Innováció mentén szakad ketté a hazai vállalati szektor

forrás: Prím Online, 2022. október 2. 14:18

Az RnD Strategy Kft. közösen a Kantar – Hoffman nemzetközi piackutató céggel az elmúlt 20 év legátfogóbb innovációs kutatását végezte el 2022 júliusában. A kutatás a soft kvóta régióra és fő nemzetgazdasági ágazatokra vonatkozva zajlott; ezek a mezőgazdaság, az ipar, a kereskedelem és a szolgáltatás.

A kutatás célja az volt, hogy felmérje az 50 – 250 fő közötti cégek jelenlegi és korábbi gazdasági helyzetét, megismerje és megértse innovációs szokásait és gyakorlatát.

 

A piackutatás egyértelműen megmutatta, hogy bár a cégvezetők világosan látják, hogy azok a cégek, akik folyamatosan foglalkoznak megújulással és innovációval, képesek bevonzani az új, tehetséges munkaerőt, motiválni és megtartani meglévő szakembereiket, csökkenteni a fluktuációt, gyorsabbá és költséghatékonyabbá tenni reakcióidejüket a piaci változásokkal szemben, és ezáltal meg tudják alapozni pénzügyi stabilitásukat és növelni tudják hatékonyságukat – vagyis az innováció segítségével hatalmas piaci előnyhöz juttathatnák vállalkozásukat –,  mégsem tesznek semmit a folyamatos megújulás érdekében.

 

Minden induló vállalkozás innovációval kezdődik. Mindenki, aki céget alapít, azt gondolja valamit jobban fog tudni, mint a versenytársai. Ám a kezdeti megújulási szándék nem feltétlen marad fenn az évek múlásával és akkor a vállalkozásoknak szembe kell nézniük a munkaerő fluktuációjával és motiválatlanságának problémakörével. Ez indikálja a megfelelő szakértelem hiányát, ami viszont előbb-utóbb a szolgáltatások vagy termékek színvonalának romlásához, és ezáltal a pénzügyi stabilitás elvesztéséhez vezet. 

 

 

A gazdasági helyzet tekintetében a válaszadók pozitívan vélekedtek a vállalatuk elmúlt egy évéről, ezzel ellentétben a jelenlegi évet tekintve több mint egy harmaduk érezte úgy, hogy rosszabb helyzetben van. A következő másfél évről pedig kifejezetten pesszimistán nyilatkoztak a vállalatvezetők, a válaszadók több mint fele inkább negatív projekciót vetít előre vállalata életében. 

 

A vállalkozások szubjektív önreflexiójára és versenytársi helyzetére vonatkozó kérdésekből kiderült, hogy a vállalati vezetők számára a sikeresség legfontosabb fokmérője – a cég pénzügyi mutatói után közvetlenül – a vállalaton belül zajló fejlesztések és innovációk megléte (60%). Ugyanakkor alig 51% foglalkozik folyamatosan a megújulással, alkalmazott innovációval.

 

A korábban megvalósult innovációs projekteket megvizsgálva kiderült, hogy a vállalatok többségében technológiai jellegű innovációkat végeztek, melyeket 36%-a saját forrásból, 7%-a pályázati forrásból, 42%-a pedig vegyes forrásból finanszírozott. 

 

Az elakadt vagy befejezetlen innovációs folyamatok vizsgálatakor az derült ki, hogy az elakadás okának elsődlegesen a forráshiányt nevezték meg a válaszadók (77%), de emellett kiemelt tényező volt a szükséges szakértelem hiánya (42%), illetve harmadik helyen a munkavállalói motiválás probléma köre végzett (28%). 

 

Az RnD Strategy és a Kantar – Hoffman piackutatásából világosan látható, hogy bár a vállalatok sikerességüket még mindig leginkább pénzügyi mutatókkal mérik, de ennek egyre fontosabb részévé válik az innováció is. 

 

Azok a cégek, akik eredményesen működnek az innovációra soha nem egyedi projektként tekintenek, hanem szemléletmódként építik be a vállalat életébe, és folyamatosan gyakorolják azt. Esetükben az eredményorientált működés egyet jelenet az innovációs szemléletmóddal, ami minden esetben a vállalkozás pénzügyi mutatóinak javítására irányul. Vagyis kijelenthető, hogy a pénzügyi mutatók már önmagukban nem jelentenek kizárólagos siker tényezőt, továbbá, hogy az innováció mentén szakad ketté a hazai vállalati szektor. – nyilatkozta Dobos Vivien, az RnD Strategy Kft. ügyvezetője

 

Az RnD Strategy Kft. 2022-ben kibővítette management boardját és fókuszt váltott, az oktatási szféra mellett nyitott a kis-és középvállalkozások irányába, célul kitűzve, hogy intézményesítse az innovációt a szektorban. Támogatva ezzel a vállalkozásokat, hogy az egyre gyorsabban változó makró- és mikró ökonómiai környezetben is stabil piaci- és pénzügyi helyzetüket megtalálva működhessenek. 

 

A kutatásról és az „intézményesített” innovációról bővebb információ az RnD Strategy weboldalán található: https://sciencer.me/

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone

A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.

2024. november 24. 10:24

EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere. 

2024. november 23. 17:11

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36