyással a hazai e-kereskedelemre
Mérsékelt online forgalomnövekedést várnak az e-kereskedelmi szakértők 2022-re – derült ki a Kürt Akadémia és a Reacty Digital közös e-kereskedelmi trendspotting kutatásának őszi hullámából. Az infláció és a logisztikai áremelkedések nagy mértékben befolyásolják az online kereskedelmet idén ősszel, míg a koronavírus hatása már múlóban és a piaci konszolidációt sem érzik jelentős tényezőnek a szereplők.
Realista várakozásokkal számolnak az e-kereskedelmi szereplők
A felmérésben megkérdezettek hazai e-kereskedelmi szakértők, akik akár saját webáruházukon keresztül, akár logisztikai szereplőként vagy épp tanácsadóként szorosan kötődnek az internetes kereskedelem világához. A válaszadók közül legtöbben 6-10 százalékos éves növekedésre számítanak az online kiskereskedelmi forgalomban 2022-re. Ez az előző évek kiemelkedő növekedéséhez képest ugyan visszafogott várakozás. A koronavírus miatti ugrásszerű növekedés hosszú távon nem fenntartható, az éves online forgalombővülés mérséklődni látszik, melyhez az aktuális gazdasági trendek nagyban hozzájárulhatnak.
Általános hazai gazdasági trendek
A kérdőív válaszadói értékelték a fontosabb gazdasági trendeket az alapján, hogy azok mennyire meghatározóak a hazai e-kereskedelemre nézve 2022 őszén. Véleményük szerint az infláció, valamint a gyengülő forint árfolyam hatása (lesz) érzékelhető legjobban, az üzemanyag és az energiahordozók árának emelkedése pedig szintén nagy jelentőséggel bír. A mindezekből is adódóan várható hazai vásárlóerő-csökkenést szintén sokan tartották meghatározónak. Spontán említésben előkerültek még olyan trendek, mint a nehezebb általános vállalkozási környezet, az egyre ár-érzékenyebb és kevésbé hűséges vevők, valamint a másodlagos piac (pl. használt termékek) felé való fordulás lehetősége, amikről egyesek úgy érzik, meghatározó kérdések lesznek az elkövetkező időszakban.
A koronavírus-járvány azonban a megkérdezettek szerint már nem befolyásol jelentősen és az ukrán-orosz háborút is kevesen érzik igazán meghatározó gazdasági tényezőnek a hazai online kereskedelemre nézve.
E-kereskedelem specifikus trendek
A legfontosabb e-kereskedelem specifikus trendek, amik a hazai internetes kereskedelemre 2022 őszén hatással lehetnek a szakértők szerint a logisztikai szolgáltatások áremelkedése, az erősödő piaci verseny (hazai és külföldi szereplők részéről egyaránt), valamint a vásárlói szokások általános megváltozása. Emellett a csomagautomaták egyre szélesebb körű elterjedése is olyan trend, amit a szakmában sokan érdeklődéssel figyelnek és jelentős befolyásoló tényezőnek értékelnek.
A kérdőívre válaszoló szakemberek kevéssé érzik befolyásoló hatásnak a külföldről való vásárlást, illetve a piaci konszolidációt. Az e-kereskedelemhez kapcsolódó szabályozások esetleges változását sem tartják olyan tényezőnek, ami komolyan beleszólhat a piac működésébe (legalábbis rövid távon gondolkodva).
Nemzetközi trendek betörése
A válaszadóknak volt lehetősége arra is, hogy spontán módon olyan nemzetközi trendeket említsenek, amelyek külföldön már meghatározónak számítanak, ugyanakkor Magyarországon még nem, vagy kevéssé érezhető a hatásuk. A kitöltők kevesebb mint fele válaszolt erre a kérdésre, ami mutatja, hogy – ahogy az egyik válaszadó fogalmazott – „kezdünk haladni a korral”, azaz egyre kevesebb olyan trend van, amely nemzetközi szinten jelentős visszhangot kap és nem érkezik meg előbb-utóbb hazánkba is. Akik mégis látnak ilyesmit, azok többek között az alternatív kiszállítási módokat (pl. drón), vagy épp fenntarthatósági törekvéseket említettek, illetve a piacterek és az újfajta közösségi média felületek (pl. TikTok) jelentőségét hangsúlyozták. Emellett olyan is van, aki a fulfillment szélesebb körű elterjedésében látja a lehetőséget a logisztika területén. Ezen trendek között van, amely már hazánkban is megfigyelhető ugyan, ám csak kisebb réteg alkalmazza őket, van még tehát lehetőség a szélesebb körű elterjedésre.
Kapcsolódó cikkek
- A közép-kelet európai régióban a vásárlások 15 százaléka zajlik az online térben
- Borúlátóvá tette az e-kereskedőket a lassuló növekedés és a romló kilátások
- Késleltetve jelenik meg az infláció az e-kereskedelemben
- Sok magyar webáruház megerősödhet ezekben a hónapokban
- Már nem éri meg külföldről rendelni, felpörögnek a magyar webshopok
- Szeptember 8. a Magyar E-kereskedelem Napja
- Európa legjobbjai között a Growww Digital
- A ruházat mindent visz, de az egészséget is online vesszük
- A GLAMI divatkereső tovább terjeszkedik Európában
- 2021: a meglepetések éve lett az e-kiskereskedelemben
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere.
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.
A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját
Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.